احمد سعیدبخش مدیرعامل هلدینگ آتیه فولاد نقش جهان

مدیرعامل شرکت آتیه‌فولاد نقش‌جهان گفت: یکی از اهداف شرکت آتیه‌فولاد نقش‌جهان این است که بتوانیم به درآمد و سود پایدار برای سهام‌داران برسیم. آتیه‌فولاد امانت‌دار همه شاغلان، بازنشستگان و سهام‌داران خرد و کلان خود است.

به گزارش ایراسین، احمد سعیدبخش، مدیرعامل شرکت آتیه‌فولاد نقش‌جهان در برنامه رادیو فولاد حضور پیدا کرد و به سؤالات مجری این برنامه پاسخ داد که در ادامه مصاحبه تفصیلی را می خوانید.

-در ابتدا درباره شرکت آتیه‌فولاد نقش‌جهان توضیح دهید.

هلدینگ آتیه‌فولاد به‌عنوان یکی از شرکت‌های گروه فولاد مبارکه، علاوه بر مأموریت اصلی‌اش که همانا سرمایه‌گذاری در زمینه تأمین، فروش و ارائه خدمات محصولات فولادی است، با گسترش فعالیت‌های خود به بخش تولید، هم‌اکنون در زمینه تولید ورق‌های پوشش‌دار، تولید و عرضه انواع پودرهای میکرونیزه بنتونیت، آهک کلسینه و هیدارته، تولید انواع کوردوایر (مفتول مغزدار)، لوله‌های بدون درز، لوله‌های فولادی درزجوش مارپیچ (اسپیرال)، امور معدنی و بازار سرمایه و همچنین صادرات محصولات فولادی فعالیت دارد و به یک شرکت مادر در سطح کشور توسعه یافته است. شرکت آتیه‌فولاد نقش‌جهان با در اختیار داشتن ۱۲ مرکز خدماتی در ۱۲ استان کشور، ۶ شرکت تولیدی و ۳ شرکت بازرگانی با هدف تأمین نیاز مصرف‌کنندگان محصولات فولادی داخل و خارج و همچنین کارگزاری بورس به زنجیره کامل عرضه در کشور دست یافته است.

-شرکت آتیه‌فولاد نقش‌جهان چه محصولاتی تولید می‌کند؟

یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آتیه‌فولاد، شرکت تاراز چهارمحال و بختیاری است که تولید ورق‌های گالوانیزه را بر عهده دارد. گالواتاراز نوعی از ورق‌های گالوانیزه رنگی است که به TOC نیز معروف است. کلنگ این شرکت در سال ۱۳۹۵ با ظرفیت ۲۶۰ هزار تن ورق پوشش‌دار گالوانیزه به زمین زده شد. طرح توسعه این شرکت هم با هدف تولید کلاف نورد سرد روبه اتمام است و به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد. پروژه واحد اسیدشویی در فولاد زرین که در مجاورت همین کارخانه قرار دارد نیز در دست اقدام است.

شرکت آتیه‌معدن یکی دیگر از شرکت‌های این هلدینگ است که در بخش تولید بنتونیت، مفتول مغزدار یا کوردوایر فعالیت دارد و حدود ۶۰ درصد از نیاز بنتونیت فولاد مبارکه را تأمین می‌کند و این توانایی را دارد که این رقم را به ۱۰۰ درصد افزایش دهد. همچنین ماشین‌های تزریق «کوردوایر» برای اولین بار در این شرکت بومی‌سازی شده است. شرکت لوله بدون درز پارتاک نیز در شهرک صنعتی کوهپایه با ظرفیت ۱۶۰ هزار تن در سال، به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید لوله بدون درز در ایران در حال ساخت است و انتظار می‌رود تا اواخر سال ۱۴۰۳ وارد فاز بهره‌برداری شود.

آتیه‌فولاد اخیراً در یک شرکت بزرگ در زمینه تولید لوله‌های اسپیرال تا قطر ۳ متر سرمایه‌گذاری کرده که با استفاده از ظرفیت‌های این کارخانه، تولید لوله‌های اسپیرال مورد استفاده در پروژه‌های ملی آب و نفت و گاز امکان‌پذیر خواهد شد. آتیه‌فولاد در نظر دارد با توسعه سرمایه‌گذاری در این حوزه به قطب تولید لوله در این بخش از کشور تبدیل مبدل شود.

- شرکت بازرگانی و تولیدی و کارگزاری بورس آتیه‌فولاد چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟

آتیه‌فولاد اگرچه فولاد تولید نمی‌کند، اما مواد اولیه موردنیاز کارخانجات فولادی را تولید می‌کند؛ درعین‌حال صادرات محصولات فولادی را نیز برخی از شرکت‌های ما به عهده دارند. بخش دیگر فعالیت‌های این هلدینگ مربوط به مراکز خدماتی است. شرکت بازرگانی و تولیدی و کارگزاری بورس آتیه‌فولاد در سال ۱۳۸۶ با رویکرد توسعه اقتصادی و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر برای سهام‌داران و ذی‌نفعان تأسیس شد. این مراکز خدماتی محصولات را بدون واسطه در استان‌های مختلف با حداقل سود ممکن عرضه می‌کنند. آتیه‌فولاد در بخش بازرگانی داخل و خارج از کشور در حوزه فروش محصولات و تأمین مواد اولیه موردنیاز فولاد مبارکه فعالیت دارد. در بخش بازارهای مالی هم شرکت مبین سرمایه که جزو ۴ شرکت اول بورسی ایران است، فعالیت می‌کند.

-تولیدات شرکت تاراز در زمینه لوازم‌خانگی چه سهمی از بازار را در دست دارد؟

در زمینه محصولات موردنیاز در صنعت لوازم خانگی اخیراً ۵۰۰۰ تن به‌صورت روزانه در بورس عرضه کرده‌ایم. بالا بودن میزان تقاضای محصولات این شرکت حاکی از مرغوبیت و مقبولیت آن‌ها در بازار است و این امر به دلیل میزان پوششی است که در خط تولید بر روی ورق اعمال می‌شود. محصولات این شرکت جزو ورق‌هایی است که همیشه در بورس تقاضای زیادی دارد.

سال ۱۳۹۵ شرکت تاراز با ظرفیت ۲۶۰ هزار تن تأسیس شد. امروز ظرفیت تولید این شرکت چقدر است؟

در حال حاضر شرکت تاراز برای تولید با ظرفیت کامل آمادگی دارد؛ اما هرگونه افزایش ظرفیت تابع شرایط تقاضا در بازار است. ازاین‌رو عاقلانه‌ترین و اقتصادی‌ترین راهبرد این است که تولید انجام شود تا هزینه‌های جاری و ثابت و سود موردنظر را تأمین کند.

-در زمینه تولید بنتونیت و تأمین نیاز سایر فولادسازان به غیر از فولاد مبارکه، چه برنامه‌ای در آتیه‌سازان وجود دارد؟

مأموریت اصلی ما این است که در درجه اول نیازهای شرکت فولاد مبارکه را تأمین کنیم؛ یعنی کلیه شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ این مأموریت را دارند. در حال حاضر ما می‌توانیم ظرفیت کامل را در اختیار فولاد مبارکه بگذاریم. درصورت اعلام نیاز سایر فولادسازان، این آمادگی وجود دارد که اقلام موردنیاز آن‌ها را نیز تأمین کنیم. البته در این فرایند مؤلفه‌هایی نظیر هزینه‌های حمل‌ونقل باعث می‌شود شرکت‌هایی که با ما فاصله دارند نتوانند به لحاظ صرفه اقتصادی، محصول موردنیاز خود را از این شرکت تأمین کنند.

-در حال حاضر کشور سالانه به ۴۰۰ هزار تن لوله‌های بدون درز برای صنایع گاز طبیعی و پتروشیمی و حمل‌ونقل سیالات نیاز دارد. شرکت پارتاک چه سهمی از این نیاز را تأمین خواهد کرد؟

شرکت پارتاک سالانه ظرفیت تولید ۱۶۰ هزار تن لوله بدون درز را دارد و در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده این قبیل لوله‌هاست. در حال حاضر، حدود ۸۰ هزار تن از این نوع لوله‌ها در کشور تولید می‌شود که با راه‌اندازی این شرکت می‌توانیم سهم بزرگی از بازار داخل را تأمین کنیم و ضمن اشتغال‌زایی برای جوانان از واردات و خروج ارز هم جلوگیری به عمل آوریم.

-در زمینه صادرات شرکت آتیه‌فولاد چه برنامه‌هایی دارد؟

دو شرکت آتیه‌فولاد خارج از کشور در زمینه واردات و صادرات فعالیت دارند. برنامه شرکت این است که دامنه صادرات محصولات را افزایش دهیم. یکی از اهداف شرکت در این عرصه این است که بتوانیم به درآمد و سود پایدار برای سهام‌داران برسیم. آتیه‌فولاد امانت‌دار همه شاغلان، بازنشستگان و سهام‌داران خرد و کلان خود است. این شرکت تنها شرکتی است که تمام سهام آن متعلق به کارکنان و شرکت‌های وابسته به فولاد مبارکه است. توسعه و تکمیل سبد محصولات، اخذ مجوزهای مالی موردنیاز هلدینگ، توسعه و به‌روزرسانی سیستم‌های اطلاعات یکپارچه مدیریتی، توسعه صادرات محصولات فولادی، کنترل و تسریع پروژه‌های سرمایه‌ای در شرکت‌های زیرمجموعه، گسترش روابط تجاری و بازرگانی، توسعه فعالیت‌های بازار سرمایه و مالی از دیگر برنامه‌های شرکت آتیه‌فولاد نقش‌جهان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =