فولاد مبارکه

دوم اردیبهشت‌ماه در تاریخ شرکت فولاد مبارکه به نام روز «آغاز بومی‌سازی» نام‌گذاری شده است. موضوعی که در شرایط تحریم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و خوشبختانه نتایج عملکردها، فولاد مبارکه را پیشتاز و پیشران بومی‌سازی در صنعت فولاد و چه بسا صنایع دیگر کشور نشان می‌دهد.

به گزارش ایراسین، «اعتماد به تعهد و تخصص داخلی»، «خودباوری» و «امید به آینده»، از کلیدواژه‌های اصلی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است که در شرایط زمانی متفاوت در بیانات ایشان مطرح شده و به‌عنوان ‌کلید رفع موانع و مشکلات داخلی از آن یاد می‌شود؛ امری که به نظر می‌رسد در صنعت فولاد کشور به‌خوبی دنبال شده و کسب جایگاه نهمِ جهان در تولید فولاد نشان از آن دارد که فرزندان ایران‌زمین در این عرصه، با امید و اتکا به خود و شایستگی‌هایشان، توانسته‌اند رونق و پیشرفت را به ارمغان آورند.

دوم اردیبهشت‌ماه در تاریخ شرکت فولاد مبارکه به نام روز «آغاز بومی‌سازی» نام‌گذاری شده است. این امر در شرایط تحریم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هدف آن ایجاد شرایط تأمین پایدار تجهیزات، کالاها و قطعات موردنیاز در زمان لازم با صرفه اقتصادی مناسب است و خوشبختانه نتایج عملکردها، فولاد مبارکه را پیشتاز و پیشران بومی‌سازی در صنعت فولاد و چه بسا صنایع دیگر کشور نشان می‌دهد.

شرکت فولاد مبارکه از آن دست شرکت‌های صنعتی و اقتصادی است که با افزایش فشارهای بین‌المللی بر نظام اسلامی ایران، تحت تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و صنعتی متعددی قرار گرفت، اما اراده آهنین مدیران، مهندسان و متخصصان داخل و خارج از این شرکت تمامی تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد؛ به‌گونه‌ای که به‌واسطه تحریم‌های اعمال‌شده بر صنعت فولاد و شرکت فولاد مبارکه، هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد صنعت فولاد کشور بومی‌سازی شده و بخش عمده نیازمندی‌های فولاد مبارکه ازجمله مواد اولیه، تجهیزات و قطعات موردنیاز از داخل تأمین می‌شود؛ همچنین بومی‌سازی‌های صورت‌گرفته ضمن کسب استقلال و عدم وابستگی به خارج کشور و نیز توانمندسازی نیروها و شرکت‌های داخلی، قریب به ۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به دنبال داشته است.

فرایندهای بومی‌سازی در فولاد مبارکه با گردش کار مناسبی همراه است؛ به‌گونه‌ای که دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متعدد برای تأمین نیاز بخش‌های مختلف تهیه شده و در صورت اعلام نیاز هر بخش، ضمن فراخوان و برگزاری جلسه با سازندگان و تأمین‌کنندگان که بانک اطلاعات آن‌ها در گذشته تهیه شده، جهت انعقاد قرارداد پژوهشی و عملی به‌منظور تأمین تجهیزات و قطعات موردنیاز اقدام می‌شود.

طبیعی است که دست‌یابی به دانش فنی و توان تولید قطعات با دشواری‌ها و محدودیت‌هایی برای سازندگان و تأمین‌کنندگان همراه است که ازجمله می‌توان به کمبود دانش فنی، محدودیت مواد اولیه، حساسیت تجهیزات، پیچیدگی دستگاه‌ها و محدودیت زمانی اشاره کرد؛ اما آنچه در این میان مهم است ریسک‌پذیری و خطرپذیری مدیران فولاد مبارکه در بخش‌های مختلف بوده که خوشبختانه گذر زمان، ثمربخشی این نگاه متعالی را به اثبات رسانده است.

عملکرد واحدهای مختلف تولید و تحقیقات و ارزیابی صورت‌گرفته از فرایند بومی‌سازی در شرکت فولاد مبارکه حکایت از آن دارد که بیش از ۹۶ درصد قطعات بومی‌سازی‌شده در این شرکت از کیفیت مطلوبی برخوردار است و مسئله بهبود کیفیت با همکاری مراکز پژوهشی و دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان دائماً در حال پیشرفت است.

مایه خرسندی و افتخار است که فولاد مبارکه تنها در سال ۱۴۰۱ با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بیش از هزار و ۳۲۱ قطعه استراتژیک و پیچیده را برای اولین بار بومی‌سازی کرده و درنهایت، با بومی‌سازی‌های صورت‌گرفته از سال ۱۳۸۱ تاکنون در این قطب صنعتی، از خروج ۲ هزار و ۹۶۰ میلیون دلار از کشور جلوگیری شده است.

حرکت‌های جهادگونه فولادمردان برای استقلال‌طلبی، خودکفایی و خودباوری با قدرت، جسارت و جدیت ادامه دارد و به حول و قوه الهی، صنعت فولاد کشور، بالنده و پیشران به توسعه اقتصادی و صنعتی میهن ادامه می‌دهد.

محمدجواد براتی
مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =