اگزوز فن فولادسازی

تکنسین آماده‌ساز و تأیید کیفیت تعمیرات تجهیزات دوار تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه گفت: با انجام پروژه بهینه‌سازی اگزوز فن فولادسازی، از توقفات ناخواسته و هزینه‌های تولید کاسته شد و ایمنی این بخش نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت.

به گزارش ایراسین، مجتبی علی‌عابدی، تکنسین آماده‌ساز و تأیید کیفیت تعمیرات تجهیزات دوار تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه با بیان اینکه این فن وظیفه هدایت بخارهای آب از داخل کولینگ چنبر به بیرون از سایت را دارد و در صورت عملکرد نامطلوب باعث تجمع بخار اضافی آب سگمنت‌ها در محوطه می‌شود، گفت: در این حالت عملاً اپراتور نمی‌توانست به‌درستی سگمنت‌ها را هدایت کند و درنهایت این مشکل بر روی محصول خروجی تأثیر داشت.

وی از طراحی نامناسب اولیه سیستم یاتاقان‌بندی این فن به‌عنوان مشکل اصلی نام برد و گفت: در این حالت دمای بیرینگ‌ها از حد مجاز فراتر می‌رفت و باعث خرابی زودهنگام بیرینگ‌ها و درنتیجه توقف خط و عدم‌النفع تولید می‌شد.

تکنسین آماده‌ساز و تأیید کیفیت تعمیرات تجهیزات دوار تعمیرگاه مرکزی با بیان اینکه سرعت این فن در دورهای بالا به ۱۵۰۰ دور در دقیقه افزایش می‌یابد تصریح کرد: در طراحی قبل، خرابی بیرینگ منجر به شکستگی یاتاقان، رها شدن ایمپلر در کیسینگ و پرتاب قطعات شکسته‌شده یاتاقان و خرابی کیسینگ می‌شد که این موارد خطرات ایمنی زیادی در پی داشت.

به گفته علی‌عابدی در سیستم یاتاقان‌بندی اولیه از دو پیلوبلاک برای مهار شافت استفاده می‌شد که پس از بررسی‌های متعدد کارشناسی، تصمیم بر آن شد که دو پیلوبلاک (Pillow Block) حذف و یک عدد هوزینگ بیرینگ (PLUMMER BLOCK) جایگزین آن گردد. همچنین با اجرای این پروژه، مشکلِ کم بودن دبی خروجی فن آن نیز با طراحی پروانه جدید با بلیدهای متفاوت رفع شد.

وی خاطرنشان کرد: این بهینه‌سازی علاوه برافزایش میزان دبی خروجی فن، به‌دلیل افزایش استحکام سیستم یاتاقان‌بندی و شاسی و همچنین تعبیه COOLING (سیستم آبگرد) روغن، خرابی بیرینگ‌ها و تعمیرات سالانه را کاهش می‌دهد و موجب بهبود چشمگیر عملکرد تجهیز می‌گردد.

تکنسین آماده‌ساز و تأیید کیفیت تعمیرات تجهیزات دوار تعمیرگاه مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به رضایت ناحیه فولادسازی در خصوص بهینه‌سازی انجام‌شده جهت اصلاح نقشه‌ها و تأمین زیرمجموعه، اقدامات لازم توسط واحد بهره‌برداری انجام گرفت.

وی در خاتمه از حمایت مدیر تعمیرگاه مرکزی، دفتر فنی و کارگاه مکانیک تعمیرگاه مرکزی و واحد ریخته‌گری ناحیه فولادسازی صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =