• ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
  • کد خبر: 39156
  • readingTime: ۱ دقیقه
گندله

روند قیمتی گندله در بازارهای جهانی طی ماه‌های گذشته مثبت بود، در ایران نیز قیمت هر کیلوگرم گندله از ابتدای سال تا کنون بیش از ۲۰ درصد رشد کرده‌ است با این حساب بازدهی گندله در طول سه ماه گذشته در سطح جهان و داخل کشور از بازدهی طلا بیشتر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت هر کیلوگرم گندله از ۴ هزار و ۱۱ تومان در ابتدای فروردین ماه به ۴ هزار ۸۴۳ تومان در انتهای خردادماه رسید تا رشد قیمت گندله در این مدت بیش از ۲۰ درصد باشد. ضمن اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت گندله در طول ۶ ماه گذشته بیش از ۴۵ درصد رشد کرده‌ است. اول دی‌ماه سال ۱۴۰۱ قیمت هر کیلوگرم گندله ۳ هزار و ۳۲۴ تومان بود.

تداوم روند صعودی قیمت گندله در ایران و جهان

رشد قیمت گندله در حالی اتفاق می‌افتد که بازدهی سکه امامی، طلای آبشده و گرم طلای ۱۸ عیار در طول ۳ ماه‌گذشته منفی بود. حتی بازدهی انس طلا نیز با وجود اخبار مثبت در مدت ۳ ماهه و ۶ ماهه کمتر از گندله است. از طرفی رشد ۲۰ درصدی قیمت گندله در زمانی اتفاق می‌افتد که بازارهای جهانی با سونامی ریزش قیمت محصولات فولادی دست‌ و پنجه نرم می‌کردند.

دربازه زمانی سه ماه گذشته قیمت شمش فولاد و اسلب صادراتی ایران به ترتیب ۱۵ درصد و ۱۶.۸ درصد کاهش پیدا کرد. در بازارهای جهانی نیز قیمت سنگ آهن، قراضه و میلگرد بیش از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. ولی گندله در یک روند صعودی پرقدرت به بازدهی بالاتر از طلا رسید. در مقابل وقتی وقتی قیمت گندله در بازارهای جهانی روند صعودی قدرتمندی را آغاز نمود، قیمت گندله در ایران در محدوده ۴ هزار و ۸۴۳ تومان به ثبات رسید. آخرین قیمت‌های اعلامی از معاملات بنادر چین نشان می‌دهد ثبات قیمت گندله در ایران همزمان با افزایش حدود ۱۰ درصدی قیمت گندله در بازار چین بود. تنها در طول هفته‌ گذشته گندله کوره‌بلند ۶۵ درصد بندر چینگدائو نزدیک به ۱.۸ درصد گران شد.

کارنامه گندله سازان بورسی

رشد قیمت گندله طی ۶ ماه گذشته با سودآوری قابل قبول شرکت‌های بورسی فعال در این حوزه همراه بود. براساس آمار کرمان بزرگترین تولیدکننده گندله در کشور است و شرکت گل‌گهر با نماد کگل با دو خط گندله ظرفیت بالایی در تولید این محصول دارد. کگل در گزارش ۱۲ ماهه ۵۶۹ ریال سود به ازای هم سهم شناسایی کرده‌ است. ضمن اینکه فروش گل‌گهر در دو ماه ابتدایی سال جاری تقریبا دو برابر سال گذشته است.

کگل در طول فروردین‌ماه به فروش ۶۲۲۱۹ میلیارد ریالی و اردیبهشت فروش ۴۱۶۴۷ میلیارد ریال رسید. در گزارش‌های مالی این شرکت نرخ گندله ۴۳,۲۹۷,۶۰۰ ریال ثبت شده‌ است. با این حال اگر ثبات قیمت گندله برای ماه‌های آینده ادامه‌دار باشد شاید سود شرکت‌های فعال بورسی در این‌ زمینه را متاثر کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =