رئیس جمهور جلسه استیضاح وزیر صمت

رئیس جمهور با بیان اینکه از سال ۹۶ به بعد ۶ وزیر و سرپرست در وزارت صمت جابجا شدند، گفت: ثبات در مدیریت در این وزارتخانه موضوع مهمی است که می تواند به تولیدکننده و بخش های مختلف صنعت، معدن و تجارت پیام بدهد.

به گزارش ایراسین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در جلسه استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، تجارت و معدن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و به دفاع از عملکرد این وزیر دولت سیزدهم پرداخت.

تلقی ما از استیضاح اختلاف نیست

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود درباره دلایل حضور خود در مجلس گفت: احساس کردم با این فضایی که بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر وحدت قوا و همکاری بین قوا، ممکن است برخی به نادرستی برداشت کنند که استیضاح ممکن جلوه اختلاف تلقی شود.

آیت الله رئیسی از نمایندگان مجلس به خاطر پیگیری دغدغه مردم قدردانی کرد و گفت: تلقی ما در دولت این است که دوستان ما در مجلس بخاطر مسائلی که در حوزه‌های انتخابیه با آن مسائل درگیر هستند، مواردی را در مجلس پیگیری می کنند؛ حضور من در جلسه به این دلیل بود که به همه بگویم استیضاح به معنی اختلاف دولت و مجلس نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: از سال ۹۶ به بعد مدیران مختلفی در این وزارتخانه جابجا شدند و تغییر کردند؛ ثابت در مدیریت و وزارتخانه مهم است و پیام ثبات در تصمیم سازی و تصمیم گیری وزارتخانه را به تولیدکننده و فعالان اقتصادی می دهد.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: در معرفی وزیر صمت به مجلس شورای اسلامی با استقبالی که از سوی نمایندگان شد و رای اعتماد خوبی که به فاطمی امین دادند، او با این پشتوانه از دو ناحیه مجلس و دولت وارد کار شد.

وی درباره اینکه موضوع استیضاح وزیر صمت در چندماه ابتدایی دولت سیزدهم مطرح شد، اظهار داشت: شاید در سه یا چهار ماه اول کار بود که موضوع استیضاح مطرح شد و در ابتدای کار طبیعی است که سوال از عملکرد نمی تواند کامل باشد هرچند فاطمی امین سال ها در این وزارتخانه بوده اما از ابتدای کار وی در وزارت صمت، موضوع استیضاح در مجلس مطرح شد و مدت ها سر زبان ها بود تا اینکه استیضاح مطرح شد و مجدد مجلس رای اعتماد داد.

رئیس جمهور اظهار داشت: وزیر صمت اگر بار اول بیش از ۲۰۰ رای آورد، این بار با ۱۸۰ رای وزیر تثبیت شد تا کار خود را دنبال کند.

فاطمی امین ضدفساد است

وی در ادامه به ویژگی های شخصیتی فاطمی امین اشاره کرد و گفت: حتی کسانی که سوال از وزیر را جاری کردند، به پاک دستی و ضد فساد بودن و ضد رانت خواری بودن و ضد روابط ناسالم تاکید دارند و در اظهارات استیضاح کنندگان نیز این موارد بعضا مورد تاکید قرار گرفته است.

آیت الله رئیسی فاطمی امین را فردی حساس نسبت به فساد، رانت خواری، مافیا و روابط ناسالم اداری دانست و خاطر نشان کرد، در جاهایی که قیمت کالا باشد، مانور مافیا بیشتر می شود اما هم سلوک شخصی وزیر و هم مدیریت اداری وی همواره مبارزه با مظاهر فساد بوده که مورد اتفاق نمایندگان مجلس نیز هست.

تجارت منطقه‌ای رشد ۵۰ درصدی داشته است

رئیس جمهور به گزارش مرکز آمار ایران، بانک مرکزی و مرکز پژوهشهای مجلس را مورد استناد قرار داد و گفت: همه شاخص ها هم در حوزه تولید، معدن و تجارت و هم در حوزه سرمایه گذاری در کشور بویژه تجهیزات تولیدی در کشور رو به رشد است.

وی این شاخص ها را بیانگر موفقیت وزیر صمت دانست و گفت: شاخص هایی که در همه گزارش هایی که در دولت و چه خارج از دولت نشان دهنده رشد تولید است؛ کاری که در حوزه معدن شده است، در مقایسه با دو دولت گذشته بی نظیر است.

رئیس جمهور دستاوردهای وزارت صمت در حوزه تجارت خارجی را مورد اشاره قرار داد و گفت: افزایش امید تولیدکننده نسبت به دو دوره گذشته بسیار مهم است. لذا نمایندگان حتما رشد این شاخص‌ها را در حوزه تولید، معادن و تجارت منطقه‌ای ببینند. کجا تجارت منطقه‌ای رشد ۴۰ و ۵۰ درصدی داشته است.

اصلاح کمی و کیفی خودرو مورد تأکید دولت و ‌مجلس است

آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه وضع خودروسازی در کشور نیاز به تحول دارد به دستور هشت بندی خود برای بهبود صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: ما این مشکل را در برخی دیگر از بخش‌ها هم داریم. باید میزان سهام دولت در دو شرکت خودروسازی را مورد توجه قرار داد زیرا تعیین وضع این دو شرکت خودروساز قابل پیگیری است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بهبود وضعیت کمی و کیفی خودرو مورد تاکید دولت و مجلس است، گفت: در دولت سیزدهم گام هایی برای افزایش کمی و کیفی خودرو برداشته شده و گزارش های آن نیز موجود است.

وی ادامه داد: گستردگی صنایع کشور حتما مورد توجه نمایندگان قرار خواهد گرفت. اصلاح کیفی و کمی خودرو هم مورد تاکید دولت و هم مجلس است. آیا تولید خودرو به نقطه کمال رسیده است؟ حتما نه؛ اما باید بررسی کرد که اقدامات لازم آغاز شده و قدم‌هایی برداشته شده است؟ که در این زمینه می‌توان به گزارش‌های وزیر استناد کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره با موارد اتفاق نظر مجلس و دولت، افزود: باید با مافیای خودرو برخورد و عوامل آن شناسایی شود. پرونده کسانی که شناسایی شدند در دستگاه قضا است. از هیچ کسی گذشت نمی‌شود. در مدیریت هر نقطه از کشور ناکارآمدی، فساد، روابط نادرست وجود داشته باشد، دولت با آن برخورد می‌کند و مدعی آن است. هرکس در مساله واگذاری خودرو در روال غیرمعمول، مسئولیت دارد، باید محاکمه شود و همینطور هم شد.

وی با تاکید بر اینکه خودروسازی در کشور حتما نیاز به تحول دارد و باید در این زمینه تلاش کرد، گفت:‌این که وزیر را فقط با مسئله خودرو مورد بررسی قرار دهیم درست نیست.گام‌هایی که در جهت افزایش تولید و کیفیت خودرو برداشته شده است اما در میانه راه هستند.

رئیس جمهور بیان داشت: قیمت سازی از رویه های غلطی است که دولت نسبت به آن حساسیت دارد؛ این مسئله زیبنده نیست و از مسائلی مشترکی است که باید با این مافیا، سوداگری و قیمت سازی اینگونه برخورد جدی شود بخشی از سوی قانون در مجلس و بخشی هم در دولت انجام شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: وزیر مسئولیت دارد اما اقداماتی هم در این رابطه صورت می‌گیرد که این اقدامات قابل توجه است، حتماً باید در داوری و عملکرد یک مسئول نسبت به همه قضایای که اتفاق افتاده توجه کنیم.

وی در ادامه قانون مصوب مجلس در مورد اختصاص ۵۰ درصد خودروها به فرزندآوری بیان داشت: این اقدام پسندیده ای تشویقی برای فرزندآوری است اما خانمی که در نقاط دور است، حواله خودرو را در بازار می‌فروشد و با این تصمیم ۵۱۰ درصد از تولیدات به گونه دیگر عرضه می شود.

وی با اشاره به تصمیم گیری شورای رقابت در مورد چگونگی عرضه و قیمت خودرو بیان داشت: این شورا بر اساس وظیفه خود تصمیم می گیرد که عرضه خودرو در بورس توقف شود اما ظرف یک ساعت ۲۰ هزار واحد بورسی ریزش پیدا می کند.

آیت الله رئیسی با اشاره به تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با واردات خودروهای کارکرده سواری گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد خوردو هم بر اساس وظیفه عمل کرده است.

رییس جمهور تصریح کرد: بخش های مختلفی در حوزه خودرو تصمیم می گیرند اما داوری و سوال در رابطه با این است که وزیر چگونه عمل کرده است؛ این سوال درستی است باید به نقش همه نهادها در این حوزه توجه شود.

آیت الله رییسی با اشاره به حضور خود در این جلسه اظهار داشت: فلسفه آمدن من این است که استیضاح و سوال را جلوه اختلاف نمی دانم و معتقدیم باید با همکاری و همفکری مجلس می توانیم مشکلات را حل کنیم.

مساله فساد و مافیا و رانت قابل تحمل نیست

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید در تعامل یکدیگر در جهت گره گشایی مشکلات مردم گام بردارند، گفت: خط قرمز دولت مبارزه با فساد، مافیا و رانت خواری است به هیچ عنوان حتی یک روز و ساعت در دولت، مساله فساد و مافیا و رانت قابل تحمل نیست و به محض دریافت گزارش، قابل گذشت نیست.

آیت الله رئیسی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: یقین بدانید پاک دستی و مبارزه با فساد امروز یکی از مسائل اولیه و اساسی و مهم ماست که همواره مورد توجه است.

موافقت دولت با وزارت بازرگانی

رئیس جمهور در ادامه به بحث تنظیم بازار و لایحه وزارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه مشترک دولت و مجلس اعلام کرد که با توجه به اتمام بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، در صورت موافقت دولت، آن را دنبال می کنیم و در همین راستا دولت نیز موافقت خود را با این کار اعلام کر اما بعد از مدتی در یکی از جلسات سران قوه، رئیس مجلس گفت که موضوع به کمیسیونی واگذار شده و آنها به سازمان بازرگانی رای دادند که بار دیگر دولت موافقت خود را با آن اعلام کرد تا وضعیت بازار سامان داده شود.

آیت الله رئیسی تنظیم بازار را یکی از مسائل کشور و مردم عنوان کرد و خواستار اولویت بخشی به بررسی آن در مجلس شد.

هیچ گونه ناکارامدی در هیچ سطحی قابل تحمل نیست

رئیس جمهور به عنوان نمونه به سفر اخیر خود به استان خوزستان و بررسی عملکرد مدیران اشاره کرد و گفت: قبل زا سفر بررسی شد که باید برخی از مدیران تغییر کنند و بنای دولت این است که هیچ گونه ناکارامدی در هیچ سطحی قابل تحمل نیست.

ثبات در وزارتخانه برای دولت مهم است

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس گفت: همانطور که دوستان استیضاح کننده نسبت به خصوصیات شخصی وزیر صمت در ضد فسادش و تعهد کاری و نه گفتن به روابط ناسالم بیان کردند، اما آیا ضعفی در وزارت صمت نیست؟ چرا ضعف‌های وجود دارد که من بی پروا با دوستان مطرح می‌کنم که تنها برخی در بیرون منعکس می شود. اما باید قوت ها را هم در کنار ضعف ها دید و سنجید. ضعف‌های در برخی از وزارت خانه ها داریم که به محض مطلع شدن در رفع آن تلاش می کنیم.

آیت الله رئیسی در پایان سخنان خود در جلسه استیضاح وزیر صمت به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره تحول اشاره کرد و گفت: ایشان در حرم رضوی گفتند که تحول یعنی اینکه نقاط قوت تقویت شود و نقاط ضعف از بین برود این نگاه تحولی را معتقدیم و ما در همه لایه‌های مدیریتی به نگاه تحولی توجه داریم و بهتر شدن امور کشور را در گرو آن می‌دانیم که نگاه تحولی نسبت به امور داشته باشیم.

وی تاکید کرد: برای ما وضعیت ثبات در وزارتخانه‌ها مهم است. در ارتباط با وزارتخانه‌هایی که اکنون سرپرست دارند و به زودی هم وزیر را معرفی خواهم کرد، ثبات در همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را جدی می‌دانیم و امیدوارم تصمیم و رای مجلس به ثبات در وزارت صمت و دچار تزلزل نشدن منجر شود چرا که در نیمه کار و راه قرار دارد.

رئیس جمهور گفت: رای نمایندگان ملاک است اما نکته این است که وضعیت ثبات در وزارت خانه ها مهم است و آن را اصل جدی می دانیم. امیدواریم که تصمیم شما به ثبات در وزارتخانه بسیاری از دغدغه ها رئیسی در پایان اظهار کرد: ما در همه لایه‌های مدیریتی به نگاه تحولی توجه داریم و بهتر شدن امور کشور را در گرو آن می‌دانیم که نگاه تحولی نسبت به امور داشته باشیم. برای ما وضعیت ثبات در وزارتخانه‌ها مهم است.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: در ارتباط با وزارتخانه‌هایی که الان سرپرست دارند هم وزیر را معرفی خواهیم کرد. ما ثبات در همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را جدی می‌دانیم و امیدوارم تصمیم و رای مجلس به ثبات در وزارت صمت و دچار تزلزل نشدن منجر شود چرا که در نیمه کار و راه قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =