• ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
  • کد خبر: 38758
  • readingTime: ۲ دقیقه
میلگرد

قیمت جهانی میلگرد در طول سه ماه‌گذشته در بورس فلزات لندن و بازار بندر شانگهای به ترتیب ۱۵.۷۵ درصد و ۱۸.۲۵ درصد کاهش پیدا کرد ولی میلگرد صادراتی ایران کمتر از ۱۰ درصد ریخت و افزایش قیمت‌ یکی دو هفته‌ گذشته باعث شد تا میلگرد صادراتی ایران خیلی سریع به قیمت سه ماه قبل بازگردد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ریزش قیمت فلزات در بازارهای جهانی از حدود سه ماه قبل آغاز شد و در این مدت قیمت‌ محصولات فولادی به شدت کاهش پیدا کرد ولی میلگرد ریزش قیمت شدیدتری متحمل شد. قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن با ۱۵.۷۵ درصد کاهش از کانال ۷۲۰ دلار تا نزدیک ۶۱۰ دلار کاهش پیدا کرد. با این حال تجار بریتانیا موفق به کنترل ریزش قیمت میلگرد شدند زیرا در همین بازه زمانی میلگرد در بندر شانگهای چین ۱۸.۵ درصد ریخت.

ابتدای فروردین‌ ماه قیمت هر تن میلگرد در بندر شانگهای ۴ هزار و ۲۳۰ یوان بود ولی کمتر از سه ماه بعد به ۳ هزار و ۴۴۰ یوان رسید و سپس در طول هفته‌های گذشته با افزایش تقاضا متاثر از اخبار سیاسی قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن و بندر شانگهای به تعادل رسید و اندکی افزایشی شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت میلگرد صادراتی ایران نیز در این سه ماه متاثر از بازارهای جهانی، ریزشی بود ولی ریزش قیمت میلگرد صادراتی ایران کمتر از سایر رقباست و پس از تعادل در معاملات بورس فلزات لندن و بندر شانگهای، میلگرد ایران در بازارهای جهانی خیلی سریع ریزش سه ماه گذشته را جبران کرد.

مقاومت میلگرد ایران در ریزش بازار جهانی فلزات

قیمت میلگرد صادراتی ایران در طول ۳ ماه گذشته تنها ۹.۴۲ درصد کاهش پیدا کرد و کف قیمتی ۵۰۰ دلار در ازای هر تن را از دست نداد. در مقابل وقتی اخبار مثبت منجر به رشد قیمت میلگرد در بازارهای جهانی شد، میلگرد صادراتی ایران به سرعت تا قیمت پیش از آغاز ریزش رشد کرد. در بورس فلزات لندن اخبار مثبت چند هفته‌ گذشته باعث شد تا قیمت هر تن میلگرد از کف ۶۱۰ دلار تا ۶۱۶ دلار افزایش پیدا کند. در بندر شانگهای نیز میلگرد از کف ۳ هزار و ۴۴۰ یوآن به ازای هر تن تا ۳ هزار و ۶۹۰ یوان افزایش پیدا کرد و همچنان با سطح سه ماه قبل فاصله چشم‌گیری دارد ولی میلگرد صادراتی ایران ۴ فروردین‌ ماه هر تن ۵۴۲ دلار معامله شد و ۱۹ خرداد به ۵۴۰ دلار برگشت.

افزایش تقاضا برای میلگرد صادراتی ایران در کنار کاهش عرضه یکی از دلایل ریکاوری قیمتی سریع میلگرد ایران در بازارهای جهانی است. براساس آمار منتشر شده‌ کاهش قیمت‌ها باعث کاهش میل به صادرات فلزات طی ماه‌های گذشته بود به همین دلیل ذخایر داخلی میلگرد طی سه ماه گذشته رشد کرد تا شرایط برای حفظ قیمت میلگرد صادراتی ایران در بازارهای جهانی مهیا شود.

میلگرد ایرانی پرقدرت‌تر از رقبا

واکنش میلگرد صادراتی ایران به رشد قیمت میلگرد در بازارهای جهانی مثبت بود و در صورتی‌که روند صعودی قیمت میلگرد در بازارهای جهانی ادامه‌ پیدا کند، شاید قیمت میلگرد صادراتی ایران طی هفته‌های آینده سقف قیمتی سه ماه گذشته را پشت سر بگذارد. البته گزارش‌ نشریه متال بولتن از بندر شانگهای نشان می‌دهد همچنان تقاضا در بازار میلگرد قدرت زیادی ندارد، تنها خبر بسته حمایتی ۵ تریلیون یوانی چین باعث شده تا فعالان بازار نسبت به سرعت‌ گرفتن رشد اقتصادی امیدوار باشند. یکی از تجار فعال در چین به متال‌بولتن گفته‌بود تجار باید از فرصت پیش‌آمده برای فروش میلگرد و سنگ اهن استفاده کنند زیرا ریزش قیمت جدیدی در راه‌ است. با این حال میلگرد صادراتی ایران در ریزش قیمت قبلی کارنامه خوبی به ثبت رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =