• ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
  • کد خبر: 35738
  • readingTime: ۳ دقیقه
گرد و خاک

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وزش باد شدید و خیزش گردوخاک همچنین بارش باران در نقاط مختلف کشور خبر داد.

به گزارش ایراسین، صادق ضیائیان رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی کشور طی چند روز آینده اظهار کرد: از امروز تا دوشنبه (۱۷ تا ۲۱ فروردین) جوی به نسبت پایدار در بیشتر مناطق کشور حاکم است.

وی افزود: پنج‌شنبه (۱۷ فروردین) در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، جمعه (۱۸ فروردین) در در شمال خراسان رضوی، شنبه و یک‌شنبه (۱۹ و ۲۰ فروردین) در مناطقی از شمال غرب، شرق، ارتفاعات جنوب شرق و دوشنبه (۲۱ فروردین) در شمال غرب بارش پراکنده گاهی همراه با رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد که از امروز تا دوشنبه به تناوب در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و نوار شرقی کشور وزش باد شدید و در نقاط مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان ادامه داد: پنج‌شنبه و شنبه (۱۷ و ۱۹ فروردین) در استان‌های ساحلی دریای خزر وزش باد گرم پیش‌بینی می‌شود که در دامنه‌ها و ارتفاعات این استان‌ها وزش باد به نسبت شدید خواهد بود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۸ فروردین) قسمتی ابری همراه با وزش باد و در بعضی ساعات وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۳ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد و در روز شنبه (۱۹ فروردین) نیمه ابری همراه با وزش باد و در بعضی ساعات وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۳ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان همچنین اعلام کرد که طی امروز و فردا (۱۷ و ۱۸ فروردین) شهرکرد با دمای صفر و ۲- درجه سانتیگراد سردترین و اهواز با دمای ۳۴ درجه سانتیگراد گرم‌ترین مرکز استان کشور است.

اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه: افزایش شدید گرادیان فشاری

زمان شروع: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۷

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۸

نوع مخاطره: به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، افزایش میزان سرعت باد در مقیاس شدید و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۷: مرکزی، زنجان، جنوب آذربایجان شرقی، همدان و نیمه جنوبی اردبیل.

جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۸: غرب خراسان جنوبی، سمنان، شمال غرب سیستان و بلوچستان و شرق کرمان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: عدم تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال، عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۰

نوع مخاطره: به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، افزایش میزان سرعت باد در مقیاس نسبتاً شدید و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۷: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، قزوین، البرز، قم، تهران، اصفهان، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان.

جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۸: تهران، البرز، قم، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، لرستان، مرکزی، قزوین، همدان، زنجان، شمال آذربایجان غربی.

شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۹: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، قم، تهران، قزوین، البرز، یزد، اصفهان، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان.

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۰: جنوب اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، اصفهان، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، شمال خراسان جنوبی، کرمان و یزد.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد، خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =