• ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲
  • کد خبر: 39828
  • readingTime: ۲ دقیقه
فولاد چین

رییس بانک مرکزی اروپا و رییس فدرال رزرو از احتمال ادامه سیاست‌های انقباضی طی ماه‌های آینده خبر دادند، از طرفی جنگ روسیه و اوکراین نیز کامودیتی‌ها را تحت فشار قرار داده‌است به طوری که برخی از کارشناسان معتقدند زنجیره فولاد تا سه ماه غیرقابل پیش‌بینی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تورم ناشی از جنگ روسیه و اوکراین باعث شد تا بانک‌های مرکزی اروپا و آمریکا با آغاز سیاست‌های انقباضی مانع رشد قیمت‌ها شوند ولی این سیاست‌ها خیلی سریع با واکنش منفی بازار سهام، کریپتو کارنسی و کامودیتی‌ها مواجه شد. زنجیره فولاد نیز یکی از قربانیان همین سیاست‌ها بود و حالا رییس کل بانک‌ مرکزی اروپا از ادامه سیاست‌های انقباضی برای ماه‌های آینده خبر می‌دهد. آیا سیاست‌های انقباضی اروپا دوباره زنجیره فولاد را متاثر خواهد کرد؟ کیوان جعفری طهرانی در مورد تاثیر زنجیره فولاد از سیاست‌های انقباضی به خبرنگار ایراسین گفت: با افزایش نرخ بهره نه تنها زنجیره فولاد بلکه کامودیتی‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند البته تورم لزوما مانع رشد قیمت‌ها نمی‌شود.

این کارشناس ارشد حوزه فولاد با تاکید بر اینکه قیمت‌ها در زنجیره فولاد متاثر از عرضه و تقاضاست، افزود: عرضه و تقاضا بر روی یکدیگر اثر تصاعدی دارند، برای مثال در مس اگرچه کاهش عرضه وجود دارد ولی تقاضای قابل ملاحظه ایی هم وجود ندارد که منجر به رشد قیمت ها شود. تورم به تنهایی تاثیری بر قیمت‌ها در زنجیره فولاد ندارد مگر اینکه تقاضا بالا باشد.

داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد تقاضا در زنجیره فولاد به شدت کاهش یافته است و در کشور چین به عنوان بزرگترین واردکننده فولاد و فلزات، کاهش تقاضای داخلی منجر به رشد صادرات محصولات فولادی چین شده ‌است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد صادرات محصولات فولادی در چین طی سال ۲۰۲۳ می‌تواند به بالاترین میزان در طول ۷ سال اخیر برسد. جعفری طهرانی در مورد سطح تقاضای محصولات فولادی در بازارهای جهانی گفت: تقاضای فولاد در چین پایین است، در بازارهای جهانی نیز تقاضای چندانی نداریم به غیر از کشورهای منطقه مانند عربستان که پروژه نئوم و زیر مجموعه هایش باعث شده تا تقاضا تا افق ۲۰۳۰ رشد پیدا کند.

پایان احتمالی جنگ روسیه و اوکراین چگونه زنجیره فولاد را متاثر می‌کند؟ جعفری طهرانی در پاسخ به این سوال گفت: پایان جنگ روسیه و اوکراین زنجیره فولاد را تحت فشار قرار می‌دهد زیرا گندله تولیدی اوکراین با پایان جنگ با حجم بالاتری به بازارهای اروپایی صادر خواهد شد، از طرفی حجم وسیعی از محصولات فولادی روسیه نیز دوباره به بازارهای جهانی سرازیر می گردد.

تحریم محصولات فولادی روسیه در بازارهای جهانی با زیرفروشی بعضی از محصولات مانند اسلب همراه بود و همین مسئله باعث شد تا قیمت اسلب ایران در بازارهای جهانی با کاهش چشم‌گیری مواجه شود. جعفری طهرانی در این‌باره گفت: در صورت پایان جنگ محصولات فولادی روسیه که پیش از این با محدودیت صادرات به علت تحریم مواجه شده بودند به بازارهای جهانی باز می‌گردند و فشار سنگینی به بازار وارد خواهد شد به همین دلیل فکر می‌کنم سه ماه غیر قابل پیش‌بینی در پیش خواهیم داشت. این کارشناس ارشد حوزه فولاد معتقد است جنگ روسیه و اوکراین در سه ماه سوم سال ۲۰۲۳ تعدیل خواهد شد که این تعدیل می‌تواند شامل پایان جنگ و یا کاهش درگیری‌ها باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =