بازار خودرو

بازار خودرو طی دو سال گذشته روند صعودی داشت ولی از اواخر فرودین ۱۴۰۲ مسیر این بازار تغییر کرد. مصطفی تورجی‌زاده، عضو اتحادیه صنف فروشندگان خودرو در اصفهان توضیح داد: حداقل و حداکثر میزان کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد به ترتیب حدود ۱۰و ۱۵ درصد است بازیگر اصلی بازار خودرو، میزان عرضه است. مسلما روند ریزشی قیمت‌ها با عرضه مداوم خودرو ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار خودرو سال ۱۴۰۲ را با افزایش قیمت آغاز کرد تا قیمت انواع اتومبیل‌های تولید داخل رشد چند برابری را تجربه کند. ولی مسیر این بازار از اواخر فروردین سال جاری تغییر کرد و شیب کاهش قیمت‌ها در خودروهای پرفروش بازار چشمگیرتر بود. گزارش‌های میدانی نشان ‌می‌دهد؛ در سال‌های اخیر جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار از حوزه‌های دیگر مانند طلا و مسکن پیشی گرفته بود. در مقابل ریزش قیمت‌ها از اواخر فروردین از جذابیت بازار چهارچرخ‌ها کاسته است. برخی از فعالان بازار خودرو مدعی‌اند؛ اکثر خریداران و فروشندگان منتظر تعیین تکلیف خودروهای وارداتی، نتیجه مذاکرات و روند قیمت دلار هستند. مصطفی تورجی‌زاده، عضو اتحادیه صنف فروشندگان خودرو در اصفهان درباره وضعیت فعلی بازار خودرو به ایراسین گفت: اکنون تعداد زیادی مشتری در بازار وجود ندارد. کاهش قیمت‌ها موجب شده فروشندگان برای فروش خودرو تعلل کنند.

این عضو صنفی با اشاره به ریزش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودرو توضیح داد: اگرچه قیمت خودرو پایین آمده ولی میزان این کاهش چندان محسوس نیست. اگر دقت کنید قیمت فعلی خودرو با بهای آن در بازار شب عید برابری می‌کند. بهای انواع خودرو در بازار آزاد با شروع سال ۱۴۰۲ بسیار بالا رفت سپس در طول چند هفته روند نزولی در پیش گرفت. حداقل و حداکثر میزان کاهش ارزش خودرو در بازار آزاد به ترتیب حدود ۱۰ و ۱۵ درصد است.

به اعتقاد شماری از فعالان بازار خودرو شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار آزاد سبب ورود دلالان به این حوزه شد؛ دلال‌بازی خودرو را از حالت کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرد. در مقابل دلالان باوجود ریزش قیمت‌ها از بازار خودرو خارج‌شده‌اند که باید دید این خروج موقتی‌ است یا دائمی.

بااین‌وجود آینده این بازار چه می‌شود؟ آیا ریزش قیمت‌ها ادامه می‌یابد یا باید منتظر بازگشت روند صعودی بود؟ تورجی‌زاده پاسخ داد: بازیگر اصلی بازار خودرو، میزان عرضه است و همه‌چیز به میزان عرضه بستگی دارد. مسلماً روند ریزشی قیمت‌ها با عرضه مداوم خودرو توسط خودروسازان و یا واردات ادامه خواهد یافت. ولی اگر از میزان عرضه کاسته شود و تقاضا بالا رود؛ نه‌تنها روند نزولی ادامه نمی‌یابد بلکه باید شاهد دنده‌معکوس بازار خودرو و حرکت به سمت صعود باشیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروسازان بر تعداد طرح‌های فروش خودرو در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ افزوده‌اند. از سوی دیگر دولت به دنبال تزریق چهارچرخ‌ها به بازار از طریق واردات و مهار افزایش قیمت‌هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =