فولاد زنگ نزن

یکی از مهم‌ترین مواد اولیه بسیاری از صنایع، فولادهای زنگ‌نزن است که قیمت آن در سال ۲۰۲۲، با نوسانات زیادی همراه بود و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده میلادی نیز این روند ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، یکی از مهم‌ترین مواد اولیه بسیاری از صنایع، فولادهای زنگ‌نزن است که قیمت آن در سال ۲۰۲۲، با نوسانات زیادی همراه بود و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده میلادی نیز این روند ادامه یابد.

در سال ۲۰۲۲ با نزدیک شدن به پایان سال، افزایش قیمت‌ها ادامه یافت و به طور مثال در آسیای شرقی و در کشورهایی نظیر تایوان و کره جنوبی قیمت کلاف نورد سرد ۳۰۴ با بیش از ۵۰ درصد و قیمت کلاف نورد سرد ۳۱۶ با بیش از چهل درصد نسبت به دسامبر ۲۰۲۱ با افزایش همراه بود. این در حالی است که در بازارهای این منطقه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، قیمت فولاد زنگ‌زن روندی نزولی داشت. در اروپا نیز کلاف نورد سرد ۳۰۴در ماه دسامبر ۳۰۵۰ یورو در هر تن معامله شد.

پیش‌بینی می‌شود در بازار آمریکا محصول تخت ۳۰۴ در اولین ماه از سال ۲۰۲۳ به ۳هزار دلار در تن و گرید ۳۱۶ به ۴۵۰۰ دلار در تن افزایش قیمت داشته باشد. کارشناسان معتقدند افزایش قیمت مولیبدن، نیکل و قراضه آهن یکی از دلایل ادامه این افزایش باشد. همچنین به نظر می‌رسد کاهش ذخیره انبار شرکت‌های خدماتی به خاطر تعطیلی سال نوی میلادی و همچنین کاهش تقاضای خودروسازان از دلایل دیگر این افزایش قیمت باشد.

شایان ذکر است فولادهای زنگ‌نزن در سراسر دنیا با کاهش تولید همراه بوده است. از طرفی تنش‌های میان روسیه و اوکراین باعث شده تا تأمین انرژی برای بسیاری از فولادسازان با مشکل همراه شود و از سوی دیگر، سرمای شدید هوا افزایش مصارف خانگی در آمریکا نیز بر کاهش تولید فولادهای زنگ‌نزن در این کشور افزوده است.

به گزارش ایراسین، حدود ۲ میلیارد تن فولاد در سراسر دنیا تولید می‌شود که حدود ۵۰ میلیون تن از این میزان به فولادهای زنگ‌نزن اختصاص یافته است و از این میزان، چین حدود ۳۱ میلیون تن از این محصولات را تولید و به سایر کشورهای دنیا می‌فروشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =