سیدمجید ذاکرزاده

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: علاوه بر نبود مواد اولیه و کمبود نقدینگی، مشکل بزرگ دانش‌بنیان‌ها، واردات کالاهایی است که توان ساخت آن‌ها داخل کشور وجود دارد.

سیدمجید ذاکرزاده در حاشیه نمایشگاه متافو در گفتگو با خبرنگار ایراسین، درخصوص چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش بنیان، اظهار کرد: علاوه بر فقدان مواد اولیه و کمبود نقدینگی مشکل بزرگتر این شرکت‌ها واردات کالاهایی است که توان ساخت آنها در داخل کشور وجود دارد ولی متاسفانه از چین یا هند به قیمت‌های اندک با شرایط دلار نیمایی وارد می‌شود.

وی افزود: در چنین شرایطی تولید توسط تولیدکننده داخلی با دلار آزاد بسیار مشکل می‌شود و تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با خارجی‌ها را ندارند همچنین شرکت‌های دولتی وقتی با شرکت‌های داخلی همکاری می‌کنند قراردادهایی با تضمین‌های بسیار و شرایطی بسیار سخت‌تر از شرایط تولیدکننده خارجی تعیین می‌کنند، درحالی که بسیاری از کالاهای شرکت‌های خارجی بدون گارانتی است و بعد از نصب و خرابی دستگاه به تولیدکننده داخلی برای تعویض یا تعمیر مراجعه می‌شود.

ذاکرزاده درخصوص مشکلات نقدینگی در شرکت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: تولیدکننده بخش خصوصی مشکلات بسیاری با بخش دولتی دارد. برای نمونه صندوق توسعه نوآوری یا بانک‌ها شرایط سختی برای تخصیص تسهیلات دارند درحالی که این تسهیلات آن هم در صورت اختصاص، در مرحله پایانی تولید و عرضه کالا، به تولیدکننده تعلق می‌گیرد. با این شرایط تولیدکننده نمی‌تواند در زمان لازم به نقدینگی موردنیاز خود برسد به همین دلیل تولیدکننده بخش خصوصی به حمایت‌های اندک بخش دولتی نمی‌تواند تکیه کند.

مدیرعامل شرکت تولیدی پرتو کوره القایی (تپکا) اظهار کرد: به دلیل وضعیت اقتصادی کشور برای تولیدکننده داخلی رقابت با تولیدکننده خارجی بسیار سخت است چراکه قیمت تمام شده تولید در ایران با وجود ارز آزاد بیشتر از تولید کالای خارجی است.

وی در مورد ارزیابی نمایشگاه متافو، اظهار کرد: به نظر می‌رسد امسال سطح کیفی نمایشگاه بالاتر از سال‌های قبل است و سال گذشته به دلیل بیماری کرونا تعداد مراجعه‌کنندگان کمتر بود، هرچند نتایج این ارتباطات و تعاملات بعد از نمایشگاه مشخص می‌شود.

ذاکرزاده درخصوص شرکت فولاد مبارکه، اظهار کرد: ابعاد شرکت فولاد مبارکه بسیار بزرگ است و به نوعی پیش‌رو در صنعت فولاد است و صنایع بزرگ، بازار بسیار خوبی برای تامین قطعات موردنیاز خود دارند که می‌توانند از طریق صنایع کوچک نیازهای خود را تامین و از آنها حمایت کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درخصوص شیوه حمایت از تولید داخلی گفت: درخواست ما این است خریداران دولتی یا خصوصی که می‌خواهند از کالای ایرانی استفاده کنند همان شرایطی که برای تولیدکننده و خرید خارجی دارند با تولیدکننده داخلی هم همان شرایط برابر را داشته باشند و مطمئن باشند کیفیت کالای ایرانی بهتر از خارجی است.

درخصوص قدمت فعالیت شرکت تپکا، گفت: فعالیت این شرکت در سال ۶۵ و درپی نیاز صنایع دفاع به کوره‌های القایی از جهاد دانشگاهی خواجه نصیرطوسی آغاز شد و بعدها به صورت خصوصی درآمد و تاکنون در زمینه تولید انواع مختلف کوره‌های القایی فعالیت داشته است.

به گزارش ایراسین، نمایشگاه بین‌المللی متافو از نهم تا دوازدهم آذرماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران پذیرای متخصصان و عموم بازدیدکنندگان بود.
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =