محمدی فشارکی

مدیر مجتمع فولاد سبا با اشاره به اینکه مجتمع فولاد سبا در سال ۱۳۸۵ به هلدینگ فولاد مبارکه اضافه شد و تجربه‌های فولاد مبارکه در تولید محصولات تخت باعث شد روند تولید مجتمع فولاد سبا افزایش یابد و سریع به ظرفیت اسمی برسد؛ گفت: فولاد سبا یکی از معدود خطوط تولید فولاد کشور است که میزان ظرفیت نصب و میزان ظرفیت تولید آن در مرز استانداردهای جهانی است.

به گزارش ایراسین، محمود محمدی فشارکی، مدیر مجتمع فولاد سبا، به سؤالات مصاحبه زیر این چنین پاسخ داد:

مجتمع فولاد سبا در سال ۱۳۸۵ چه تعداد نیرو و چقدر ظرفیت تولیدی داشت و الان به چه صورت است؟

در سال ۱۳۷۶ عملیات کلنگ‌زنی مجتمع فولاد سبا که زیرمجموعه ذوب‌آهن اصفهان بود آغاز گردید. سال ۱۳۸۲ عملیات تولید در این مجتمع با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن وارد فاز اجرا گردید و در در ۲۸ خرداد سال ۱۳۸۵ این مجتمع به هلدینگ فولاد مبارکه اضافه شد. در سال ۱۳۹۱ عملیات نصب مگامدول این بخش کامل گردید و به خط تولید اضافه شد تا بتواند آهن اسفنجی موردنیاز دو کوره قوس ۱۵۰ تنی را تأمین کند. بعد از اتمام عملیات مگامدول، فاز توسعه سبا از ۷۰۰ هزار تن به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن شروع و آخرین بخش عملیات نصب و راه‌اندازی فاز توسعه در تیرماه ۱۴۰۰ تکمیل شد تا اینکه در سال ۱۴۰۰ تولید یک‌میلیون و ۴۴۰ تن کلاف گرم در این مجتمع محقق گردید. مجتمع فولاد سبا یکی از معدود خطوط تولید فولاد کشور است که میزان ظرفیت نصب و میزان ظرفیت تولید آن در مرز استانداردهای جهانی است. با تعریف برخی پروژه‌ها در تلاشیم تا از ۱۰۰ درصد ظرفیت نصب استفاده کنیم. در این مجتمع، در حال حاضر، حدود ۳۰۰۰ نفر نیروی امانی و پیمانکار فولاد مبارکه را در دست‌یابی به اهداف گروه یاری می‌کنند. در حال حاضر، فولاد سبا با یک مگامدول، دو کوره ۱۵۰ تنی و دو خط ریخته‌گری C.S.P و خط نورد گرم پیوسته سهم قابل‌توجهی از تولید ۱۰ میلیون تنی فولاد مبارکه را به عهده دارد.

با توجه به شعار «مهار تورم و رشد تولید» برنامه‌های مجتمع فولاد سبا برای سال جاری چیست؟

مهار تورم با افزایش تولید میسر است. با عرضه محصولات بیشتر، میزان تقاضا و عرضه به تعادل می‌رسد و در نتیجه از تورم جلوگیری می‌شود. در مجتمع فولاد سبا دو سیاست کلی تعریف شده است و ما در آن جهت حرکت می‌کنیم: یکی اینکه به ظرفیت امسال یعنی ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسیم و دیگر اینکه محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر تولید کنیم و سودآوری خوبی برای ذی‌نفعان و اقتصاد کشور داشته باشیم. تحقق این راهبردها مستلزم داشتن نیروهای دانشی و مهارتی و حمایت‌های مدیریت ارشد گروه فولاد مبارکه است که خوشبختانه هر دو عامل مهیاست.

در مورد تولید محصولات ویژه توضیح دهید. امسال در فولاد سبا شاهد تولید چه محصولات ویژه‌ای خواهیم بود؟

خوشبختانه سال گذشته توانستیم فولاد زنگ‌نزن سری ۴۰۰ را تولید کنیم؛ فولادی که در نیروگاه‌ها و دودکش‌های حرارتی کاربرد دارد. در حال حاضر مقرر است طبق قراردادهایی که فولاد مبارکه با شرکت مپنا منعقد کرده، این قبیل محصولات را به تولید انبوه برسانیم. در دوماهه ابتدای سال جاری هم فولادهایی را تولید کرده‌ایم که در مخازن گاز خودرو کاربرد دارد. این محصول را به‌صورت آزمایشی برای کارخانه‌های تولید سیلندرهای گازی فرستاده‌ایم تا از آن‌ها بازخورد بگیریم و اگر مسئله‌ای دارد برطرف کنیم و به سمت تولید انبوه آن برویم. برای سال جدید متعهد شده‌ایم همان محصولات سال قبل را به‌صورت تولید انبوه و تجاری به بازار عرضه کنیم. گام بعدی تولید گریدهای مختلف فولادهای الکتریکی شامل جهت‌دار و غیرجهت‌دار است. از طرف دیگر مصممیم گرید جدید فولاد زنگ‌نزن یعنی گرید ۳۱۶ را تولید کنیم که در لوازم‌خانگی کاربرد دارد.

در مورد روند تولید فولادهای خاص مانند فولادهای الکتریکی و دوفازی توضیح دهید.

اولین پارامتر دست‌یابی به چنین موفقیت‌هایی نیروی انسانی است. با جذب نیرویی که در سال‌های گذشته در مجموعه فولاد مبارکه صورت گرفته و بخشی از آن هم به فولاد سبا اختصاص دارد، افراد متخصص و جوان از دانشگاه‌های معتبر ایران استخدام شده‌اند. بر اساس توانایی‌های افراد و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، گروه‌هایی تشکیل داده‌ایم تا سبد محصولات سبا را توسعه دهیم و در مسیر تولید فولاد ناب قدم برداریم. در حوزه فولادهای دوفازی هم که در صنعت خودروسازی کاربرد دارد، از گریدهای D.P تولید انبوه آغاز شده است. در حال حاضر تقریباً ۲۰ درصد از فولادهای دوفازی در خودروها استفاده می‌شود. یکی از برنامه‌های سال جاری، تولید گرید ۸۰۰ این نوع فولادها و حرکت به سمت تولید فولاد دوفازی ۱۰۰۰ در سال‌های آتی است.

سال ۱۴۰۱ مصرف گاز و برق در مجتمع سبا کاهش قابل‌توجهی داشت. با توجه به آغاز محدودیت‌های انرژی در فصل جدید شما چه برنامه‌هایی برای تداوم تولید دارید؟

محدودیت‌های انرژی متأسفانه سال‌هاست که ادامه دارد. برنامه‌ ما این است که شات‌دان‌ها و توقفات سالانه را در فصول محدودیت‌ها انجام ‌دهیم. همچنین سعی کرده‌ایم با تعریف برخی پروژه‌ها مصرف انرژی را به ازای هر تن تولید کاهش دهیم. پروژه‌های کلان دیگری مانند احداث نیروگاه خورشیدی و حرارتی نیز که سهمی از آن شامل حال سبا می‌شود در حال اجراست. در خصوص آب هم با تأسیسات بازچرخانی آب سعی کرده‌ایم نیاز به آب خام را کاهش دهیم. کوشیده‌ایم با بهره‌گیری از تعدادی لانس‌های هوا، انرژی موردنیاز برای تبدیل فاز جامد به مذاب در فولاد را از انرژی الکتریکی به سمت انرژی شیمیایی ببریم و این امر حدود ۱۰ درصد کاهش مصرف انرژی را به دنبال داشته است. پروژه‌های دیگری هم در دست اقدام است که در صورت به نتیجه رسیدن، مصرف انرژی را ۵ درصد کاهش خواهد داد؛ اما چون خط ما خط CSB است و نسبت به خطوط دیگر ۲۰ درصد کاهش مصرف دارد، کمک می‌کند با انرژی کمتری تولید کنیم.

مجتمع فولاد سبا در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

با توجه به هم‌جواری فولاد سبا با شهرهای اطراف، الزامات زیست‌محیطی را با جدیت دنبال و اجرایی می‌کنیم. با تعاملات گسترده‌ای که با مسئولان محیط‌زیست استان و شهرستان لنجان داشته‌ایم، در حال آماده کردن طرح جامعی در حوزه‌های آب، هوا و خاک هستیم. همچنین با اجرای پروژه‌هایی نظیر غبارگیر و مه‌پاش در زمان خالی کردن بار کامیون‌ها از انتشار ذرات به هوا پیشگیری شده است. به‌طورکلی، طبق رویکرد کلان فولاد مبارکه، در حال حرکت در مسیر فولاد سبز هستیم. همچنین پروژه‌هایی در جهت توسعه و استفاده حداکثری از ظرفیت ریلی کشور به‌جای خطوط جاده‌ای تعریف شده است.

در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی نیز تعاملات خوبی با مسئولان شهرستان لنجان داریم و تلاش کرده‌ایم در چارچوب ضوابط شرکت، همانند شهروند-شرکتی مسئولیت‌پذیر، در کنار مردم باشیم.

کلام پایانی؟

هر دستاوردی که در فولاد سبا حاصل شده نتیجه کار گروهی کارکنان سبا و حمایت‌های مدیریت فولاد مبارکه بوده است. تلاش می‌کنیم سبد محصولات گروه فولاد مبارکه را توسعه دهیم. در خاتمه از حمایت‌های یادشده و تلاش کارکنان فولاد سبا که با کارِ گروهی رکوردهای کمی و کیفی زیادی ثبت کردند، تشکر می‌کنم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =