• ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
  • کد خبر: 36039
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (سه‌شنبه، ۲۲ فروردین) با ۱۰هزار و ۳۸۴ واحد کاهش، در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۷۹ هزار واحدی ایستاد.

به گزارش ایراسین، شاخص هم‌وزن با پنج هزار و ۳۷۱ واحد افزایش به ۶۹۲ هزار و ۹۴۴ واحد و شاخص قیمت با سه هزار و ۱۷۲ واحد رشد به ۴۰۹ هزار و ۲۴۵ واحد رسید.

امروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۶ میلیارد و ۶۱۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۲۳ هزار و ۶۱۱ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین مبین انرژی خلیج فارس (مبین) با ۹۵۰ واحد، شرکت سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۵۲۴ واحد، شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (وکغدیر) با ۴۴۴ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۳۷۴ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۳۲۴ واحد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۳۱۱ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲ هزار و ۷۷۵ واحد، نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۲ هزار و ۲۱۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲ هزار و ۱۰۵ واحد و معدنی وصنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۳۳۶ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شد.

بر پایه این گزارش، امروز نماد شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (وکغدیر)، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، مس شهید باهنر (فباهنر)، سایپا (خساپا)، ایران‌خودرو (خودرو) و ملی صنایع مس ایران (فملی) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۲۹۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۶ هزار و ۱۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز امروز بیش از ۱۴۶ واحد افزایش داشت و به ۲۷ هزار و ۶۹۹ واحد رسید.

در این بازار بیش از هشت میلیارد و ۸۵۰ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۴۹۳ هزار و ۵۸۹ نوبت بود.

پتروشیمی مارون (مارون)، ایران خودرو دیزل (خاور)، گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، پخش البرز (پخش)، پتروشیمی تندگویان (شگویا) و مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، پلیمر آریاساسول (آریا)، آهن و فولاد غدیرایرانیان (فغدیر)، بانک پاسارگاد (بپاس)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و سنگ آهن گهرزمین (کگهر) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

بعد از نوسانات قیمت دلار در بازار ارزش روز شرکت‌های بورسی افزایش یافته، اما ارزش واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که تولید و فناوری در شرکت‌های بورسی و فرابورسی ارتقاء پیدا کند و با تولید واقعی می‌توان مقابل تورم و نوسانات ایستاد.

بازار سرمایه به عنوان پایه مهمی برای تأمین مالی به شمار می‌رود در حال حاضر حدود ۸۵ درصد تأمین مالی کشور از بانک انجام می‌شود که باعث وارد شدن فشار به منابع بانکی می‌شود. در حالی که علاوه بر بانک باید بازار سرمایه و بازار بیمه هم در تأمین مالی نقش داشته باشند همچنین علاوه بر این سرمایه‌گذاری مستقیم و خارجی و مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی با ایرانی‌ها نیز می‌تواند به تأمین مالی برای رشد و تولید به کار گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =