• ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
  • کد خبر: 39121
  • readingTime: ۲ دقیقه
واحد تولیدی

بررسی آمارها حاکی است طی دو سال گذشته (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) در دولت سیزدهم تعداد سه‌ هزار و ۸۱۸ واحد راکد در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی احیا شد که در مقایسه با دو سال پیش از آن (۹۸ و ۹۹) رشد ۲۷.۲ درصدی نشان می‌دهد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، احیای واحدهای تولیدی راکد و بازگرداندن آنها به چرخه تولید، یکی از مهمترین سیاست‌هایی است که دولت در شرایط حساس امروز کشور باید برای آن برنامه‌ریزی داشته و با همه توانش آن را دنبال کند.

این رویکرد از آنجایی که کشور از سال‌ها پیش با شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی دست به گریبان بوده و در عین حال بیش از هر زمان دیگری به تولید داخل متکی است، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. البته طبق آنچه که از تلاش‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به عنوان یکی از متولیان اصلی رونق‌بخشی به بخش تولید کشور نمود یافته و بیان می‌شود، برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مجدانه برای احیای واحدهای راکد تولیدی است که به نظر می‌رسد در مسیر درستی قرار دارد.

نبود زیرساخت‌ها، نداشتن مواد اولیه، نبود سرمایه در گردش و عدم توانایی در پرداخت تسهیلات در سال‌های گذشته تعطیلی و رکود یا نیمه فعال‌شدن بسیاری واحدهای تولیدی را رقم زد.

در این زمینه دولت با کمک بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به طور جدی پیگیر رفع مشکلات واحدهای تولیدی بوده و برنامه‌ریزی بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است و تامین زیرساخت‌ها و حمایت از کسب‌وکارها و بنگاه‌های کوچک، دو برنامه مهم و اولویت‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شود.

برپایه آمارها، در سال ۱۴۰۱ تعداد یک‌هزار و ۷۵۱ واحد راکد و غیرفعال به چرخه تولید و فعالیت بازگشت. از این تعداد واحدهای راکد مجدد راه‌اندازی شده، یک‌هزار و ۲۹۸ واحد در داخل شهرک‌های صنعتی و ۴۵۳ واحد در خارج از این شهرک‌ها بوده‌اند.

این مهم با سرمایه‌گذاری ۲۰۶ هزار و ۲۱۹ میلیارد ریالی به انجام رسید که اشتغال‌زایی برای ۳۴ هزار و ۶۷۳ نفر را به دنبال داشته است.

استان تهران با احیای ۲۱۱ واحد راکد، استان فارس با ۱۵۷ واحد و استان اصفهان با ۱۲۴ واحد، بهترین عملکرد را در سال گذشته در این زمینه داشته‌اند.

در سال ۱۴۰۰ تعداد یک هزار و ۶۱۲ واحد و از سال ۱۳۹۱ تا پایان سال ۱۳۹۹ نیز ۱۰ هزار و ۱۹۳ واحد راکد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با همکاری کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید، دستگاه قضایی، شبکه بانکی و مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، احیاء و به چرخه تولید بازگشت.

دلایل رکود واحدها

برپایه این گزارش، بررسی مشکلات واحدهای راکد و غیرفعال نشان می‌دهد، تقریبا نیمی از مشکلات این واحدها به کمبود نقدینگی برمی‌گردد.

پس از آن، فقدان بازار برای محصولات، تامین مواد اولیه، اختلاف شرکا، مشکلات زیرساختی، تامین ماشین‌آلات و مشکلات قضایی، دلایل اصلی تعطیلی واحدهای یاد شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =