بارندگی

سازمان هواشناسی در ۲ هشدار سطح زرد نسبت به مخاطرات تقویت فعالیت سامانه بارشی در شمال غربی کشور و هم‌زمان افزایش سرعت وزش باد در شرق و جنوب کشور اطلاع رسانی کرد.

به گزارش ایراسین، سازمان هواشناسی از فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعت‌های بعدازظهر و اوایل شب تا پایان روز دوشنبه خبر داد.

مخاطرات سامانه که شامل رگبار و رعدو برق و وزش باد نسبتا شدید، احتمال گردوخاک و احتمال تگرگ است امروز (یکشنبه) در شمال آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی و اردبیل و دامنه و ارتفاعات در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان را شامل می‌شود.

فردا (دوشنبه) همین شرایط آب و هوایی در دامنه و ارتفاعات در گیلان، مازندران، غرب گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، شمال شرق آذربایجان شرقی و نیمه شمالی اردبیل پیش بینی می‌شود.

هواشناسی همچنین در هشدار سطح زرد از وزش باد نسبتا شدید تا شدید، خیزش و نفوذ گردوخاک خبر داده است.

امروز در آذربایجان غربی، ایلام و خوزستان، فردا در ایلام، خوزستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق سمنان و آذربایجان غربی و روز سه‌شنبه در ایلام، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شرق سمنان، احتمال خیزش شدید گردوخاک وجود دارد.

هواشناسی روز چهارشنبه هم برای ایلام، خوزستان، شرق سمنان و اصفهان همین شرایط آب و هوایی را پیش بینی کرده است.

اثر مخاطره‌ در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال است.

هشدار مجدد هواشناسی برای اردبیل وآذربایجان شرقی/ احتمال رخداد سیل وجود دارد

بر اساس اعلام هشدار هواشناسی امروز ( دوشنبه) نیز در نیمه شمالی اردبیل و شمال شرق آذربایجان شرقی بارش‌ها مجددا تقویت می‌شود و احتمال رخداد سیلابی شدن رودخانه‌ها وجود دارد. همزمان بارش‌ها به شکل محدود و رگباری در دامنه و ارتفاعات در گیلان، مازندران، غرب گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان ادامه دارد.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: اواخر وقت یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۸

زمان پایان: شب دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۹

نوع مخاطره: افزایش وزش باد شمال، شمال غربی حداکثر تا ۳۰ نات و افزایش ارتفاع موج در سواحل تا حداکثر ۱.۳ متر و در نواحی دور از ساحل تا حداکثر ۱.۸ متر

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۸: نواحی مرکزی و شرقی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای مازندران و گلستان.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۹: نواحی مرکزی و شرقی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، صیادی و مسافربری.

توصیه: منع شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری فعالیت‌های دریایی فراساحل و در صورت لزوم خودداری از تردد شناورهای سبک.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: اوایل وقت یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۸

زمان پایان: اواخر وقت چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۱

نوع مخاطره: افزایش وزش باد شمال غربی حداکثر تا ۳۲ نات و افزایش ارتفاع موج در سواحل تا حداکثر ۱.۲ متر و در نواحی دور از ساحل تا حداکثر ۱.۷ متر

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۸: نواحی شمالی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان و مناطق غربی ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۹: نواحی شمالی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان و مناطق غربی ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۰: نواحی شمالی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان و مناطق غربی ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۱: نواحی شمالی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان و مناطق غربی ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در تردد دریایی شناورهای سبک، صیادی و مسافربری.

توصیه: منع شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری، فعالیت‌های دریایی فراساحل و در صورت لزوم خودداری از تردد شناورهای سبک.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی (به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۹

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق و وزش باد نسبتاً شدید، احتمال گردوخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۸: شمال آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، دامنه و ارتفاعات در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۹: دامنه و ارتفاعات در گیلان، مازندران، غرب گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، شمال شرق آذربایجان شرقی و نیمه شمالی اردبیل.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاک، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی، احتمال شکستن درختان فرسوده و کهنسال.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۸

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۱

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، خیزش و نفوذ گردوخاک

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۸: آذربایجان غربی، ایلام و خوزستان.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۹: ایلام، خوزستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق سمنان و آذربایجان غربی.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۰: ایلام، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شرق سمنان.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۱: ایلام، خوزستان، شرق سمنان و اصفهان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =