نیروگاه

طبق آمار بورس انرژی، قیمت هر لیتر گازوئیل و مازوت صادراتی ایران معادل ۰.۷۸ و ۰.۴۷ سنت است که در صورت سوزاندن آن در نیروگاه‌ها در مجموع منجر به عدم‌النفع ۸ میلیارد دلاری کشور خواهد شد.

‌به گزارش ایراسین به نقل از فارس، طبق اظهارات وزیر نفت در پیک سرما در ایران، تراز گاز کشور به میزان ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز منفی خواهد شد که بدین معناست که مصرف به میزان ۲۰۰ میلیون متر مکعب از تولید پیشی خواهد گرفت.

طبق برنامه‌ریزی وزارت نفت و وزارت نیرو، عمده این تراز منفی گاز از طریق محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌ها و جبران آن با سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) جبران خواهد شد تا حداقل آسیب به صنایع تولیدی کشور وارد شود.

طبق گزارش شرکت ملی گاز در سال گذشته، حدود ۵۰ درصد از سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها در ۴ ماه سرد سال با گازوئیل و مازوت مطابق جدول ۱ تامین خواهد شد.

جدول ۱- تامین سوخت نیروگاه‌ها (واحد: روزانه میلیون متر مکعب گاز و میلیون لیتر سوخت مایع)

عدم‌النفع ۸ میلیارد دلاری از سوزاندن سوخت مایع در نیروگاه‌ها/ تداوم بی‌برنامگی در بهینه‌سازی مصرف گاز

در مجموع طبق برآورد وزارت نفت، در ۴ ماه سرد سال، مجموعا ۷.۲۳ میلیارد لیتر گازوئیل و ۴.۸۳ میلیارد لیتر در نیروگاه‌ها سوزانده خواهد شد تا با جبران کمبود سوخت گاز طبیعی در کشور، جریان تولید برق در فصل زمستان دچار اختلال نشود.

طبق آمار بورس انرژی قیمت هر لیتر گازوئیل و مازوت صادراتی ایران معادل ۰.۷۸ و ۰.۴۷ سنت است که در صورت سوزاندن آن در نیروگاه‌ها در مجموع منجر به عدم‌النفع ۸ میلیارد دلاری کشور خواهد شد.

همانطور که گفته شد، تقریبا همه خسارت حاصل از کمبود گاز در کشور در ماه‌های سرد سال را نیروگاه‌ها با مصرف سوخت مایع پوشش می‌دهند و عدم‌النفع ناشی از محدودیت از خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع سیمان و فولاد هر یک کمتر از یک میلیارد دلار برآورد می‌شود.

در مجموع به نظر می‌رسد که با یک محاسبه سرانگشتی عدم‌النفع ایران از زمستان امسال حدود ۱۰ میلیارد دلار باشد، رقمی که می‌توانست با برنامه‌ریزی دولت در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت، به جای هدررفت در نیروگاه‌ها و صنایع، برای کشور ارزآوری به همراه داشته و منجر به کنترل بازار ارز شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =