ارباب زاده

مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: طرح فولادسازی ما پیشرفت ۹۴ درصدی داشته است و در فاز راه‌اندازی واحد اکسیژن هستیم و کمپرسورهای مرتبط با این بخش را راه‌اندازی کرده‌ایم.

به گزارش ایراسین به نقل از پترومتالز، محمود ارباب زاده مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری در خصوص میزان پیشرفت طرح فولادسازی این شرکت اظهار کرد: طرح فولادسازی ما پیشرفت ۹۴ درصدی داشته است و در فاز راه‌اندازی واحد اکسیژن هستیم و کمپرسورهای مرتبط با این بخش را راه‌اندازی کرده‌ایم. تجهیزات مرتبط با این بخش در حال راه‌اندازی است؛ بنابراین امیدوار هستیم که در بهمن ماه تولید اکسیژن را در واحد خود آغاز کنیم. این بخش اولین واحد راه‌اندازی‌شده مرتبط با طرح توسعه فولادسازی ما خواهد بود. با تصمیمات اخذشده فعالیت‌های مربوط به احداث واحد فولادسازی قوت گرفته و برنامه ما این است که تا پایان سال جاری اولین ذوب را از واحد فولادسازی بگیریم و در بخش ریخته‌گری نیز امیدوار هستیم که در خردادماه سال آینده، اولین تختال در این مجموعه تولید شود.

مدیرعامل فولاد سفیددشت در خصوص عملکرد تولید این شرکت در سال جاری گفت: در سال ۱۴۰۱ تولید ما در هفت‌ماهه‌ی نخست خوب بوده است؛ این تولید در فصل بهار بسیار خوب بوده و با ثبت سه رکورد متوالی تولید ماهانه، به رکورد تاریخی بالغ بر ۸۵ هزار تن در ماه (در خرداد سال جاری) رسید. اگرچه میزان تولید ما در تیر و مرداد به دلیل محدودیت‌های مرتبط با مصرف برق افت داشت، اما خوشبختانه در شهریور و مهر موفق به پیشبرد برنامه مدنظر خود شده‌ایم و در مجموع توانستیم شش درصد بالاتر از برنامه پیش‌بینی‌شده، تولید داشته باشیم.

مدیرعامل فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری با ارائه جزئیات بیشتر گفت: برنامه اولیه ما برای امسال تولید ۸۵۰ هزار تنی بوده است. با این حال، متأسفانه در تیر و مرداد با محدودیت‌های مرتبط با مصرف برق مواجه شدیم که اثر خود را روی تولید ما گذشت. امیدوار هستیم در ماه‌های باقی مانده از سال جاری بتوانیم تولید خود را افزایش دهیم و انشاالله تا پایان سال از عدد ۸۰۰ هزار تن عبور کنیم.

چالش تأمین گاز

ارباب‌زاده تصریح کرد: نگرانی حال حاضر ما محدودیت‌های مرتبط با تأمین گاز است که پیگیر این مسئله هستیم تا بتوانیم از مسئولان کشوری و استانی مجوز مورد نیاز را دریافت کنیم و محدودیت‌های اعمال شده را به حداقل برسانیم.

وی در خصوص برنامه‌های احتمالی این شرکت برای عملیات تعمیر و نگهداری نیز اظهار داشت: برنامه ما برای عملیات تعمیر و نگهداری برای زمانی برنامه‌ریزی شده است که محدودیت‌های مرتبط با گاز در بالاترین سطح خود خواهد بود. در اوج محدودیت‌ها در فصل سرد سال، طی بازه زمانی بیست روزه ما عملیات تعمیر و نگهداری خواهیم داشت.

مدیرعامل فولاد سفیددشت در خصوص کاهش تولید ناشی از محدودیت‌های گاز نیز گفت: میزان تولید ما در سال گذشته (سال ۱۴۰۰) ۸۰۲ هزار تن بوده است اما در سال پیش از آن (سال ۱۳۹۹)، میزان تولید ما ۸۳۲ هزار تن بوده است. برنامه ما برای سال جاری (سال ۱۴۰۱) عبور از میزان تولید ۸۰۰ هزار تن است.

سرمایه‌گذاری برای تنوع محصولات

محمود ارباب‌زاده در خصوص طرح ماشین ریخته‌گری بیلت نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما با توجه به مازاد فاینانسی که وجود داشت تصمیم به افزایش ظرفیت واحد ریخته‌گری و تنوع محصولات گرفتیم. در همین راستا قرارداد مرتبط با یک واحد ریخته‌گری بیلت منعقد شد اما به دلیل مشکلات پیش آمده، روند اجرایی این طرح به کندی پیش رفت. خوشبختانه سرعت روند مرتبط با این کار از اردیبهشت امسال بیشتر شده و این کار در بخش خارجی، حدود ۲۵ درصد پیشرفت داشته است. امیدوار هستیم که تا پایان سال تجهیزات خارجی مرتبط با این پروژه تأمین و وارد کشور شود. در کل ما با جدیت این پروژه را دنبال می‌کنیم و به دنبال این هستیم که بتوانیم خط تولید بیلت را فعال کنیم. در این بخش برنامه ما این است که طی ۳۶ ماه، تولید خود را آغاز کنیم. ظرفیت تولید این بخش ۸۰۰ هزار تن برآورد شده است که معادل همان میزان تختال تولیدی است.

برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید مذاب

مدیرعامل فولاد سفیددشت با ارائه جزئیاتی در خصوص راه‌های افزایش تولید ذوب این شرکت در آینده و مبنای اضافه شدن بیلت به تولیدات آن گفت: زمانی که واحد ریخته‌گری ما ظرفیتی بالاتر از کوره داشته باشد، ما می‌توانیم با تغییرات اِعمال شده در کوره و با استفاده از اکسیژن‌دهی بیشتر و اصلاحاتی بر روی فرآینده کوره، بهره‌وری تن بر ساعتِ کوره را افزایش دهیم. پیش‌بینی ما آن است که با اقدامات آتی و یک سری از اصلاحاتی که روی کوره قوس انجام می‌شود، ظرفیت مذاب ما به بیش از یک میلیون تن در سال خواهد رسید.

ارباب‌زاده ادامه داد: نکته دیگر این است که با توجه به روند بازار، برخی مواقع قیمت اسلب به دلیل مازاد اسلب در بازار پایین می‌آید و ما در چنین شرایطی با داشتن خط بیلت می‌توانیم به راحتی محصولی تولید کنیم که هم در بازار از نظر قیمتی بالاتر باشد و هم نیاز بازار را تأمین کند. به همین دلیل این تنوع محصول به ما برای حضور در بازار فولاد کمک می‌کند.

وی افزود: نکته دیگر این است که ما واحدهای بسیاری داریم که تولید میلگرد انجام می‌دهند؛ یک واحد تولیدکننده میلگرد در نزدیکی کارخانه ما با تولید ۴۰۰ هزار تن وجود دارد که ما با تولید محصول بیلت برای این کارخانه می‌توانیم هزینه‌های تولید آن را کاهش دهیم و در نتیجه بازار برای محصول بیلت ما وجود دارد.

ارباب‌زاده عنوان کرد: در مجموع، ما در نظر داریم با اصلاحات انجام شده چه در فرآیند کار و چه در دمش اکسیژن و نیز در صورت نیاز، اصلاحات در ترانس کوره، میزان تولید مذاب خود را به ۱ میلیون تن تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسانیم. البته ما طرح دیگری در ارتباط با کوره پاتیلی نیز داریم و قصد اضافه کردن آن به مجموعه را داریم. با این کار عمده عملیات تصفیه کوره را به کوره پاتیلی انتقال خواهیم داد. با اضافه کردن یک کوره پاتیلی و انجام اصلاحات مورد نیاز، خواهیم توانست ظرفیت کوره را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =