• ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
  • کد خبر: 38032
  • readingTime: ۱ دقیقه
ضایعات قراضه آهن

فست‌مارکت در گزارشی از کاهش معاملات قراضه آهن در ترکیه خبر داد. همزمان با این خبر بازار قراضه در کشورهای دیگر نیز به تعادل رسید. آیا سقوط قیمت قراضه آهن ادامه‌ دارد؟ فعالان بازار معتقدند برای پاسخ به این سوال باید تا پایان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه منتظر ماند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت قراضه آهن ترکیه در محدوده ۳۷۵ تا ۳۸۰ دلار به ثبات رسید و گزارش‌ها از کاهش تمایل خریداران و فروشندگان به معامله خبر می‌دهد. فست مارکت‌ نیز در گزارشی مدعی شد خریداران تا پایان انتخابات ریاست جمهوری تمایلی به خرید ندارند زیرا احتمال ریزشی شدن بازار قراضه آهن پس از اعلام نتیجه انتخابات وجود دارد.

احتمال کاهش قیمت قراضه آهن پس از ائتلاف اردوغان و سنان بیشتر شد، در نتیجه خریداران منتظر اعلام نتیجه انتخابات طی هفته‌ آینده هستند. از طرفی ثبات قیمت قراضه آهن در ترکیه با افزایش نسبی تقاضا برای قراضه آهن در بورس فلزات لندن همزمان بود. قیمت هر تن قراضه در بورس فلزات لندن اگرچه تا محدوده ۳۷۰ دلار ریخت ولی با افزایش تقاضا تا ۳۸۳ دلار افزایش پیدا کرد. در صورت از دست رفتن کف قیمتی فعلی شاید هر تن قراضه آهن تا محدوده ۳۴۰ دلار ریزش کند.

ترکیه پس از انتخابات

با پیروزی احتمالی اردوغان برخی از فعالان بازار منتظر کاهش بیشتر قیمت قراضه هستند، البته افزایش حقوق چند هفته‌ قبل در ترکیه یکی از متغیرهای نامشخص است و ناظران منتظر شفافیت سیاست‌های اقتصادی با پایان انتخابات هستند. برخی مدعی‌اند افزایش حقوق در ترکیه در نهایت به کاهش ارزش لیر و افزایش تقاضای قراضه آهن ختم خواهد شد به همین دلیل صادرات قراضه آهن از آمریکا به ترکیه روندی صعودی پیدا کرده‌است.

ثبات قیمت‌ها در بازار ‌های جهانی

همزمان با ثبات قیمت قراضه در بازارهای جهانی، قیمت انواع فلزات نیز پس از موج نزولی روزهای گذشته در محدوده‌های حمایتی به ثبات رسید و گزارش‌ها از کاهش شدید معاملات حکایت می‌کند. در کنار انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، مشخص نبودن آینده نرخ بهره در آمریکا و داده‌های اقتصادی چین شرایطی غیر قابل اطمینان را در بازار تقویت می‌کند تا فعالان دست از معامله بکشند و در انتظار شفافیت در متغیرهای پیش‌رو باشند.

متغیرهای سیاسی و اقتصادی و کاهش تمایل فعالان بازار به انجام معامله در بازار فلزات یا قیمت‌ها را به ثبت رساند و یا در بخشی از بازار ریزش‌های قیمتی شدیدی اتفاق افتاد برای مثال ورق گرم صادراتی چین با کاهش ۱۲ درصدی از ۶۵۶ دلار در هر تن تا ۵۸۰ دلار ریزش کرد. در بازار میلگرد نیز معاملات کاهش یافته‌ است و قیمت‌ها با شیب ملایمی در روند نزولی قرار دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =