• ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
  • کد خبر: 35100
  • readingTime: ۲ دقیقه
آلومینیوم

قیمت فلز آلومینیوم در بازارهای جهانی طی ماه های گذشته بر خلاف قیمت سایر فلزات پایه نزولی بود. مس یک سال گذشته بارها بیشتر از ۹ هزار دلار معامله شد ولی قیمت جهانی آلومینیوم از ۴ هزار دلار تا ۲ هزار دلار ریزش کرد و حالا در روزهایی که انتظار میرفت قیمت آلومینیوم به ثبات نسبی برسد؛ اخبار سیاست‌های جدید آمریکا در قبال واردات آلومینیوم از روسیه بازار این فلز را ملتهب کرده است.

به گزارش ایراسین، قیمت مس در بازارهای جهانی در یک قدمی ۹ هزار دلار نوسان می‌کند. طلا نیز با قدرت صعودی است و نیکل و سرب اگرچه با سقف قیمتی ۱۲ ماه قبل فاصله دارند ولی روند کلی آنها صعودی است. در مقابل قیمت آلومینیوم در یک روند نزولی شدید از ۴ هزار و ۷۰ دلار تا ۲ هزار و ۷۶ دلار ریزش داشت و اکنون در حوالی ۲۳۰۰ دلار نوسان می‌کند. حالا در روزهایی که تصور می‌شد قیمت آلومینیوم پس از یک ریزش بزرگ به ثبات نسبی برسد، ناگهان خبر سیاست‌های جدید آمریکا در قبال واردات آلومینیوم روسیه همه چیز را بر هم زد. سیاست های جدید آمریکا در قبال واردات فلزات همزمان با افزایش تولید آلومینیوم در ایران بود. طی ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ تولید آلومینیوم در ایران از مرز ۵۸۰ هزار تن عبور کرد.

التهاب آلومینیوم

رویترز مدعی شد، دولت آمریکا به زودی تعرفه واردات آلومینیوم از روسیه را ۲۰۰% تعیین خواهد کرد و این محدودیت به اختلال در زنجیره توزیع و تولید فلزات به خصوص آلومینیوم منجر خواهد شد. طی سال‌های گذشته و حتی پیش از جنگ روسیه و اوکراین وابستگی آمریکا به فلزات روسیه رو به کاهش بود و حالا رویترز پیش‌بینی می‌کند حذف آلومینیوم روسیه تاثیری بر بازار آمریکا نمی‌گذارد ولی با این اقدام عرضه آلومینیوم در کشورهای شرقی و غربی با شکاف مواجه خواهد شد. بر این اساس عرضه آلومینیوم در کشورهای غربی کاهش پیدا می‌کند و در مقابل کشورهای شرقی با مازاد عرضه دست‌ و پنجه نرم خواهند کرد. ضمن اینکه خرید آلومینیوم از کشورهای شرقی هزینه زیادی برای کشورهای غربی به همراه دارد.

کارشناس رویتزر می‌گوید اکنون نمی‌توان گفت با اعمال این تحریم آمریکا، قیمت آلومینیوم چه واکنشی نشان خواهد داد ولی منجر به التهاب در بازار فلزات به ویژه آلومینیوم همراه خواهد شد.

صادرات آلومینیوم در روزهای ملتهب بازارهای جهانی

۴ شرکت تولیدکننده آلومینیوم طی یازده ماه ابتدایی سال جاری ۵۸۰ هزار و ۱۱۱ تن شمش آلومینیوم تولیدکرده‌اند که نسبت به سال گذشته با رشد ۱۵ درصدی همراه بود. در همین مدت صادرات زنجیره آلومینیوم از کشور برابر با ۹۳۷ میلیون دلار بود که نسبت به ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ حدود ۳۹ درصد رشد کرد. البته صادرات آلومینیوم در ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته از نظر وزنی ۴۳% رشد داشت ولی به دلیل کاهش نرخ آلومینیوم درآمد دلاری ناشی از صادرات این فلز کمتر از آنچه انتظار می رفت، افزایش پیدا کرد.

اکنون با اعلام خبر سیاست‌های جدید آمریکا در قبال واردات آلومینیوم از روسیه احتمال افزایش عرضه آلومینیوم در شرق افزایش پیدا می کند و این منجر به کاهش درآمدهای صادراتی آلومینیوم برای سال آینده خواهد شد. البته رویترز مدعی است برخی متغیرها میتواند شرایط را به نفع بازار آلومینیوم تغییر دهد تا شاید قیمت آلومینیوم در سال آینده تا ۳ هزار دلار افزایش پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =