• ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
  • کد خبر: 33721
  • readingTime: ۲ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند؛

زلزله در ترکیه، پس لرزه در بازار طلا

آیا زلزله ترکیه تاثیری بر بازار طلا و سکه دارد؟
سکه و طلا

رشد نرخ طلا و سکه درطول هفته گذشته ضعیف شد و اکنون هر گرم طلای ۱۸ عیار حوالی دو میلیون تومان معامله می‌شود. ولی برخی کارشناسان وقوع زلزله در ترکیه را از عوامل برهم‌زنده آرامش بازار طلا می‌دانند.

به گزارش ایراسین، دوشنبه گذشته درپی وقوع زلزله در ترکیه بازار ارز با قیمت بالاتر از روزهای قبل باز شد و تا میانه کانال ۴۴هزار تومان پیشروی کرد. معامله‌گران اعتقاد دارند زلزله ترکیه قیمت دلار در ایران را هم لرزانده و تقاضا برای دلار افزایش یافته است. بعضی منابع از چشم و هم‌چشمی بازار طلا و سکه با ارز می‌گویند و مدعی‌اند اثر این زلزله به بازار طلا و سکه نیز می‌رسد تا قیمت‌ها افزایشی شود.

اگرچه تاثیر زلزله ترکیه بر بازار طلا و سکه و حتی ارز مخالفانی هم دارد. عده‌ای مدعی‌اند این زلزله سبب افزایش تقاضا در بازار طلا می‌شود تا قیمت‌ها را صعودی کند. درمقابل مخالفان این پیش‌بینی را رد می‌کنند و از محلی بودن این اتفاق و تاثیر آن بر بازارهای کشور ترکیه می‌گویند. با این حال قیمت طلا و سکه در طول چند روز گذشته تغییر محسوسی نکرده است و هر گرم طلا حوالی دو میلیون و ۹۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی با قیمت ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شود، ولی آیا زلزله ترکیه و نوسانات بازار ارز بر قیمت طلا و سکه تاثیر می‌گذارد؟

نخستین علل افزایشی شدن نرخ طلا و سکه انتقال تقاضا از لیر به دلار به دلیل احتمال کاهش ارزش پول ترکیه است. به اعتقاد برخی کارشناسان بهای طلا و سکه در ماه‌های اخیر به طور مداوم از دلار تبعیت کرده و اکنون طلا بازیگر موثری نیست.

عباد محمدولی، کارشناس و تحلیلگر بازار طلا و جواهر در این‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: «بازار طلا مدت‌هاست با شیب ملایمی نوسان می‌کند گاهی افزایشی و خیلی اوقات کاهشی. این نوسانات به میزان عرضه و تقاضا در بازار بازمی‌گردد. درحال حاضر بیشتر سفرهای خارجی به دلیل نزدیکی به ترکیه و سوریه صورت می‌گیرد، این اتفاق باعث ورود حجمی از تقاضا به بازار داخلی می‌شود و روی قیمت دلار تاثیر مثبت می‌گذارد». طبق توضیحات این کارشناس و تحلیلگر بازار طلا و جواهر، زلزله ترکیه تاکنون تاثیری بر بازار طلا نداشته است ولی این اتفاق بدون تاثیر در بازار نیست. محمدولی در پاسخ به این پرسش که آیا تاثیر زلزله کشور همسایه منجر به افزایشی یا کاهش شدن طلا می‌شود، بیان می‌دارد: «ابتدا باید به هم نوعان خود تاسف و تسلیت عرض کرد. من فکر می‌کنم این اتفاق منجر به ورود تقاضا به بازار می‌شود و رشد تقاضا طلا را افزایشی می‌کند».

درمقابل محمد کشتی‌آرای زلزله ترکیه را یک مسئله محلی عنوان می‌کند که ارتباطی با اقتصاد کشور ما ندارد و منجر به رشد یا کاهش نرخ ارز یا طلا نمی‌شود. محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران به ایراسین توضیح می‌دهد: «این زلزله تاثیر مستقیم بر اقتصاد ترکیه دارد نه کشور ما. ثبات بسیار خوبی در حدود یک هفته گذشته بر بازار طلا و سکه ثبات حاکم شده است، نوسان خاصی در بازار وجود ندارد و بازار کاملا متعادل است». همچنین کشتی‌آرای درباره چشم‌انداز قیمت طلا و سکه در روزهای آتی می‌گوید: « اکنون نمی‌توان بازار طلا را پیش بینی کرد؛ زیرا هر روز امکان تغییر قیمت‌ها وجود دارد. برای‌مثال امکان تغییر قیمت جهانی طلا وجود دارد و یا امکان نوسان نرخ ارز وجود دارد. بنابراین بازار طلا قابل پیش‌بینی حتی برای ۴۸ ساعت آینده هم نیست».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =