بازار موبایل

عضو صنف تعمیرکنندگان و فروشندگان موبایل و تلفن ثابت اصفهان اظهار کرد: قیمت دلار در ماه‌های گذشته بالا رفت، انواع مدل‌های موبایل نیز گران شده‌اند؛ درنتیجه مردم به خرید موبایل‌های قیمت پایین روی آورده‌اند و بازار دستگاه‌های دست دوم رونق بالایی پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، رصد بازار موبایل‌های هوشمند نشان می‌دهد این روزها تقاضا از سوی مشتریان برای خرید اسمارت‌فون‌های نو اقتصادی و کارکرده به واسطه قیمت مقرون به‌صرفه آن‌ها بالاست. مسعود برنجیان، عضو صنف تعمیرکنندگان و فروشندگان موبایل و تلفن ثابت اصفهان درباره وضعیت فروش موبایل در یک ماه اخیر به خبرنگار ایراسین گفت: قدرت خرید مردم کاهش یافته است و خریداران مانند گذشته توان خرید موبایل‌های گران یا لوکس را ندارند. از این‌رو مردم به خرید موبایل‌های قیمت پایین روی آورده‌اند و بازار دستگاه‌های دست دوم رونق بالایی پیدا کرده است.

طبق مشاهدات میدانی جهش چندباره نرخ ارز در اواخر سال گذشته موجب افزایش حدود ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت موبایل شد؛ برای نمونه قیمت موبایل آنر ایکس۷ به عنوان یک اسمارت فون اقتصادی در هشتم بهمن ۱۴۰۱ حوالی پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود؛ ولی در اواخر بهمن ماه بهای آنر ایکس ۷ به شش میلیون تومان رسید و درنهایت قیمت این موبایل اقتصادی در دهه اول اسفند از هفت میلیون تومان عبور کرد. برنجیان درخصوص قیمت موبایل توضیح داد: قیمت موبایل ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارد و هرگونه نوسانی بلافاصله بر کسب‌وکار ما تاثیر می‌گذارد. ازآنجایی که قیمت دلار در ماه‌های گذشته بالا رفته، انواع مدل‌های موبایل نیز گران شده‌اند؛ درنتیجه خریداران فعلی به دنبال موبایل قیمت پایین یا کارکرده هستند.

این فعال صنفی معتقد است ثبات نرخ ارز تاثیر بسزایی بر قیمت‌ها و کسب وکار موبایل‌فروشان سطح شهر می‌گذارد و اکنون خریداران متقاضی موبایل‌های میان‌رده‌ای هستند که علاوه بر اقتصادی بودن از کارایی مناسبی برخوردار باشند. همچنین موبایل‌های دست دوم به سرعت به فروش می‌رسد و در شرایط کنونی تقاضا برای خرید آن‌ها بیش از هر زمانیست.

برنجیان در انتها وضعیت بازار موبایل اصفهان را این چنین توصیف کرد: تقاضا در بازار موبایل چندان زیاد نیست و به اصطلاح بازار جانی ندارد! طبیعی است قیمت موبایل بالاست و خریداران موبایل‌های جدید و قیمت بالا شامل قشر خاصی می‌شوند. عموم مردم هم با توجه به کاهش قدرت خرید به سمت موبایل‌هایی با رنج قیمت پایین می‌روند.

موبایل‌فروشان شهر نیز با درنظر گفتن تغییر سلیقه مردم، اسمارت‌فون‌های اقتصادی بیشتری را در بازار عرضه می‌کنند و درحال حاضر سهم بالایی از موبایل‌های موجود در فروشگاه‌ها به مدل‌های اقتصادی آنر، سامسونگ و شیائومی با قیمت کم‌تر از ۱۰ میلیون تومان اختصاص دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =