• ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
  • کد خبر: 37860
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در پایان معاملات با افزایش ۴ هزار و ۷۸۴ واحد نسبت به روز گذشته همراه شد.

به گزارش ایراسین، شاخص هم‌وزن با سه هزار و ۸۶ واحد افزایش به ۷۶۴ هزار و ۵۹ واحد و شاخص قیمت با یک هزار و ۸۱۱ واحد رشد به ۴۴۸ هزار و ۳۸۶ واحد رسید.

امروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۱ میلیارد و ۹۹۰ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۸ هزار و ۶۴۴ میلیارد ریال معامله شد.

بانک ملت (وبملت) با یک هزار و ۳۷۵ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۷۹۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۷۰۸ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۴۹۹ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۳۹۳ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۳۷۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۸۰۳ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۲۴۳ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۲۳۸ واحد و شرکت سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو) با ۲۳۷ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، امروز پرداخت الکترونیک پاسارگاد (پی‌پاد)، بانک ملت (وبملت)، بهساز کاشانه تهران (ثبهساز)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، سایپا (خساپا) و ایران خودرو (خودرو) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۶۰۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۰ هزار و ۱۶۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با افزایش ۲۱ واحد به رقم ۲۸ هزار و ۹۳۸ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۶۰۷ هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس ۴۸۳ هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز بیش از ۷ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۳۷۰ هزار معامله و به ارزش ۳۸ هزار و ۶۲۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای مالی سپهر صادرات و صباتأمین بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای پالایش نفت شیراز، بانک دی، برق عسلویه مپنا، نفت پاسارگاد و مس سرچشمه بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.

فردا قرار است تابلوی سبز برای معاملات برق در بورس انرژی با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس رونمایی شود. همچنین با توجه به رشد شاخص بورس در سال جاری، شرکت‌های زیادی در صف ورود به بورس هستند و قرار است این هفته یک شرکت مالی وابسته به یکی از بانکها در بورس تهران ارائه شود. با توجه به اینکه سال جاری به عنوان رشد اقتصاد و مهار تورم نامگذاری شده، شرکت‌ها تلاش می‌کنند با عرضه اولیه سهام یا افزایش شناوری سهام یا صرف‌نظر از حق‌تقدم و صرف سهام به تأمین مالی از بازار سرمایه اقدام کنند و بازار سرمایه به عنوان محلی برای تأمین مالی غیرتورمی در اقتصاد کشور تبدیل شود. در حال حاضر سهم بازار سرمایه از تأمین مالی حدود ۱۵ درصد و سهم بازار بانکی و بدهی حدود ۸۵ درصد است که این نسبت‌ها باید اصلاح شوند و سهم بازار سرمایه ارتقا یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =