• ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
  • کد خبر: 40020
  • readingTime: ۱ دقیقه
گندله.jpg

قیمت‌ گندله در طول ۳ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۰ درصد رشد کرد ولی تنها در دو معامله تیرماه بیش از ۷ درصد ریزشی شد. آیا روند قیمتی گندله نزولی شده‌ است؟ فعالان بازار معتقدند ریزش شدید قیمت گندله در تیرماه احتمالا ادامه‌دار خواهد بود و در صورت مالی تولیدکنندگان آن اثر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت گندله طی دو معامله آخر تیرماه در بورس کالا ریزشی شد تا روند صعودی قیمت گندله در سال ۱۴۰۲ متوقف شود. قیمت گندله از زمستان ۱۴۰۱ صعودی شد و با آغاز بهار ۱۴۰۲ اوج گرفت تا در ۳ ماه ابتدایی سال قیمت گندله بیش از ۲۰ درصد رشد کند ولی با آغاز فصل تابستان ناگهان ورق برگشت و تنها در دو معامله گندله طی تیرماه قیمت از کانال ۴ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

نمودار زیر متوسط قیمت گندله در معاملات بورس کالا را نمایش می‌دهد:

ریزش قیمت گندله به وقت تیرماه

قیمت گندله در طول ۳ ماه اول سال جاری بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و در تیرماه حدود ۷ درصد ریخت. اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا ریزش گندله ادامه‌دار خواهد بود؟ شیب تند ریزش قیمت گندله در طول تیرماه احتمال ادامه‌دار بودن ریزش قیمت گندله را تقویت می‌کند و این خبر خوبی برای فروشندگان گندله نیست.

براساس آمار از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا به حال ۳ میلیون و ۵۸ هزار تن گندله به ارزش ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در بورس کالا معامله شده‌ است. با حفظ قیمت گندله در کانال ۴ هزار و ۵۰۰ تومان و ادامه روند عرضه در بورس کالا احتمالا مجموع معاملات گندله تا پایان سال مرز ۵۰ هزار میلیارد تومان را رد خواهد کرد؛ ولی در صورت ریزش قیمت و بازگشت به کانال‌ پایین‌تر مانند ۴ هزار تومان، ارزش معاملات گندله در فصل تابستان نسبت به بهار سقوط خواهد کرد.

سنگ آهن گهر زمین، معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو و سنگ آهن مرکزی ایران عرضه کنندگان اصلی گندله در بورس کالا هستند و قیمت خوب گندله باعث سودآوری قابل قبولی برای این شرکت‌ها به خصوص در ماه‌های ابتدایی سال شده‌ بود که در صورت ادامه‌دار بودن روند نزولی قیمت گندله، احتمالا این صورت مالی تولیدکنندگان برای تیرماه نسبت به خرداد سودآوری پایین‌تری را ثبت کند.

گندله در بازارهای جهانی

قیمت گندله در بازارهای جهانی بسیار متزلزل است؛ زیرا با آغاز جنگ روسیه و اوکراین صادرات گندله اوکراین کاهش یافت تا قیمت آن در بازارهای جهانی افزایشی شود ولی حتی احتمال پایان یا کاهش درگیری‌های روسیه و اوکراین نیز خبر بدی برای بازار گندله خواهد بود. درصورتی‌ که سطح تولید گندله در اوکراین به روال سابق بازگردد با توجه به سهم بازار بزرگ گندله اوکراین در اروپا، قیمت آن در بازارهای جهانی تحت فشار قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =