نفت

مقامات عربستان به‌تازگی از کاهش مجدد تولید نفت خبر داده‌اند ولی این‌ خبر برخلاف گذشته تأثیری بر قیمت جهانی نفت نگذاشت. حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی گفت: وضعیت فعلی با توجه به کاهش تولید یک‌میلیون بشکه نفت عربستان با گذشته تفاوت دارد زیرا اکنون مصرف انرژی باوجود فصل تابستان کمتر است و بازار با انتشار خبر کاهش تولید تکان نخورد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، وزارت نفت و انرژی عربستان حدود دو ماه قبل از کاهش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خبر داد. انتشار این خبر سبب جهش سنگین قیمت نفت شد تا بهای جهانی هر بشکه نفت در مدت کوتاهی از ۷۹ دلار به ۸۶ دلار افزایش یابد. مقامات عربستان به‌تازگی از کاهش مجدد تولید نفت خبر داده‌اند، با این تفاوت که این بار خبر برخلاف گذشته تأثیری بر بازار جهانی نداشت؛ ضمن اینکه کشورهای اروپایی به تولید برق با استفاده از زغال‌سنگ روی آورده‌اند. حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی درباره شرایط حال حاضر بازار انرژی به خبرنگار ایراسین می‌گوید: با توجه به منابع غنی زغال‌سنگ در اروپا، نباید انتظار داشت که در این بحبوحه گرانی انرژی ساکت بنشینند. البته استفاده از زغال‌سنگ مترادف با ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی شدید در اروپاست.

تابستان سد راه افزایش قیمت نفت

وی در ادامه توضیح می‌دهد: دوده‌ها و آثار استفاده از زغال‌سنگ زمان جنگ همچنان بر روی ساختمان‌های آجری بعضی از شهرها مانند لیورپول و منچستر باقی‌مانده است، البته زغال‌سنگ در گذشته برای مصارف عمومی مانند شومینه منازل، حمام و ... نیز استفاده می‌شد. بنابراین اروپا به‌راحتی به این دستاورد نمی‌رسد و بابت استفاده از نیروگاه‌های زغال‌سنگی خود باید بهای نسبتا سنگینی بپردازد.

مرادی با اشاره به اینکه اروپاییان درصدد حمایت از منافع اقتصادی خود هستند و بیان می‌دارد: اکنون اروپا با رفتن به سمت انرژی خورشیدی به دنبال جایگزینی نفت و سوخت‌های فسیلی است که کشورهای عضو اوپک باید نسبت به این مسئله حساس باشند و بدانند کشورهای اروپایی سعی در خنثی‌سازی تلاش رقبای خود دارند. لذا دو طرف در تلاش برای حفظ منافع خود هستند تا ورق این بازار رقابتی را به نفع خود برگردانند.

این کارشناس حوزه انرژی تغییر فصل را نیز از عوامل عدم تأثیرگذاری خبر کاهش مجدد تولید نفت در عربستان بر قیمت جهانی نفت می‌داند و می‌گوید: وضعیت فعلی اوپک با توجه به کاهش تولید یک‌میلیون بشکه نفت عربستان باگذشته تفاوت دارد زیرا اکنون مصرف انرژی باوجود فصل تابستان کم‌تر است و بازار با انتشار خبر کاهش تولید تکان نخورد. در مقابل در موقعیت قبلی زمستان بود و شرایط متفاوت بود لذا قیمت نفت افزایشی شد.

مرادی اضافه می‌کند: بااین‌حال امیدواریم که با انسجام و وحدت اعضای اوپک، بحث نزدیکی ایران و عربستان وضعیت بهتری در اوپک ظهور کند و اعضا بتوانند در این بازار رقابتی وضعیت خودشان را پایدار نگه‌دارند.

طبق گزارش‌های جهانی چین شاخص نرخ بهره خود را کمتر از حد انتظار پایین آورد و به دنبال آن قیمت جهانی نفت کاهش یافت. از طرفی دولتمردان قیمت ۸۵ دلاری برای هر بشکه نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی کرده‌اند؛ حال سؤال اینجاست آیا بهای نفت به این قیمت پیش‌بینی‌شده می‌رسد؟ مرادی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: بله، احتمال وقوع این پیش‌بینی وجود دارد زیرا اتفاق خاصی در دنیا نیافته است و جنگ اوکراین همچنان پابرجاست. درنتیجه با وخامت اوضاع اقتصادی و میزان مصرف انرژی، بالا رفتن قیمت نفت و دیدن ۸۶ دلار محتمل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =