• ۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
  • کد خبر: 31623
  • readingTime: ۲ دقیقه
خودرو در بورس

دلار در پاییز ۱۴۰۱ ساز صعودی کوک کرد و از حدود ۳۰ هزارتومان تا ۴۰ هزارتومان بالا آمد تا سقف‌ تاریخی خود را شکسته باشد. حالا احتمال تکرار آن در زمستان، بازار خودرو را وحشت زده کرده است.

به گزارش ایراسین عده‌ای از فعالان بازار معتقدند روند صعودی قیمت‌ها تا پایان سال ادامه دارد و عرضه محدود خودرو در بورس هم دردی را دوا نمی‌کند. درمقابل، عده‌ای دیگر از بازاریان به مثبت بودن عرضه خودرو در بورس امیدوارند و تأثیر نوسانات ارزی را مقطعی می‌دانند. مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد اکنون معاملات در بازار خودرو افزایش‌یافته است و خریداران بادید سرمایه‌گذاری به این بازار می‌نگرند.

بازهم گرانی درراه است!

رکوردشکنی‌ پیاپی‌ خودرو در کانال‌های مختلف قیمتی همچنان ادامه‌ دارد و شاید تا چند روز دیگر پراید، ۳۰۰ میلیون تومان را هم رد کند. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با ایراسین در خصوص پیش‌بینی قیمت‌ها می‌گوید: «بازار بازهم به سمت افزایش حرکت می‌کند و خودرو گران‌تر خواهد شد.» بررسی‌ها نشان می‌دهد نوسانات قیمتی در بازار خودرو هم‌زمان با بالا و پایین شدن نرخ ارز اتفاق می‌افتد؛ علاوه بر این عرضه پایین خودرو به رشد قیمت‌ها دامن می‌زند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو دراین‌باره توضیح می‌دهد: «بحث بازار خودرو، بحث تورمی است و عرضه خودرو پاسخگوی تقاضا نیست. همچنین حباب بازار خودرو یعنی فاصله قیمت عرضه حتی در بورس تا بازار آزاد سود به دنبال دارد و سوداگران را به حضور در این بازار ترغیب می‌کند. در حال حاضر دیگر بازارهای سرمایه پذیر به دلیل رکود تورمی آن‌چنان فعال نیستند و همه این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهد تا بازهم قیمت خودرو افزایشی باشد.» جو حاکم بر بازار نیز نشان می‌دهد در شرایط کنونی هیچ عاملی در بازار خودرو وجود ندارد که باعث کاهش قیمت شود، مگر بازگشت ارز به کانال ۳۰هزارتومانی!

بورس کالا و تقابل با انتظارات تورمی

گرانی خودرو، بحث امروز و دیروز نیست و قیمت بعضی مدل خودروها در طول سال‌های گذشته به‌صورت روزانه رکورد می‌شکند. دولت برای سامان دادن به بازار خودرو راهکارهای متفاوتی مانند قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت و قرعه‌کشی را به کار گرفت که نتیجه‌بخش نبود و درآخر دولت دست به دامن بورس کالا شد. ولی کنار گذاشتن قرعه‌کشی و عرضه قطره‌چکانی خودرو در بورس کالا نیز نتوانسته به تعدیل قیمت‌ها کمک کند و حتی شماری از کارشناسان، بورس را از متهمان گرانی خودرو می‌دانند. به اعتقاد دادفر: «تاثیرعرضه بورس در خودرو تأثیر افزایشی بوده است تاجایی که خودروهای قیمت پایین باعرضه در بورس بهای بالایی پیدا کردند؛ برای مثال اتومبیلی که ۱۷۵میلیون تومان قیمت داشت در بورس کالا با بهای ۲۸۰ میلیون تومان فروخته شد. بااین‌وجود خریدار در بورس این شانس را دریافت می‌کند که خودرو خود را باقیمت بالاتری در خارج بورس بفروشد. البته تأثیر بورس در بازار قابل پیش‌بینی بود.»

اکنون واسطه‌گران مدعی‌اند خرید خودرو و سرمایه‌گذاری در این بازار به مراتب‌ بهتر از بازار مسکن و امن‌تر از ارز و طلاست و خریداران را به خرید خودرو تشویق می‌کنند. این در حالی است که انتظارات تورمی مهم‌ترین دلیلی است که این روزها روند قیمتی در بازارهای مختلف را صعودی کرده است و اغلب بازارها در هفته‌های اخیر بازدهی مثبتی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =