• ۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
  • کد خبر: 31651
  • readingTime: ۱ دقیقه
ارز

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: اختلاف زیاد بین قیمت ارز آزاد و ارز نیمایی باعث ضربه زدن به بازار ارز، تراز تجاری، تولید کالا و تعادل در بازار کالاها می شود.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، ابراهیم بهادرانی به تاثیر فاصله ارز نیمایی و بازار آزاد بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رفت به‌تدریج و به منظور کمک به صادرات کالاها، تعداد کالاهای مشمول تحویل ارز صادراتی به نرخ نیما، کاهش یابد تا این امر زمینه‌ساز عرضه ارز در بازار آزاد و نیز کاهش نرخ ارز در آن بازار شود.

وی اظهار کرد: هرگونه الزام برای فروش ارزهای صادراتی به نرخ کمتر از بازار آزاد، منجر به زیان یا کاهش سود شرکت‌های صادرکننده خواهد شد.

بهادرانی ادامه داد: این اتفاق به مرور باعث کاهش صادرات و نیز کمبود ارز برای واحدهای تولیدی می‌شود که از ارز نیمایی استفاده می‌کنند.

اختلاف بین قیمت ارز آزاد و نیمایی، ضربه به تعادل بازار ارز

مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که اختلاف زیاد بین قیمت ارز آزاد و ارز نیمایی باعث ضربه زدن به بازار ارز، تراز تجاری، تولید کالا و تعادل در بازار کالاها است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در کنار این مسائل، فاصله قیمت ارز نیمایی و بازار آزاد باعث جهش قیمت ارز در زمان وجود بحران‌های اقتصادی، عقب‌ماندگی اقتصاد کشور و نیز بروز تورم وحشتناک در کشور شده است که تاکنون چندین بار شاهد این اتفاق بوده‌ایم.

بهادرانی می‌گوید، باید به طور حتم اقدامی برای کاهش فاصله ارز نیمایی و بازار آزاد انجام شود که این امر نیازمند چندین راهکار است و باید در دستور کار قرار بگیرد.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه اعلام کرد: باید اجازه داده شود که تولیدکنندگان، مواد اولیه را با قیمت بازار خریداری کنند و کمک‌های مدنظر به مصرف‌کننده از طریق پرداخت نقدی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین بهتر است تصمیمی اتخاذ شود تا اقدامات لازم برای تک‌نرخی شدن ارز، حذف سیاست دستوری در رابطه با ارز و اعمال سیاست عرضه و تقاضا برای قیمت‌گذاری‌ها ملاک عمل قرار بگیرد.

بهادرانی گفت: باید سیاست‌گذاری افزایش تدریجی نرخ ارز معادل تورم داخلی، منهای تورم خارجی مبنای کار قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =