• ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
  • کد خبر: 36895
  • readingTime: ۲ دقیقه
تیرآهن ذوب

بازار جهانی فلزات هفته‌ گذشته را مانند هفته‌های قبلی ریزشی سپری کرد. کاهش تقاضا برای فلزات همچنان قیمت کامودیتی‌ها را کاهش می‌دهد ولی درحالی که پایان هفته بازار رو به ثبات بود، در آخرین ساعات کاری بورس فلزات لندن ناگهان فشار فروش غیر منتظره‌ای اتفاق افتاد. آیا ریزش قیمت فلزات در بازارهای جهانی برای هفته‌ آینده نیز ادامه‌دار است؟

به گزارش خبرنگار ایراسین، بهار ۱۴۰۲ به زمستان سرد بازار جهانی فلزات مبدل شد. تا چند ماه قبل تصور می‌شد با افزایش تقاضا توسط چین بهار سرسبزی در انتظار بازار جهانی فلزات باشد ولی قیمت فلزات در این چند هفته ریزشی بود تا اینکه هفته‌ گذشته با خبر احتمالی کاهش عرضه‌ها در بازار فلزات، قیمت‌ها رو به ثبات رف. با این حال در دقایق پایانی معاملات بورس فلزات لندن، فشار فروش ناگهانی قیمت فلزات را منفی کرد.

قیمت هر تن میلگرد تحویل روز به ۶۱۸ دلار کاهش یافت، هر تن قراضه نیز با سقوط ۱۰ دلاری، حدود ۳۸۷ دلار معامله شد و قیمت انواع ورق‌های گرم نیز بین ۱ تا ۳ دلار کاهش پیدا کرد. کاهش قیمت در دقایق پایانی بورس فلزات لندن در حالی اتفاق می‌افتد که معمولا در این ساعات قیمت‌ها ثابت می‌ماند. حالا با توجه به ریزش قیمت‌ها در دقایق پایانی برخی از فعالان بازار از احتمال ادامه‌دار بودن ریزش قیمت فلزات در هفته‌ پیش‌رو می‌گویند.

درمقابل معاملات دقایق آخر بندر شانگهای مانند روال همیشگی انجام شد. اگرچه قیمت میلگرد در بندر شانگهای نیز کاهش قیمت محسوسی داشت ولی نرخ سایر فلزات تقریبا ثابت بود.

معاملات صعودی در بازار ایران

برخلاف بورس فلزات لندن و بندر شانگهای، معاملات پشت‌خطی فلزات در بازار اصفهان و تهران روزهای پایان هفته گذشته و روز شنبه صعودی بود. بازاریان از افزایش چشم‌گیر تقاضا و به دنبال آن رشد قیمت‌ها می‌گویند. لیست فروش تولیدکنندگان داخلی از رشد قیمت پروفیل، تیرآهن، نبشی، ناودانی و البته میلگرد حکایت می‌کند. در معاملات پشت خطی بازار اصفهان برخلاف بورس فلزات لندن و بندر شانگهای قیمت میلگرد نه تنها نزولی نیست بلکه روند صعودی جدیدی را آغاز کرده‌ است.

بازاریان نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد را دلیل اصلی رشد قیمت‌ها می‌دانند. واسطه‌ها مدعی‌اند روز شنبه قیمت دلار در بازار آزاد به بیش از ۵۴ هزار تومان رسید و همین مسئله تقاضا را برای فلزات به خصوص میلگرد افزایش داده است. اگرچه حضور مقامات بلند پایه‌ عراق در ایران و اخبار مثبت احتمالی درمورد نرخ ارز می‌تواند از عطش تقاضا در بازار فلزات بکاهد.

فلزات در هفته پیش‌رو

فروش هیجانی در دقایق پایانی بورس فلزات لندن همچنان بازارهای جهانی را شوکه‌ کرده‌ است و همه چشم‌انتظار بازگشایی بازار در روز دوشنبه هستند. رویترز در گزارشی از ریزش احتمالی قیمت میلگرد به کانال ۵۰۰ دلار نوشت. حالا اگر روز دوشنبه اتفاق خاصی در بازار فلزات لندن رخ ندهد، قیمت‌ها به صعود خود در بازار ادامه‌ خواهند داد، در غیر این‌صورت باید منتظر ماند و دید آیا ریزش قیمت‌ها در بورس فلزات لندن روند صعودی قیمت‌ فلزات در ایران را متوقف می‌کند یا خیر؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =