بازار مسکن

شمار زیادی از فعالان بازار ادعاهایی مبنی بر کاهش سنگین قیمت مسکن در روزهای آتی دارند، مانند اتفاقی که در بازار خودرو افتاد. احمد علی‌آقاجان کارشناس بازار مسکن می‌گوید: احتمال ریزش قیمت ملک وجود دارد، اکنون بازار مسکن در رکود تورمی به سر می‌برد. عده‌ای به دلایل مختلف مانند رسیدن سررسید وام، بدهکار بودن به اشخاص حقیقی و... به پول نیاز دارند و نسبت به فروش فوری ملک خود با قیمت پایین‌تر اقدام می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت ملک هر ساله از اواخر خرداد ماه با اتمام امتحانات مدارس تحرکاتی رو به بالا را تجربه می‌کرد و بااین وجود مشتری با هر قیمت حاضر به خرید مسکن بود. ولی این روزها معاملات مسکن وارد فاز رکودی شده و کاهش قیمت ملک نقل محفل فعالان بازار مسکن است. شمار زیادی از فعالان بازار ادعاهایی مبنی بر کاهش سنگین قیمت مسکن در روزهای آتی دارند، مانند اتفاقی که در بازار خودرو افتاد و قیمت بعضی از خودروها به نصف رسید.

احمد علی‌آقاجان، کارشناس بازار مسکن درباره احتمال نوسانات بازار مسکن در ماه‌های آینده به خبرنگار ایراسین می‌گوید: قیمت‌ها در بازار مسکن تهران ریزشی شده است، اگرچه گردش پول در پایتخت بیشتر است ولی من فکر می‌کنم بزودی این اتفاق در اصفهان نیز رخ می‌دهد و قیمت‌ها کاهشی خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش عرضه مسکن توسط سازندگان توضیح می‌دهد: زمانی که سازندگان مسکن به پول نیاز داشته باشند، املاک خود را با قیمت کم یا زیاد می‌فروشند. این اتفاق در بازار مسکن اصفهان نیز افتاده و عرضه بیشتر خواهد شد. کسانی که نیاز به پول دارند نسبت به فروش فوری ملک خود اقدام می‌کنند و آپارتمان‌ها را با قیمت پایین‌تر از عرف هم به فروش می‌رسانند.

علی‌آقاجان معتقد است بازار مسکن در شرایط فعلی وارد رکود تورمی شده است و در پاسخ به اینکه آیا احتمال ریزش قیمت‌ها در ماه‌های آتی وجود دارد، می‌گوید: بله، احتمال ریزش قیمت ملک وجود دارد. اکنون بازار مسکن در رکود تورمی به سر می‌برد، یعنی قیمت‌ها بالاست، دستمزد کارگرد ساختمانی و مصالح بالا رفته و به تبع هزینه‌های دیگر ساختمان‌سازی نیز افزایش پیدا کرده است. ازطرفی خریداری در بازار نیست و به دنبال آن بازار وارد رکود می‌شود. بنابریان عده‌ای به دلایل مختلف مانند رسیدن سررسید وام، بدهکار بودن به اشخاص حقیقی و... به پول نیاز دارند.

این کارشناس بازار مسکن ادامه می‌دهد: اکنون صف فروش ملک به ویژه آپارتمان بیشتر از خرید است و احتمال کاهش قیمت‌ها به دلیل افزایش عرضه وجود دارد. البته درحال حاضر آپارتمان با قیمت کم‌تر عرضه می‌شود و املاک کلنگی که مختص ساخت وساز هستند، همیشه با هر قیمتی مشتری خود را دارند.

طبق توضیحات این کارشناس بازار مسکن فضای فعلی بازار مسکن درمقایسه با آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ سنگین شده و خرید و فروش به ندرت صورت می‌گیرد، ولی بازار پیش از سال ۱۴۰۲ شرایط متفاوتی داشت و تقاضا بیشتر از عرضه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =