افتتاحیه رویداد «مسیر زآینده» و رونمایی از استراتژی و سیاست‌های نوآوری فولاد مبارکه

در جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده» به شرکت‌های برتر دانش‌بنیان تندیس نوآوری اهدا شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده» روز شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ با حضور معاون رئیس جمهور، استاندار اصفهان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و استانی برگزار شد. در این جشنواره شرکت‌های برتر دانش بنیان از شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه تندیس نوآوری دریافت کردند.

اسامی این شرکت های برتر به شرح زیر است:

-شرکت مهام صنعت شریف: جمعی از پژوهشگران و نخبگان فارغ التحصیل دوره دکتری دانشگاه صنعتی شریف با تمرکز بر روی تکنولوژی نوین کوره RHF، موفق به کسب دانش فنی ساخت این تجهیز شده اند. این مجموعه با جذب سرمایه ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال و احداث شرکتی مشترک با گروه فولاد مبارکه در صدد است تا با احداث، نصب و راه اندازی پایلوت کوره بستر سیال چرخان، برای نخستین بار دانش فنی احیا اکسید آهن از معادن کم عیار را تدوین و بومی نماید.

-شرکت دانش بنیان هوشمند چابک اسپادان: یکی از شرکت های نوآور، با هدف تامین نیاز صنایع کشور در زمینه اتوماسیون صنعتی و رباتیک صنعتی با تکیه بر تجربه ۱۵ ساله متخصصین خود، افتخار دارد که کلیه خدمات فنی مهندسی و بازرگانی در ارتباط با ربات های صنعتی و اتوماسیون صنعتی را در داخل کشور امکان پذیر نماید. در حال حاضر بالغ بر ۱۵۰ دستگاه از ربات های نصب شده توسط شرکت دانش بنیان هوشمند چابک اسپادان در گروه های صنعتی بزرگ ایران از جمله ایران خوردو، مجتمع ملی صنایع مس سرچشمه ایران، مجتمع بابک مس ایرانیان، اسنوا اصفهان، موادکاران گروه مپنا و همچین در برخی از صنایع کشورهای ترکیه و قزاقستان در حال فعالیت می باشد. گروه فولاد مبارکه سرمایه گذاری و مشارکت ۲۷ درصدی در این مجموعه قصد دارد تا از ظرفیت های بالقوه ی این شرکت در زنجیره ارزش فولاد سازی کشور استفاده نماید.

-شرکت پارس کوثر مواد: جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان و صنعتی شریف با تکیه بر تجربیات کسب شده در سالیان متمادی در صنایع دفاعی کشور، در قالب شرکت پارس کوثر مواد، توانسته است با جذب سرمایه ۱۴۰ میلیارد از گروه مبارکه ریالی در زمینه استحصال عناصر گرانبها از ضایعات سرباره های موجود در کارنجات فولاد سازی، گامی موثر در این حوزه بردارد.

-شرکت دانش‌بنیان هوشیار صنعت اسپادانا: شرکت دانش بنیان هوشیار صنعت اسپادانا مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی است. این شرکت متشکل از دانش آموختگان دانشگاه اصفهان٫ صنعتی اصفهان و امیرکبیر با مشارکت ۳۵ درصدی گروه مبارکه و جذب سرمایه ۳۶ میلیارد ریالی موفق به تولید برخی از تجهیزات ابزار دقیق (انکودرها و برخی ترنسمیترهای) شده است.

-شرکت دانش بنیان برنا نانو آلومینیوم آزموده: شرکت برنا نانو فعالیت خود را به کمک اعضا هیات علمی دانشگاه، سازمان انرژی اتمی و جمعی از نخبگان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز نمود و موفق به ثبت اختراعات داخلی، بین المللی و جایزه فرهیختگان برتر کشوری گردید است. این شرکت بعد از ۴ سال فعالیت در زمینه رسوب دهی انتخابی و پیرومتالورژی، موفق به دستیابی دانش فنی کوره های بستر سیال برای تبدیل هماتیت به مگنتیت جهت استفاده در معادن غیر پلاسری در زنجیره فولاد گردیده است. در حال حاضر با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد ریالی شرکت فولاد مبارکه، مفتخر به ساخت پایلوت کوره های بستر سیال و توسعه این تکنولوژی نو در کشور شده است.

-شرکت آمایش راه میهن (آرامیکو): گروه صنعتی آرامیکو با سابقه ۱۵ ساله در بومی‌سازی فناوری های صنعتی متشکل از ۸ شرکت، شامل ۵ شرکت دانش‌بنیان؛ اکنون در راستای پاسخ به به نیازهای صنعت فولاد کشور در پرعیارسازی منابع هماتیتی با بهره‌گیری از فناوری کوره دوار و سرمایه گذاری ۱۹۰ میلیارد ریالی فولاد مبارکه و همچنین تاسیس شرکت زایشی فعال در این حوزه، قدم به این عرصه گذاشته است.

-شرکت آذرخش مغناطیسی نوین سرو: شرکت آذرخش مغناطیس نوین سرو متشکل از نیروهای مهندسی فراوری مواد معدنی، در زمینه طراحی و راه‌اندازی خطوط فرآوری نوین اکسیدهای آهن کم‌عیار و باطله، کار خود را با حمایت شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ آغاز نموده است. نتایج موفقیت امیز این طرح در مقیاس آزمایشگاهی کاملا موفقیت آمیز بوده که با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد ریالی فولاد مبارکه و تاسیس شرکت مشترک با نسبت سهام ۷۵ درصدی، به سمت تدوین دانش فنی و احداث پایلوت سوق داده شده است.

-شرکت فرایند پژوهان معدن ایرانیان: شرکت فرآیند پژوهان با سابقه ۱۰ ساله در زمینه استحصال عناصر ارزشمند از شورآبه های طبیعی با بکار گیری دانش و تجربه افراد متخصص توانسته است برای اولین بار در ایران اکسید منیزیم مورد نیاز صنایع نسوز کشور را از شورآبه ها استخراج نماید. این مجموعه با مشارکت و سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد ریالی گروه فولاد مبارکه موفق به احداث و بهره برداری از پایلوت تولید محصول استراتژیک فیوز مگنزیا با ظرفیت ۲ تن در روز شده است.

-شرکت دانش بنیان دیده رایان صنعتی اصفهان (درصا): شرکت دانش بنیان درصا، پیشرو در بهره گیری از هوش مصنوعی و سیستم های پرتو ایکس در صنایع فولاد کشور در سال ٩٧ اغاز به کار کرد. هسته اولیه این شرکت با اتکا به اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان و حمایت شرکت فولاد مبارکه در راستای ابداع و بومی سازی تکنولوژی های نوین در صنایع فولادی کشور شکل گرفت. شرکت فولاد مبارکه با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد ریالی این مجموعه اقدام به مشارکت ۲۵ درصدی نموده است.

-شرکت دانش بنیان «محرکه گستر آرشید»: شرکت محرکه گستر آرشید شرکتی پیشرو در زمینه فناوری های انقلاب صنعتی چهارم است. این شرکت در حال توسعه پلتفرم اینترنت اشیا صنعتی برای کلان پروژه های ملی میباشد. در همین راستا، این مجموعه بارها موفق به انجام پروژه های متعددی برای واحد بومی سازی فولاد مبارکه شده است. گروه فولاد مبارکه با سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد ریالی و مشارکت ۳۰ درصدی در این شرکت، قدمی مثبت درزمینه پیشبرد فناوری های انقلاب صنعتی چهارم برداشته است.

-شرکت دانش‌بنیان «توسعه فن و کار رایمون»: شرکت هاردتک اولین شتابدهنده سخت افزاری ایران می باشد که با سرمایه گذاری ۴۵ میلیارد ریالی شرکت فولاد مبارکه، تبدیل به اولین شتابدهنده تخصصی گروه فولاد مبارکه شده است که می تواند به عنوان یکی از سهامداران استراتژیک در این حوزه در زیست بوم نوآوری نقش ایفا میکند.

شرکت دانش بنیان «هوشمند اول برنای (هاب) اصفهان»: شرکت هوشمند اول برنای اصفهان، شتابدهنده دانش بنیان هاب اصفهان با ماموریت ساخت و توسعه کسب و کارهای نوپا در حوزه ict، هوش مصنوعی و تکنولوژی های نرم با مشارکت همراه اول، دانشگاه صنعتی اصفهان، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان تاسیس گردیده است. گروه فولاد مبارکه با مشارکت ۳۳ درصدی و سرمایه گذاری بیش از ۶۰ میلیارد ریالی خود قصد دارد تا از این مجموعه به عنوان یکی از سهامداران استراتژیک خود در حوزه ict و تکنولوژی های نرم در حوزه صنعت در زیست بوم نوآوری استفاده نماید.

-شرکت نام آوران توسعه صنعت پارسیان: تامین انرژی پایدار توسط انرژی خورشیدی لازمه توسعه پایدار اکثر شرکتهای فولادی است. لذا شرکت فولاد مبارکه در حال احداث ۶۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی (بیش از کل ظرفیت احداث شده فعلی کشور) در فاز اول می باشد که دارای تکنولوژی ردیابی خورشید و سازه متحرک، خواهد بود. توسعه دانش فنی این نوع سازه در ایران با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد ریالی توسط شرکت فولاد مبارکه انجام می پذیرد. شرکت نام آوران در حال حاضر طراح و مشاور نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی بوده و در ادامه با ساخت سازه های متحرک نیاز سایر نیروگاه های خورشیدی را تامین خواهد نمود.

-شرکت دانش بنیان فن آوری پایا مواد: شرکت دانش بنیان فن آوری پایا مواد با تمرکز برساخت قطعات با جنس سوپر آلیاژ فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز نموده است. توانایی ها و قابلیت های بازرگانی، در کنار دانش مهندسی و تجهیزات کارگاهی توانسته است که تنوع محصولات و خدمات، چابکی سازمانی و کیفیت قطعات تولیدی را به صورت همزمان به مشتریان ارائه کند. همچنین همگام با استراتژی های کلان کشوری مبنی بر افزایش تولید محصولات فولادی توانسته در رفع نیازهای و گلوگاه های تکنولوژیک نقش مهم ایفا کند. گروه مبارکه با هدف تاسیس شرکت مشترک فعال در زمینه تولید سیم جوش و مفتول های خاص از جنس سوپرآلیاژ، سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد ریالی انجام داده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =