مجتمع فولاد سبا

اولین سمینار ۶ سیگما در مجتمع فولاد سبا با هدف آشنایی کارکنان رده‌های مختلف با روش‌های مختلف تولیدِ با حداقل ضایعات برگزار شد.

به گزارش ایراسین، در این سمینار، عباس سقایی، مشاور شرکت فولاد مبارکه، در تشریح اهمیت به‌کارگیری رویکرد تخصصی حل مسئله، به ضرورت‌های حل مسائل کلیدی در سازمان پرداخت و گفت: مسئله‌های متعدد و بسیار باارزشی در سازمان‌های ما وجود دارد که با رویکردهای کارشناسی حل نخواهند شد. این مسائل مزمن را می‌توان از طریق هم‌افزایی بین تکنیک‌های تخصصی آماری و اقتصادی تحلیل و حل کرد.

وی افزود: یکی از رویکردهایی که در شرکت‌های بزرگ فولادسازی دنیا به‌طور گسترده به کار گرفته می‌شود، رویکرد شش سیگما (Six Sigma) است. در این روش متخصصیان رشته‌های مهندسی می‌آموزند که چگونه تکنیک‌ها و تحلیل‌های آماری را به ‌کار گیرند و چطور راه‌حل‌های پیشنهادی و نتایج خود را ازلحاظ اقتصادی مورد بررسی قرار دهند. البته باید توجه کرد در حرکتی که در شرکت فولاد مبارکه و مجتمع سبا تعریف شده است، رویکرد شش سیگما با رویکرد تولید ناب و رویکرد واکاوش کسب‌وکار (Business Analytics) ترکیب شده است.

سقایی با بیان اینکه در متدولوژی طراحی‌شده، سازمان تمرکز خود را بر شناسایی و حذف اتلاف‌ها قرار می‌دهد و به‌طور هم‌زمان به اصلاح جریان تولید و کاهش موجودی‌های پای کار می‌پردازد، ادامه داد: تجربه پروژه‌های مختلف نشان می‌دهد بخش زیادی از انرژی و هزینه‌ها در شرکت‌های ایرانی به‌جای اینکه صرف ایجاد ارزش برای مشتری و تقویت جریان مالی شود، تبدیل به اتلاف‌های متعددی می‌شود که هیچ نتیجه‌ای برای سازمان و مشتریان ایجاد نمی‌کند.

به گفته این مشاور فولاد مبارکه، ترکیب شش سیگما و تولید ناب را شش سیگمای ناب می‌نامند و با توجه به هم‌افزایی که بین این دو رویکرد وجود دارد، در سازمان‌های پیشرو دنیا مورد توجه قرار گرفته است، درحالی‌که در کشور ما کمتر به آن پرداخته شده است. رویکرد واکاوش کسب‌وکار (Business Analytics) با به‌کارگیری روش‌های هوش مصنوعی، مدل‌سازی آماری، روش‌های شبیه‌سازی و مدل‌سازی ریاضی با احتمال بیشتری به حل مسائل پیچیده کمک می‌کند، مسائلی که هرکدام ده‌ها و یا صدها میلیارد تومان در سال به سازمان ما زیان می‌رساند.

وی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: ما در صنعت نیاز داریم که مسائل مهم و پیچیده خود را شناسایی و هر مسئله را با روش مناسب آن تحلیل و حل کنیم. آینده پرچالش‌تر و پیچیده‌تر از آن چیزی است که در گذشته تجربه کرده‌ایم و باید خودمان را برای آن شرایط آماده کنیم و توانمندی خود را در حل مسائل پیچیده ارتقا بخشیم.

در همین زمینه محمود محمدی فشارکی مدیر مجتمع فولاد سبا تصریح کرد: در راستای اهداف تعریف‌شده مجتمع فولاد مبارکه برای کاهش ضایعات افزایش تولید و افزایش کیفیت محصولات و آشنایی با روش‌های مختلف تولید با حداقل ضایعات، اولین سمینار ۶ سیگما در مجتمع فولاد سبا برای رده‌های مختلف شغلی برگزار شد تا همکاران برای حل مسئله از طریق آنالیز داده در تولید ناب از طریق ۶ سیگما آشنایی پیدا نمایند.

وی گفت: با برگزاری این همایش، مقدمات تشکیل تیم‌ها در کارگاه‌های تولیدی مختلف برای افزایش تولید و کاهش هزینه‌های آن و کاهش ضایعات شکل گرفت که با مرور زمان و با اجرای پروژه‌های تعریف‌شده، مجتمع فولاد سبا گام جدیدی در تولید فولاد ناب از طریق تکنیک‌های ۶ سیگما برخواهد داشت.

آرش حاجی‌پور، رئیس متالورژی و برنامه‌ریزی تولید مجتمع فولاد سبا هم در این خصوص گفت: با توجه به رقابتی که امروزه در تولید محصولات فولادی وجود دارد و همچنین درخواست مشتریان برای تولید فولادهای باکیفیت و با قیمت تمام‌شده کمتر، باید روی کاهش ضایعات و فعالیت‌های بدون ارزش‌افزوده متمرکز شد. امروزه روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی در سراسر دنیا و در صنایع مختلف استفاده می‌شود، اما بدون شک یکی از بهترین این روش‌ها روش تولید ناب است که علاوه بر تمرکز روی کاهش ضایعات، بر حذف فعالیت‌های اضافی موردنظر مشتری، کاهش عیوب و قیمت تمام‌شده تمرکز دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در حوزه آنالیز داده‌های حجیم ازجمله تکنیک‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و روش‌های کنترل فرایند پیشرفته که همه آن‌ها در زیرمجموعه واکاوش کسب‌وکار (Business Analytics) قرار می‌گیرند، امروزه متخصصان زیادی به‌عنوان مهندسان فرایند در تمامی صنایع مشغول یافتن راه‌هایی برای استفاده از روش‌های پیشرفته جهت کنترل فرایند و کاهش انحراف از معیار پارامترهای کلیدی جهت کاهش ضایعات و افزایش راندمان تولید هستند.

بنا بر اظهارات حاجی‌پور، یکی از حوزه‌هایی که در مجتمع فولاد مبارکه می‌تواند بسیار مفید واقع شود، تمرکز بر تولید ناب با استفاده از تکنیک‌های شش سیگما است و بدین منظور همایشی با عنوان «تولید ناب با استفاده از تکنیک‌های ۶ سیگما» در مجتمع فولاد سبا برگزار شد تا علاوه بر آشنایی هرچه بیشتر مدیران، رؤسا، سرپرستان و کارشناسان با این مفاهیم، مروری بر پروژه‌های ۶ سیگمای انجام‌گرفته در مجتمع فولاد مبارکه صورت گیرد و همچنین پروژه‌های متعدد تعریف‌شده در مجتمع فولاد سبا در حوزه تولید ناب با استفاده از تکنیک‌های ۶ سیگما به کارکنان اطلاع‌رسانی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =