بازار خودرو

بیشترین میزان تقاضا و نقدشوندگی درمیان خودروهای ساخت داخل متعلق پراید است و پژوپارس و ۲۰۶ نیز از پرطرفدارترین‌ها به شمار می‌روند. چهار اتومبیل دنا، پژو ۲۰۷، تارا و شاهین نیز یک میلیاردی‌های لوکس تولید داخل هستند.

به گزارش ایراسین، درمیان انبوه چهارچرخ‌های ایرانی کدام خودرو را باید انتخاب کرد؟ بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد خودروهایی مانند پراید، تیبا و ساینا از قابلیت نقدشوندگی بالا برخوردارند و اتومبیل‌هایی مانند پژو پارس یا ۲۰۶، سمند و کوییک در صدر پرطرفدارترین خودروهای ساخت داخل قرار می‌گیرند. همچنین عنوان آپشن‌دارترین اتومبیل‌های ایرانی به سه محصول ایران خودرو و یک محصول سایپا تعلق دارد.

چهارچرخ‌هایی با احتمال نقدشوندگی بالا

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد خودروهای تولید داخل بازار فروش خوبی دارند. ولی در این میان خودروهای خوش قیمت مانند پراید، تیبا و ساینا سریع‌تر از سایر چهارچرخ‌ها به فروش می‌رسند. درواقع قیمت پایین این خودروها در مقایسه با سایر اتومبیل‌های داخلی منجر به افزایش تقاضا برای آن‌ها شده است. درحال حاضر با بودجه کم‌تر از ۱۰۰میلیون تومان امکان خرید یک پراید مدل ۸۱ به قبل وجود دارد. پراید و سایناهای جدیدتر یعنی مدل ۹۸ به بعد نیز حداکثر با قیمت ۴۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند. درمقابل تیبا درمقایسه با ساینا و حتی پراید با قیمت مناسب‌تری آگهی شده‌اند؛ برای‌نمونه تیبا مدل ۹۵ با ۱۳۰هزار کیلومتر کارکرد حدود ۲۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

چهارچرخ‌های پرطرفدار

پژو ۲۰۶، پژو پارس، سمند و کوییک درشمار پرطرفدارترین خودروهای ایرانی قرار می‌گیرند و بازار خرید و فروش آن همیشه داغ است. آمار ثبت‌نام کنندگان در قرعه‌کشی‌های ایران خودرو سایپا گواهی بر این موضوع است. پژو ۲۰۶ ارزان‌ترین خودروی پرطرفدار ایرانی محسوب می‌شود چراکه با ۲۰۰ میلیون تومان هم امکان خرید یک پژو ۲۰۶ مدل ۸۲ یا ۸۳ وجود دارد؛ اگرچه ۲۰۶‌های جدیدتر و صفرکیلومتر با بهایی حوالی ۷۰۰ میلیون تومان آگهی شده‌اند. سمند از پژو ۲۰۶ قیمت پایین‌تری دارد و با بودجه ۲۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان می‌توان یک سمند خرید. قیمت سمندهای دوگانه‌سوز کارکرده نیز از ۳۲۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان است. کوییک پس از توقف تولید پراید ۱۱۱ به یکی از پرطرفدارترین خودروهای داخلی تبدیل شد. درحال حاضر مدل ۱۴۰۰ این هاچ‌بک با کارکرد پایین در رنج قیمت ۳۸۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان آگهی شده‌اند و حداکثر قیمت مدل صفرکیلومتر آن در بازار آزاد ۵۳۰ میلیون تومان است. در انتها باید به پژوپارس، سدان پرطرفدار بازار اشاره کرد که اوایل با نام پرشیا شناخته می‌شد و از سال ۱۳۷۹ پا به خیابان‌های کشور گذاشت. اکنون قدیمی‌ترین پژوپارس‌های آگهی شده تولید سال ۹۰ هستند و باتوجه به کارکرد، وضعیت بدنه و فنی در محدوده قیمت ۲۹۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت خورده‌اند. پژوپارس‌های صفرکیلومتر مدل ۱۴۰۲ نیز حوالی ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

چهارچرخ‌های آپشن‌دار

چهار خودرو دنا، پژو۲۰۷، تارا و شاهین، آپشن‌دارترین اتومبیل‌های تولید داخل به شمار می‌روند. طراحی جدید و به‌روز، سیستم مالتی‌مدیا، فرمان‌ برقی، صندلی و آینه‌های برقی اتوماتیک، دوربین عقب، سان‌روف و سقف پانوراما، آپشن‌های ایمنی جدید به همراه تجهیزات هشداردهنده و حفاظتی از جمله امکانات اعضای خانواده این چهار خودرو است. اگرچه این چهارچرخ‌های آپشن‌دار بالاترین قیمت را درمیان خودروهای ایرانی دارند و برای خرید بعضی از مدل اتوماتیک آن‌ها مانند پژو ۲۰۷، دنا پلاس و یا تارا باید بودجه بیش از یک میلیارد تومان درنظر گرفت؛ البته قیمت مدل‌های دستی قدیمی با حداقل امکانات از ۵۶۰ میلیون تومان شروع می‌شود؛ مانند دنا معمولی مدل ۹۴ با نرخ ۵۷۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما دنده‌ای مدل ۹۹ با بهای ۵۹۵ میلیون تومان.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =