• ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
  • کد خبر: 35214
  • readingTime: ۲ دقیقه
تمرین تیم ملی ایران

برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبال با امیرقلعه‌نویی بلند مدت نیست و کسب نتیجه در جام ملت‌های آسیا در مقایسه با جوان‌گرایی و تغییر نسل در اولویت است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، میانگین سنی تیم ملی ایران با هدایت کارلوس کی‌روش در جام جهانی ۲۸.۹ سال بود که از این حیث بالاتر از هر ۳۱ تیم دیگر حاضر در این رقابت‌ها قرار گرفت. بعد از ایران تیم‌های مکزیک با ۲۸.۵ سال، آرژانتین با ۲۷.۹ سال و برزیل با ۲۷.۶ سال در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

همچنین تیم ملی ایران با میانگین سنی بیش از ۲۸.۹ سال لقب پیرترین تیم تاریخ ایران در جام جهانی را به خود اختصاص داد. یوزهای ایران در هر پنج دوره گذشته حضورشان در جام جهانی دارای میانگین سنی کم‌تری نسبت به جام جهانی قطر بودند. این اعداد و ارقام آینده تیم ملی را می‌تواند تحت تاثیر خود قراردهد.

برخی از کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال در ایران بعد از جام جهانی معتقد بودند تیم ملی نیاز به تغییرات و جوانگرایی دارد. با این حال برخی‌ها نیز عنوان کردند ایران برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا نیاز به حضور بازیکنان باتجربه دارد و جوانگرایی می‌تواند بعد از جام جهانی شروع شود.

فدراسیون فوتبال: نتیجه می‌خواهیم

حالا سرمربی جدید تیم ملی پس از گمانه‌زنی‌ها و مذاکرات با گزینه‌های مختلف انتخاب شده است. امیر قلعه‌نویی برای دومین بار هدایت تیم ملی را به عهده گرفت و کار خود را در مسیر جام ملت‌های آسیا آغاز کرد. اما نکته‌ای در قرارداد امیر قلعه‌نویی با فدراسیون فوتبال وجود دارد. مدت زمان قرارداد سرمربی تیم ملی تا پایان جام ملت‌های آسیاست.

فدراسیون فوتبال از امیر قلعه‌نویی پروژه بلند مدت نخواسته است و این مساله نشان می‌دهد از سرمربی تیم ملی خواسته شده در جام ملت‌ها نتیجه بگیرد. برنامه جوانگرایی و تغییر نسل یک پروژه چند ساله است و انتظار کسب نتیجه فرصت جوانگرایی در تیم ملی را می‌گیرد. قطعا در یک زمان کوتاه مدت نمی‌توان بازیکنان جدید زیادی را به تیم ملی تزریق کرد.

کارلوس کی‌روش نیز پس از جام جهانی ۲۰۱۴ به سرعت جوانگرایی نکرد و بازیکنان جوانی از جمله عزت‌اللهی، ترابی، بیرانوند و ... به تدریج در ترکیب تیم ملی قرار گرفتند. با ادامه این رویکرد فدراسیون به نظر نمی‌رسد چهره‌های جوان زیادی را در دیدارهای پیش رو در تیم ملی ببینیم.

باتجربه‌ها و جوان‌ها کنار هم

کما اینکه از فهرست اخیر امیر قلعه‌نویی هم بر می‌آید که او قصد کنار گذاشتن هیچ باتجربه‌ای را ندارد. حضور امثال حاج‌صفی، خلیل‌زاده و امیری با بیش از 32، 33 سال در تیم ملی حاکی از این است که این بازیکنان تقریبا مهره‌های کلیدی تیم قلعه‌نویی هستند.

البته ژنرال یک راه دیگر را در پیش گرفته است. او برای اردوی پیش‌رو، بازیکنان جوانی مانند حزباوی و اسلامی را به تیمش دعوت کرده و اگر آن‌ها تا 9 ماه آینده بتوانند با بازیکنان باتجربه رقابت کنند و عملکرد بهتری داشته باشند، قطعا می‌توانند نظر قلعه‌نویی را جلب کنند.

اگر همچنان دست برتر از آن بازیکنان باتجربه باشد، باز هم قلعه‌نویی راه معقولی را در پیش گرفته و می‌تواند بعد از جام ملت‌ها باز هم به بازیکنانی که نام برده شد میدان دهد و از حضور آن‌ها تا جام جهانی در تیم ملی بهره ببرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =