• ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
  • کد خبر: 37155
  • readingTime: ۲ دقیقه
فلزات

کابوس ریزش قیمت فلزات در بازارهای جهانی وارد ششمین هفته متوالی شد، با این حال هفته‌ گذشته با رشد نرخ ارز در بازار غیررسمی تقاضای داخلی برای فلزات افزایشی شد. بررسی میانگین قیمت‌ها در معاملات پشت خطی فلزات داخلی نشان می‌دهد؛ در طول هفته گذشته قیمت میلگرد، نبشی، تیرآهن، انواع ناودانی و پروفیل افزایشی بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هفته‌ دوم اردیبهشت اگرچه برای فلزات در بازار ‌های جهانی حامل روزهای کابوس‌واری بود ولی در بازار داخلی قیمت فلزات در معاملات پشت خطی رشد کرد. تیرآهن و انواع نبشی در هفته گذشته بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد در حالی که قیمت‌ها در بازار میلگرد نیز صعودی بود ولی ریزش شدید قیمت میلگرد در بازارهای جهانی باعث شد تا قیمت میلگرد در معاملات داخلی کمتر از ۲.۵% رشد داشته‌ باشد.

آهن آلات روی دور افزایش قیمت

میانگین قیمت هر کیلوگرم از انواع میلگرد ۱۰ و ۱۴ عاج‌دار در طول هفته‌ گذشته به ترتیب با رشد قیمت ۲.۳% و ۱.۸% همراه بود. البته رشد قیمت میلگرد در اواسط هفته به اوج رسید ولی اواخر هفته با کاهش قیمت ارز، نزولی شد. انواع پروفیل با ضخامت ۲ نیز به صورت میانگین ۲.۶% افزایش قیمت داشتند. کمترین افزایش قیمت هفته‌ نیز مربوط به بخش ناودانی است در حالی که هفته گذشته میانگین قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۴ و انواع نبشی براساس نمودار با بیشترین رشد در بازار داخلی فلزات همراه بود.

از بازارهای جهانی چه خبر؟

افزایش قیمت فلزات در بازارهای داخلی در حالی اتفاق افتاد که قیمت‌ها در بازارهای جهانی ریزشی بود. میلگرد، قراضه آهن، سنگ آهن و سایر محصولات فولادی در طول هفته گذشته عملکرد منفی به ثبت رساندند ولی رشد قیمت ارز در بازار غیر رسمی باعث شد تا قیمت فلزات در بازار داخلی صعودی شود. از پنجشنبه دوهفته قبل نیز نشانه‌های صعود در بازار قابل رویت بود ولی این هفته با ورود دلار به کانال ۵۵ هزار تومان، قیمت فلزات صعودی شد، اگرچه در نیمه دوم هفته دلار در بازار آزاد تا کانال ۵۴ هزار تومان عقب نشینی کرد تا تب تقاضا برای فلزات فروکش کند.

حالا دو سناریو برای هفته‌ آینده وجود دارد. اگر کاهش قیمت دلار ادامه‌دار باشد یا به ثبات برسد با فرض ادامه‌دار بودن ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی احتمالا هفته آینده قیمت فلزات در بازار داخلی عملکرد منفی داشته‌ باشد. در مقابل باید در نظر گرفت روزهای پایانی هفته‌گذشته افزایش نرخ بهره در اروپا و فدرال رزرو بازار کامودیتی‌ها را متاثر کرد ولی بحران بانک آمریکا و انتظار از پایان چرخه انقباضی باعث شد تا تقاضا در بخش فلزات تقویت شود. در بازار فلزات گران‌بها انس موفق شد به سقف تاریخی خود برسد. با این تفاسیر سناریو دوم از رشد قیمت‌های جهانی در طول هفته‌ آینده حکایت می‌کند. اگر روند ریزشی قیمت‌ها در بازارهای جهانی متوقف شود احتمالا بازار ایران نیز هفته سبزی پیش‌رو خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =