محمدعلی خطیبی

محمدعلی خطیبی، کارشناس حوزه نفت می‌گوید: انتظار نمی‌رود قیمت نفت حتی با ادامه جنگ روسیه و اوکراین به ۱۰۰ دلار برسد و میل به کاهش قیمت‌ها بیشتر است. اوپک پلاس در تلاش است با مدیریت بازار و میزان تولید نفت، قیمت‌ هر بشکه نفت را بین ۷۰ تا ۸۰ دلار حفظ کند تا بیش از این شاهد سقوط بهای جهانی نفت نباشیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، اخبار بین‌المللی از ادامه جنگ روسیه و اوکراین حکایت می‌کند و همین مسئله باعث شده تا برخی از تحلیلگران از احتمال رشد مجدد قیمت نفت تا کانال ۱۰۰ دلار یا بالاتر خبر دهند. محمدعلی خطیبی، کارشناس حوزه نفت با تکذیب این تحلیل به خبرنگار ایراسین می‌گوید: اگر امکان بروز چنین مسئله‌ای وجود داشت، در جلسات اوپک دائماً خبر کاهش تولید منتشر نمی‌شد. همچنین در اوپک‌پلاس صحبت از تقسیم کاهش تولید نفت یا کاهش داوطلبانه نبود. بنابراین این کاهش تولیدی که مرتب تصویب می‌شود، برعکس تحلیل‌ها نشان می‌دهد اوپک منتظر ریزش قیمت نفت است تا افزایش آن.

خطیبی با اشاره به تلاش اوپک پلاس برای ثبات قیمت نفت بیان می‌دارد: نگرانی‌های اوپک‌پلاس سبب شده برای مقابله با ریزش قیمت جهانی نفت، از میزان تولید بکاهد تا قیمت‌ها در همین نرخ فعلی باقی بماند. من به‌شخصه بعید می‌دانم قیمت‌ها دوباره به سمت ۱۰۰ دلار برود یا ۱۰۰ دلار را رد کند.

بی‌تفاوتی قیمت نفت به اخبار کاهش تولید

بررسی‌ها نشان می‌دهد سه و چهار ماه قبل عربستان از کاهش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خبر داد و قیمت نفت برنت به‌یک‌باره از ۷۹ دلار تا ۸۶ دلار افزایش پیدا کرد ولی به‌تازگی قیمت نفت نسبت به اخبار کاهش تولید بی‌اعتنا شده است. خطیبی درباره علت بی‌تفاوتی قیمت نفت به اخبار کاهش تولید اظهار می‌کند: علت بی‌اعتنایی قیمت نفت به وضعیت اقتصاد بستگی دارد. هنگامی‌که اقتصاد رونق نداشته باشد، تغییری در تقاضا ایجاد نمی‌شود. در مقابل زمانی که اقتصاد و به دنبال آن تقاضا قوی می‌شود، قیمت‌ها بالا می‌رود. اکنون با توجه به کسادی اقتصاد کشورهای صنعتی و بازارهای جهانی، به نظر می‌آید میل بازار بیشتر به سمت کاهش است تا افزایش.

این کارشناس حوزه نفت معتقد است بازار اخبار کاهش تولید نفت را هضم کرده است و مانند سابق واکنش قوی نسبت به این موضوع نشان نمی‌دهد. خطیبی می‌گوید: اگرچه اخبار کاهش تولید آثار روانی به دنبال دارد که منجر به رشد قیمت‌ها در چند روز ابتدایی انتشار اخبار کاهش تولید نفت می‌شود ولی با گذشت این چند روز دیگر خبری از افزایش قیمت‌ها نیست، به دلیل اینکه کسادی هنوز در بازار وجود دارد. درواقع اقتصادهای پرمصرف در حوزه نفت، قوی نیستند. تا زمانی که این اقتصادها ضعیف باشد، تقاضا تقویت نمی‌شود و قیمت‌ها رشد نخواهد کرد.

هفته گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به حدود ۸۳ دلار و ۲۲ سنت رسید و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با بهای ۷۹ دلار و ۱۷ سنت معامله شد. خطیبی با اشاره به ثبات قیمت جهانی نفت توضیح می‌دهد: انتظار نمی‌رود قیمت نفت به ۱۰۰ دلار برسد و میل به کاهش قیمت‌ها بیشتر است. بااین‌حال اوپک پلاس در تلاش است با مدیریت بازار قیمت‌ هر بشکه نفت را بین ۷۰ تا ۸۰ دلار حفظ کند تا بیش از این شاهد سقوط بهای جهانی نفت نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =