• ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
  • کد خبر: 32345
  • readingTime: ۲ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند؛

کاهش صادرات درپی افزایش نرخ ارز

خطر از دست دادن بازار کشورهای همسایه با افزایش نرخ ارز
جمشید نفر

افزایش نرخ ارز طی ماه‌های گذشته با تحلیل‌های مختلفی از سوی کارشناسان و فعالین اقتصادی همراه بود، برخی براین‌ باورند نوسانات ارزی اخیر به نفع صادرات کشور تمام خواهد شد و در مقابل برخی از اعضای اتاق بازرگانی مدعی‌اند نرخ ارز باعث شده تا بازارهای صادراتی کشورهای همسایه نیز برای صادرکنندگان به خطر بیفتد.

به گزارش ایراسین، نرخ ارز در بازار آزاد طی هفته های گذشته افزایشی بود و این مسئله نرخ ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. حالا با رشد قیمت ارز آیا صادرات برای فعالین اقتصادی جذابتر خواهد شد؟ جمشید نفر رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران درپاسخ به این سوال به ایراسین گفت: «اگر قرار بود بالا رفتن نرخ ارز برای صادرات مفید باشد، نرخ ارز ما از سال ۹۷ حدود ۱۰ برابر رشد کرده‌ ولی صادرات ثابت مانده‌ است.» بعضی از صادرکنندگان حتی مدعی‌اند با افزایش نرخ ارز، صادرات به خصوص به کشورهای همسایه کاهش یافته است.

ترامپ رییس جمهور قبلی آمریکا نیز در طول دوران ریاست جمهوری‌اش بارها به چین به دلیل کاهش ارزش پول ملی‌ انتقاد کرد. او معتقد بود چین با کاهش ارزش یوان به یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهان تبدیل شده‌ است. کارشناسان عقیده دارند از نظر اقتصادی کاهش ارزش پول ملی یک کشور بازارهای صادراتی را جذاب می‌کند. رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران در این باره گفت: «اقتصاد یک علم است، اگر قرار است نرخ دلار رشد کند این رشد باید رمپی باشد، یعنی ذره به ذره بالا برود و کنترل شود ولی در کشور ما نرخ دلار پلکانی یا آسانسوری بالا و پایین می‌رود.»

دلار ۴۲۰۰ تومانی در کمتر از پنج سال جای خود را به دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی داد، در بازار آزاد نیز در طول سال‌های گذشته با هر موج صعودی نرخ دلار تا ۵۰ درصد قیمت اولیه رشد کرده‌ است که این رشد قیمت در بازار متشکل ارزی نیز قابل مشاهده است، جمشید نفر در این‌باره گفت:«هر چیزی که به صورت نامتعارف بالا و پایین برود به درد اقتصاد نمی‌خورد؛ آن چیزی که نوسانش منطقی و با علم اقتصاد همسو باشد، می‌تواند مفید باشد.»

مدافعان و مخالفان افزایش نرخ ارز
بررسی روند تحولات نرخ ارز در سال‌های گذشته نشان می‌دهد قیمت دلار طی ۵ سال گذشته تا بیش از ۱۰ برابر رشد کرده‌ است. سال ۹۶ نرخ دلار در بازار آزاد کمتر از ۴ هزار تومان تعیین می‌شد و این روزها بالاتر از ۴۰ هزار تومان هم معامله می‌شود. با اینکه تصور می‌شد با کاهش ارزش پول ملی بازارهای صادراتی جذاب خواهد شد، آمارها خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. سید مصطفی موسوی، عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار صادر کننده را متضرر می‌کند، به ایراسین گفت: «با افزایش قیمت دلار بازار کشورهای همسایه را از دست می‌دهیم چون بهای تمام شده برای ما افزایش می‌یابد.» حالا فعالین اقتصادی چشم‌انتظار عملی شدن سیاست‌های جدید ارزی هستند تا بتوانند برنامه‌های خود را با این سیاست‌ها تنظیم کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =