نادربذرافشان

این روزها آرامش نسبی در بازار طلا و جواهر حاکم است و به اعتقاد نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران، عامل این آرامش، سیاست‌های بانک مرکزی و راه‌اندازی سامانه جدید مبادلات طلا است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، غوغای طلا و سکه، فصل سرد بازار را برای دلالان داغ کرده بود و روزانه بر قیمت سکه افزوده می‌شد و انگار که قصد توقف نداشت. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در این‌باره به ایراسین گفت: «درهفته‌های گذشته مقداری روند افزایشی داشتیم که دلیل آن نوسانات بازار ارز از یک سو وانتشار خبرهای سیاسی و اقتصادی از سوی دیگر بود. همچنین اندکی تقاضا در بازار افزایش پیدا کرد.»

بانک مرکزی دراین میان به سیاست‌هایی برای کنترل قیمت طلا و سکه متوسل شد که نتیجه آن ارسال سیگنال کاهشی به بازار طلا و کاهش چشمگیر حباب قیمت‌ سکه بود. بذرافشان معتقد است انتشار دو خبر و مدیریت بانک مرکزی منجر به ثبات و کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شد و در این خصوص توضیح داد: «عرضه ۴۵۰هزار ربع سکه توسط بانک مرکزی در بورس کالا و راه‌اندازی سامانه مبادلات ارز و طلا توسط بانک مرکزی در روزهای آتی باعث شده که روند ثبات و کاهش طلا و سکه را در روزهای گذشته داشته باشیم. امیدواریم با مدیریت بانک مرکزی این روند ادامه‌دار باشد.»

حباب سکه روی مدار کاهش

خبر عرضه مجدد سکه در بورس کالا، حباب سکه را تا حدود زیادی تخلیه کرد. رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر با تاکید بر این موضوع، بیان داشت: «اکنون بخشی زیادی از حباب سکه تخلیه شده است؛ حباب سکه به حدود چهارمیلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده بود که الان به حدود سه میلیون و ۱۰۰هزار تومان کاهش یافته است و یا حباب نیم سکه از حوالی سه میلیون و ۷۰۰ هزار به سه میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسید. کاهش حباب سکه برای بازار خبر خیلی خوبی بود.» به اعتقاد رییس اتحادیه، حباب سکه زیاد بوده و هنوز هم زیاد است ولی واکنش آن به اخبار و کاهش میلیونی بسیار خوب است.

در این میان این سوال مطرح می‌شود چرا رشد قیمت‌ها در بازار طلا به یک میزان نبوده و بهای ربع سکه درمقایسه با سکه تمام یا نیم رشد بیشتر داشته است؟ بذرافشان در پاسخ گفت: «در بازار تقاضای زیادی برای ربع سکه داشتیم که عرضه ۴۵۰ هزارعددی آن بازار را کاهشی کرد.»

طبق توضیحات رییس اتحادیه طلا و جواهر، اگر سکه به صورت مداوم، طی روزها و ساعت‌های اعلامی عرضه شود و اختلاف قیمت آن در بورس با بازار داخلی زیاد باشد، می‌تواند نقش بسیار مهمی در رابطه با کاهش قیمت و حباب داشته باشد تا هموطنان بتوانند به راحتی مبادلات خود را در بازار طلا و سکه انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =