• ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
  • کد خبر: 38284
  • readingTime: ۱ دقیقه
استخراج

گروه BHP بزرگترین معدن‌کار جهان از همکاری با مایکروسافت خبر داده است. مایکروسافت قرار است با استفاده از هوش مصنوعی در زمینه استخراج و فرآوری مس با BHP همکاری کند. BHP وعده داده تا به کمک هوش مصنوعی به زودی استخراج و فرآوری مس را متحول می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، دشواری استخراج مس از معادن، بزرگان این حوزه را به فکر استفاده از هوش مصنوعی انداخت. گروه BHP روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد با هدف بهبود فرآیند استخراج و فرآوری مس از معادن با مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی همکاری خواهدکرد.

داده‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای مس روندی صعودی دارد در حالی‌ که عرضه‌ مس طی سال های آینده محدود باقی می‌ماند. یک موسسه اروپایی تخمین می‌زند تقاضا برای مس در طول ۱۰ سال آینده بیش از ۵۰ درصد رشد می‌کند. گروه صنعتی BHP نیز در بیانیه خود مدعی شدند تقاضا برای مس در ۳۰ سال آینده دو برابر خواهد شد در حالی که سرمایه‌گذاری جدیدی در حوزه مس انجام نشده‌ است و حتی اگر امروز سرمایه‌گذاران به این حوزه ورود کنند تا حصول نتیجه سال‌ها زمان می‌برد. ضمن اینکه بزرگترین چالش معادن مس پیدا کردن معادن جدید است در نتیجه فعالان به جای پیدا کردن معادن جدید روی بهره‌وری معادن فعلی متمرکز هستند و حالا در جدیدترین اخبار BHP به فکر استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه است.

ورا تایلر، مدیر ارشد فنی BHP گفت: با استفاده از داده‌های بلادرنگ از کارخانه‌هایی که سنگ معدن را پردازش می‌کنند در ترکیب با توصیه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی پلتفرم Azure مایکروسافت، اپراتورهای کارخانه توانایی تنظیم متغیرهایی را خواهند داشت که بر فرآوری سنگ معدن و بازیابی عیار تأثیر می‌گذارند.

آیا هوش‌ مصنوعی عرضه مس را افزایش می‌دهد؟

کمتر از چند ماه از زمان معرفی نخستین نمونه هوش مصنوعی می‌گذرد و مشخص نیست ورود این تکنولوژی به عرصه معدن چه نتیجه‌ای خواهد داشت ولی مسئله اینجاست در طول سال‌های گذشته تنها پیشنهاد ارائه شده‌ برای کمک به معادن مس هوش مصنوعی بوده است. ثبات یا کاهش عرضه مس در مقابل افزایش تقاضا چالش بزرگ بازار مس بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد دست کم در طول ۱۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری بزرگی در حوزه معادن مس انجام نشده‌است و براساس بیانیه BHP پیدا کردن معادن جدید و بهره‌برداری از آنها شاید بیش از ۱۰ سال زمان نیاز داشته باشد. به همین دلیل بزرگان حوزه معدن در تلاش برای خرید معادن کوچک هستند و یا با تبلیغات سعی در افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند. حالا خبر استفاده از هوش مصنوعی توسط BHP تنها پیشنهاد متفاوت تولیدکنندگان برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای مس است. البته با توجه به اینکه این همکاری تازه آغاز شده‌است برای حصول نتیجه آن باید منتظر ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =