ورق گرم

ورق‌های گرم دوفازی در صنعت خودروسازی کاربرد فراوانی دارند و برای اولین بار در کشور به دست توانمند کارشناسان و کارکنان مجتمع فولاد سبای فولاد مبارکه تولید شد.

به گزارش ایراسین، محمود محمدی فشارکی مدیر مجتمع فولاد سبا ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به رسالت شرکت فولاد مبارکه مبنی بر پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان و خدمت‌رسانی حداکثری در سال «تولید؛ دانش‌بنیان؛ اشتغال‌آفرین»، یکی از محصولاتی که تولید آن موردتوجه مجتمع فولاد سبا قرار گرفت ورق‌های گرم دوفازی است که در صنایع خودروسازی استفاده می‌شوند.

محمدی فشارکی تصریح کرد: امروزه یکی از گریدهای اصلی مورداستفاده در خودروهای مطرح دنیا فولادهای دوفازی است که تاکنون به علت نبود امکان تولید آن‌ها در داخل کشور در خودروهای داخلی چندان مورد استفاده قرار نگرفته و همان مقدار محدود هم به‌صورت وارداتی بوده است. با توجه به نیاز خودروسازان داخلی و جلساتی که در همین زمینه با آنان برگزار شد و همچنین دانش فنی به‌روز و نهادینه‌شده در فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا، تلاش برای تولید این گریدها که از چندین ماه پیش آغاز شده بود، سرانجام با تولید فولادهای دوفازی با ضخامت موردنیاز خودروسازان در مجتمع فولاد سبا به بار نشست.

وی افزود: مجتمع فولاد سبا در سال ۱۴۰۱ با تکیه‌بر نیروهای دانشی و مهارتی خود موفق به تولید ۶ محصول جدید ازجمله فولادهای زنگ‌نزن فریتی (SS۴۰۹)، کورتن، HE۳۹۰D و...گردید و اکنون با تولید فولاد دوفازی گام دیگری در جهت خودکفایی صنایع خودروسازی کشور برداشته است که این موفقیت بزرگ را به مدیریت، کارکنان، ذی‌نفعان و شرکای کسب‌وکار گروه فولاد مبارکه تبریک می‌گویم.

در همین زمینه برخی از مدیران، رؤسا و کارشناسان مربوط به فرایند تولید این محصول در فولاد سبا چنین گفتند:

بهمن خلیلی، مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا:

در راستای استفاده حداکثری از قابلیت‌های مجتمع فولاد سبا فولاد مبارکه برنامه‌ریزی و تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر در دستور کار قرار گرفت و کارکنان پرتلاش فولاد سبا با تکیه‌بر دانش و تجربه خود و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولات متعدد جدیدی تولید کردند. ازجمله این تولیدات فولاد دوفازی مورداستفاده در قسمت‌های ضربه‌پذیر شاسی خودروهاست. در واحدهای مختلف خط پیوسته سبا از ماه‌ها قبل و با تکمیل طرح توسعه زیر سقف، برنامه تولیدات محصولات با ارزش‌افزوده در اولویت قرار گرفت. در پایان از مدیریت‌های مختلف و همکاران پرتوان فولاد سبا تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیک کلیه محصولات تخت موردنیاز کشور را تولید کنیم.

آرش حاجی‌پور، رئیس متالورژی و برنامه‌ریزی:

با توجه به استراتژی و چشم‌انداز مجتمع فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا، یکی از صنایع هدف اتخاذشده صنعت خودروسازی است که پاسخ‌گویی به نیاز این صنعت منجر به افزایش رضایت و رفاه مردم و همچنین کاهش مصرف سوخت، کاهش حوادث جاده‌ای، کاهش آلایندگی و بهبود کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد.

فولادهای دوفازی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی فولادهای پراستحکام مورداستفاده در صنعت خودروسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در انواع فریتی- مارتنزیتی، فریتی-بینیتی و... مورداستفاده قرار می‌گیرد. علی‌رغم تصمیم اکثر فولادسازان داخلی مبنی بر تولید این گرید از سال‌های گذشته تا امروز، به علت مشکلات دانشی و تجهیزاتی تولید این گرید در ایران میسر نشده بود. با همت پرسنل مجتمع فولاد سبا و تسلط بر تکنولوژی خطوط CSP و همچنین تحقیقات صورت‌گرفته با همکاری دانشگاه‌های مطرح داخلی، مجتمع فولاد سبا برای اولین بار در کشور موفق به تولید این گرید ارزشمند و استراتژیک مطابق با استانداردهای ASTM A۱۰۸۸ و EN ۱۰۳۸۸ شد. این‌جانب به‌نوبه خود این موفقیت چشمگیر را به کلیه کارکنان گروه فولاد مبارکه تبریک می‌گویم.

مهدی ناظم‌الرعایا، رئیس نورد:

با توجه به نیاز صنعت کشور به ورق بدنه خودرو، تولید این محصول دوفازی در دستور جلسات مختلف تولیدی نورد قرار گرفت. نظر به اینکه یکی از اهداف و رسالت‌های نورد، تولید ورق‌های با ارزش‌افزوده بالاست، در جلسات مشترک تولید، تعمیرات، اتوماسیون، دفاتر فنی، کنترل کیفی و برنامه‌ریزی تولید، بررسی‌های مختلفی جهت آماده‌سازی و تنظیمات مختلف نوردی انجام شد که ضمن انجام اصلاحات دمای اسلب، سرعت نوردی، فشارها و فورس‌های نوردی و خنک‌کاری واتروال موفق به تولید باکیفیت این محصول باارزش ضخامت ۲ میلی‌متر مطابق با استانداردهای بین‌المللی شدیم.

حامد صفاری، کارشناس متالورژی و روش‌های تولید:

در دهه‌های اخیر، سبک‌سازی وسایل نقلیه به‌منظور کاهش میزان مصرف سوخت موردتوجه قرار گرفته است. این سبک‌سازی با استفاده از فولادهایی که نسبت استحکام به وزن بالایی دارند انجام شده است. تولید خودروها مطابق با استانداردهای جهانی و کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی سرنشینان جز با بهره‌گیری از فولادهای نسل جدید امکان‌پذیر نیست. فولادهای دوفازی به‌دلیل استحکام و چقرمگی بالا و همچنین جذب انرژی ضربه، مورد استقبال مهندسان، صنعتگران و طراحان خودرو قرار گرفته و عمدتاً در قسمت ستون‌ها و رکاب ماشین و سازه محفظه ایمن سرنشینان خودرو مورداستفاده قرار می‌گیرد. امروزه در خودروسازی‌های برتر دنیا بیش از ۲۰ درصد فولاد استفاده‌شده در ساخت یک خودرو را فولادهای دوفازی ازجمله فولاد DP۶۰۰ تشکیل می‌دهد.

با وجود نیاز صنعت خودروسازی کشور به ورق‌های فولادهای دوفازی به‌ویژه گرید DP ۶۰۰ و تولید این ورق در داخل کشور که بی‌نیازی کشور از واردات این ورق‌ها را در پی دارد در دستور کار قرار گرفت. پس از طرح مسئله در واحد متالورژی و روش‌های تولید فولاد سبا، مطالعات اولیه برای طراحی و ساخت این گرید فولادی انجام شد. پس از انجام تست‌های متعدد و بررسی‌های فنی و امکان‌سنجی تولیدی، با تلاش کارکنان مجتمع فولاد سبا، این فولاد در برنامه تولید قرار داده شد. فولاد تولیدشده مطابق با استانداردهای ASTM A۱۰۸۸ و EN ۱۰۳۸۸ و همچنین استاندارد شرکت خودروسازی پژو است. فولادهای دوفازی تولیدشده مطابق با استانداردهای مختلف با ریزساختار فریتی-مارتنزیتی و همچنین فریتی-بینیتی تولید و ارزیابی شد.

احمد ترازوی زر، کارشناس متالورژی و روش‌های تولید:

با توجه به مطالعات انجام‌شده توسط همکاران واحد MPT سبا، طراحی فرایند تولید مناسب جهت دست‌یابی به خواص مورد انتظار گرید دوفازی DP۶۰۰ انجام گردید و جلساتی در خصوص شرایط و پارامترهای موردنیاز در زمان تولید این گرید با همکاران شاغل در کارگاه نورد برگزار و تغییرات لازم در تنظیمات رژیم خنک‌کاری اعمال گردید و نهایتاً با همکاری صمیمانه دوستان این واحد، خوشبختانه نتایج حاصل در محدود مورد انتظار قرار گرفت.

محسن حسن‌زاده، کارشناس فرایند دفتر فنی تولید:

در نورد آزمایشی گرید دوفازی که پس از توسعه اخیر ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته انجام شد، چالش‌های فرایند خط نورد ارزیابی شد. پیرو آن، اقداماتی جهت بهبود اعم از تهیه دستورالعمل انبارداری، ایجاد lookup table برای ذخیره مقادیر عملیاتی بهینه خنک‌کاری ورق در برنامه سطح یک اتوماسیون و مذاکره جهت بهبود و توسعه تابع کنترلی برنامه سطح دو اتوماسیون جهت کنترل دقیق‌تر و آسان‌تر استراتژی عملیات حرارتی خنک‌سازی جهت بهبود کیفیت خواص مکانیکی پیشنهاد و در دستور کار قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =