• ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
  • کد خبر: 31526
  • readingTime: ۱ دقیقه
بازار مسکن

واسطه‌ها طی هفته‌های گذشته با عناوینی مانند «آمادگی بازار مسکن برای رشد قیمت» و گاهی اغراق‌آمیزتر مانند «سونامی رشد قیمت در بازار مسکن» در تلاش برای تحریک تقاضا در بازار راکد پاییزی مسکن هستند. آنها به خریداران وعده می‌دهند پس از بازار خودرو، طلا، قطعات الکترونیکی و کالاهای وارداتی نوبت به بازار مسکن می‌رسد تا جدیدترین قربانی نوسان ارزی اخیر باشد

به گزارش ایراسین، تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد بازار مسکن، پس از بازار خودرو به نوسانات ارزی واکنش نشان می‌دهد. رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان در گفتگو با ایراسین در این باره می‌گوید: «تاثیر دلار در بازار مسکن لحظه‌ای نیست ولی اگر نرخ‌ دلار در محدوده‌ای فعلی تثبیت شود با افزایش قیمت مصالح ساختمانی و مواد اولیه مواجه خواهیم شد که نتیجه آنها به ناچار افزایش قیمت مسکن است.»

آگهی‌های فروش چند صد میلیون‌تومانی در بازار مسکن طی سال‌های گذشته جای خود را به ارقام میلیاردی داد و حالا واسطه‌ها از قیمت‌های چند ده میلیاردی در محله‌های متوسط شهر می‌گویند. یکی از واسطه‌ها در کانالی به‌عنوان ملک‌یاب نوشت: «همان‌طور که بعید به نظر می‌رسید دنا پلاس توربو اتومات بالاتر از ۶۰۰ میلیون تومان قیمت بخورد، قیمت‌های جدید هم مسکن هم می‌تواند رقم‌های بالاتری به خود ببیند.» ولی جهانگیری عقیده‌ دارد احتمالاً رشد قیمت مسکن متناسب با مواد اولیه خواهد بود و قیمت مواد اولیه به‌سرعت با نوسانات ارزی تغییر نخواهد کرد.

واسطه‌ها افزایش قیمت مسکن را در بازار شب عید و بهار آینده قطعی می‌دانند و مردم را به خرید در زمستان و فروش در تابستان آینده تشویق می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار مسکن در هر شرایطی، پاییز و زمستان راکدی دارد و نوسانات قیمتی هم‌زمان با رشد تقاضا در نیمه اول هرسال اتفاق می‌افتد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در مورد احتمال رشد قیمت‌ها به دلیل نوسانات ارزی گفت: «اگر نرخ فعلی ارز تثبیت شود و ادامه‌دار باشد معمولاً سه تا چهار ماه بعد در بازار مسکن اثرگذار است، بازار مسکن یک‌شبه تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرد».

به اعتقاد جهانگیری «با تعدیل نرخ ارز موج صعودی آینده در بازار مسکن کنترل خواهد شد. اکنون به دلایل مختلف به‌خصوص افزایش قیمت‌های اخیر بازار مسکن راکد است و معامله چندانی صورت نمی‌گیرد» در مقابل واسطه‌ها با تشویق متقاضیان، زمستان را بهترین زمان برای خرید ملک در قیمت قیمتی می‌دانند. آنها مدعی‌اند معاملات بین دلال‌ها نیز در طول آذرماه نسبت به آبان و مهر رشد سنگینی‌ داشته؛ ولی هنوز مصرف‌کننده چندانی در بازار حضور ندارد.

بااین‌وجود واسطه‌ها از رشد قریب‌الوقوع قیمت‌ها در بازار مسکن طی ماه‌های آینده می‌گویند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =