بهرام سبحانی

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه کمتر از پنج درصد گاز کشور در صنعت فولاد به مصرف می‌رسد، گفت: اعمال محدودیت گاز برای صنایع فولاد به اشتغالزایی و ارز آوری این صنعت لطمه می زند.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای معدن، بهرام سبحانی افزود: صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر است و باید زیرساخت های مورد نیاز این صنعت تامین شود، زیرا صنعت فولاد را نمی شود به صورت جزیره‌ای به جلو برد.

سبحانی یادآورشد: اگر در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت فولاد عقب بمانیم صنعت فولاد کشور توسعه پیدا نخواهد کرد و ظرفیت‌های آن نیز بلا استفاده خواهد ماند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: هم اکنون ۴۵ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور داریم، اما تولید حدود ۳۰ میلیون تن است و ۱۵ میلیون تن در حال حاضر به علت محدودیت و کمبود زیرساخت آب و انرژی قابل بهره برداری نیستند.

سبحانی بیان کرد: ما در هوای گرم محدودیت برق و در سردی هوا با محدودیت گاز مواجه هستیم و این مشکلات سبب شده است که صنعت پویای فولاد کشور لطمه ببیند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه صنعت فولاد یک صنعت اشتغالزا است و بخش خصوصی نیز در این صنعت سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده است و این صنعت ارزآوری خوبی برای کشور دارد، گفت: ضروری است با هماهنگی سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، نفت و نیرو برای تامین انرژی و خوراک صنایع فولاد اقدامات لازم به عمل آید.

وی تاکید کرد: امروز سرمایه‌گذاران در صنایع مختلف متوجه شده‌اند که صنعتی که نیازمند آب است در جایی که آب زیاد دارد سرمایه گذاری شود چون هزینه های جابجایی و حمل و نقل بسیار افزایش یافته است و سرمایه گذاران به دنبال سرمایه گذاری در جاهایی هستند که هزینه‌های تولید خود را کاهش دهند.

سبحانی اظهارداشت: ما باید در تامین انرژی مورد نیاز صنعت فولاد برنامه های بلند و کوتاه مدت را دنبال کنیم زیرا هم اکنون برای تولید ۳۰ میلیون تن فولاد کمتر از ۵ درصد گاز و کمتر از ۱۰ درصد برق مصرف می شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران یادآور شد: اگر ما به دنبال رسیدن به ۵۵ میلیون تن فولاد هستیم باید به فکر مصرف برق و گاز آن نیز باشیم و چون صنعت فولاد صنعت ارزآوری برای کشور دارد نباید در شرایط فعلی محدودیت برای مصرف گاز و یا برق داشته باشد.

سبحانی اظهار کرد: در بلند مدت در حوزه برق و گاز باید اقدامات خوبی انجام شود، ضمن اینکه در زمینه تولید برق می شود به مصرف کنندگان اعلام شود که در تولید برق مشارکت کنند، اما در حوزه گاز نمی شود این مسئله اتفاق بیفتد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: استخراج و توسعه گاز در دست بخش خصوصی نیست بلکه گاز در دست دولت است و بخش خصوصی نمی تواند در این خصوص کاری انجام دهد، لذا دولت باید در این حوزه ظرفیت‌سازی کند تا صنایع بزرگ دچار کمبود و قطعی گاز نشوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =