بازار مالی

خرید و نگهداری سکه با رشد قیمت ۳۰.۶ درصدی سودآورترین سرمایه‌گذاری در طول پاییز بود. پس از سکه نیز طلای ۱۸ عیار، خودرو و دلار در رتبه‌های بعدی بالاترین بازدهی قرار می‌گیرند ولی سرمایه‌گذاران کریپتو در طول پاییز زیان بیش از ۱۱درصدی را متحمل شدند.

به گزارش ایراسین رشد قیمت دلار در طول سه ماه گذشته باعث شد تا بازدهی منفی یا کم بازارها برای بهار و تابستان به سود چند ده درصدی در فصل پاییز برسد. در طی سومین فصل سال ۱۴۰۱ خرید گواهی سپرده سکه یک روزه در بورس با ثبت ۳۰.۶% رشد پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری پاییزی بود. واسطه‌ها مدعی‌اند در بازارهای غیر رسمی بازدهی نیم و ربع سکه به مراتب بیشتر از سکه تمام است. برای مثال نیم سکه تنها در ماه پایانی پاییز بیش ۳۷% رشد کرد ولی عرضه نیم و ربع سکه نسبت به سکه تمام محدود است.

طلای ۱۸ عیار و خودرو پس از سکه در رتبه پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌های پاییزی قرار می‌گیرند. قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در فصل پاییز ۲۹.۸ درصد رشد کرد تا بازدهی سرمایه‌گذاری طلا بیشتر از خودرو باشد. البته در بازار آزاد خودرو، مدل‌های مختلف با یک نسبت گران نشدند. خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ در طول پاییز ۲۹درصد رشد قیمت را تجربه کرد و در مقابل تعدادی از اتومبیل‌های وارداتی تا بیش از ۵۰ درصد گران شدند. برای مثال خودرو اپتیما جی‌تی‌لاین مدل ۲۰۱۷ اول پاییز حدود دو میلیارد تومان معامله شد و انتهای پاییز بیش از سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خورد. در بازار آزاد خودروهای داخلی بیشترین بازدهی متعلق به شاهین، پژو ۲۰۷ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بود.

در مقابل رشد تقریبا ۳۰ درصدی در بازار سکه، طلا و خودرو، نرخ دلار در طول پاییز حدود ۲۴.۶ درصد رشد داشت. اکنون حداقل سه نرخ برای دلار بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. دلار سامانه نیما برای واردات کالاهای اساسی، دلار توافقی در بازار متشکل ارزی و دلار در بازار آزاد. اگرچه قیمت دلار در بازار آزاد غیررسمی خوانده می‌شود ولی ملاک اصلی قیمت‌گذاری در بسیاری از بازارهاست. با این وجود در طول پاییز نرخ هر سه نوع دلار نیما، توافقی و آزاد صعودی بود.

صعود دلاری بورس

رشد پاییزی نرخ دلار، با صعود شاخص کل بورس همراه بود ولی بازدهی شاخص کل بورس در این سه ماه تنها ۱۲.۶% بود. قیمت سهام بعضی از شرکت‌ها در این مدت بیش از ۱۲% رشد کرد ولی شاخص کل تنها همین مقدار بالا رفت که نسبت به بازار مسکن بیش از ۴% بازدهی بیشتری داشته است. براساس گزارش بانک مرکزی قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در طول سه ماه ۸% رشد کرده است تا سرمایه‌گذاران بازار مسکن در این بازه زمانی سود کمتری ببرند. البته آمار بانک مرکزی نیز میانگین موزون نرخ معاملات مسکن است و در مناطق مختلف شهر، نرخ رشد قیمت مسکن متفاوت است.

در انتها بیت‌کوین (به عنوان شاخصه اصلی بازار رمزارزها) با بازدهی منفی ۱۱.۴ درصد در فصل پاییز ضعیف‌ترین عملکرد را از خود به جا گذاشت. در طول پاییز ورشکستگی چند صرافی ارزدیجیتال مانند FTX دلیلی شد تا بازدهی ارزهای کریپتوکارنسی به خصوص بیت کوین منفی باشد.

پربازده‌ترین بازار در پاییز ۱۴۰۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =