بازار مسکن

وام ودیعه مسکن در سال جاری ۱۵۰ میلیون تومان شد. رصد آگهی‌های رهن و اجاره آپارتمان در پلتفرم‌های آنلاین نشان می‌دهد؛ اجاره ملک مسکونی با رهن کامل ۱۵۰ میلیون تومان فقط در شهرستان‌های اطراف اصفهان ممکن است. ولی مستاجران اصفهانی با پرداخت اجاره ماهانه دست‌کم دو میلیون تومان به همراه مبلغ وام ودیعه می‌توانند در شهر اصفهان یک آپارتمان اجاره کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، طبق چیزی که از پیش اعلام‌شده وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲ برای کلان‌شهرهایی مانند اصفهان ۱۵۰ میلیون تومان است. مستأجران اصفهانی با احتساب نرخ سود ۲۳ درصدی باید ماهانه چهار میلیون و ۲۳۰ هزار تومان به مدت پنج سال در ازای دریافت این تسهیلات بپردازند. بررسی آگهی‌های رهن و اجاره آپارتمان در پلتفرم‌های آنلاین نشان می‌دهد با ۱۵۰ میلیون تومان امکان رهن کامل یک ملک مسکونی در شهرستان‌های اطراف اصفهان مانند بهارستان، زرین‌شهر، فولادشهر و... وجود دارد؛ ولی مستأجران برای اجاره آپارتمان در شهر اصفهان علاوه بر ودیعه ۱۵۰ میلیون تومانی، باید دست‌کم ماهانه دو میلیون تومان اجاره بپردازند.

اجاره ماهانه دو میلیون تومانی

رصد آگهی‌های رهن و اجاره ملک در پلتفرم‌های آنلاین نشان می‌دهد درصد کمی از آپارتمان‌های اصفهان با ودیعه ۱۵۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه دو میلیون ‌تومان به دست مستأجر سپرده می‌شود. این آپارتمان‌ها یک ویژگی مشترک دارند: متراژ آن‌ها کم‌تر از ۹۰ مترمربع است. آپارتمانی با دو سال عمر ساخت ۸۰ مترمربعی با ودیعه ۱۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار تومان در دولت‌آباد، آپارتمان ۸۷ مترمربعی در زینبیه با ودیعه ۱۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه دو میلیون تومان و آپارتمان ۷۹ مترمربعی در خیابان بیست‌وچهارمتری با ودیعه ۱۴۵ میلیون تومان و اجاره ماهانه دو میلیون تومان برای اجاره آگهی شده‌اند.

اجاره ماهانه دو تا پنج میلیون تومان

بهار ۱۴۰۲ پیدا کردن یک آپارتمان با رهن ۱۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه دو تا پنج میلیون ‌تومان در بسیاری از محله‌های اصفهان شبیه به پیدا کردن سوزن در انبار کاه بود. متقاضیان به‌ناچار باید در تعداد محدودی از محله‌های اصفهان ساکن می‌شدند. ولی فعالان بازار مسکن از عقب‌نشینی مالکان در تیرماه و کاهش نسبی مبلغ رهن و اجاره در اصفهان نسبت به ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ می‌گویند. اکنون امکان اجاره آپارتمان با این بودجه در محله‌هایی مانند بزرگمهر، باغ فدک، شهرک ولیعصر، نقش‌جهان، خانه اصفهان و... وجود دارد. این‌ آپارتمان‌ها برخلاف دسته قبلی متراژ متفاوتی دارند و بین آن‌ها هم املاک نقلی با متراژ کم از ۷۰ مترمربعی و هم با متراژ بیشتر از ۱۰۰ مترمربعی پیدا می‌شود. آپارتمان ۷۰ مترمربعی با عمر ساخت بیش از ۳۰ سال در نقش‌جهان با اجاره ماهانه سه میلیون تومان، ۹۰ مترمربعی با ۱۰ سال عمر بنا در شهرک ولیعصر با کرایه چهار میلیون تومان، ۱۱۰ مترمربعی با دو سال سن بنا در باغ فدک با کرایه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۱۵ مترمربعی با پنج سال سن بنا در بزرگمهر با اجاره ماهانه پنج میلیون تومان ازجمله املاک استیجاره‌ای اصفهان با ودیعه ۱۵۰ میلیون تومانی هستند.

اجاره ماهانه بیش از پنج میلیون تومان

بر اساس آگهی‌های منتشرشده اجاره آپارتمان‌ در مناطق لوکس اصفهان به ودیعه زیادی نیاز ندارد و مستأجران می‌توانند با ۱۵۰ میلیون تومان یا کم‌تر در محله‌هایی مانند نظر، مرداویج یا شیخ صدوق ملک مسکونی اجاره کنند. ولی اجاره‌بهای این آپارتمان‌ها به بالاتر از ۱۰ میلیون تومان می‌رسد؛ مانند آپارتمان ۱۰۰ مترمربعی در شیخ صدوق با رهن ۱۵۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه ۱۳ میلیون تومان یا آپارتمان ۲۰۰ مترمربعی در مرداویج با رهن ۱۲۵ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۲۵ میلیون تومان. همچنین مستأجران اصفهانی قادر به اجاره آپارتمان با مبلغ وام ودیعه و پرداخت پنج تا ۱۰ میلیون تومان اجاره ماهانه در مناطق متوسط اصفهان هستند؛ ازجمله این املاک باید به آپارتمان ۸۰ مترمربعی با کرایه شش میلیون تومانی در هشت‌بهشت، ۱۱۰ مترمربعی با اجاره هفت میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی، ۱۰۰ مترمربعی در سیمین با کرایه هشت میلیون تومانی و ۱۵۰ مترمربعی در شهرک ولیعصر با اجاره هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اشاره کرد. این آپارتمان‌ها در بیشتر مشاهدات عمر ساخت کمی دارند و از امکانات رفاهی مناسبی بهره می‌برند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =