رنگ و رزین

یک فعال صنعت رنگ، رزین و پوشش های صنعتی، خواستار افزایش عرضه مواد اولیه صنایع پایین‌دستی در بورس کالا و همچنین شکسته شدن انحصار در بازار مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی شد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، جمشید اسدپور در گفت‌وگویی، محدودیت تولید برخی مواد اولیه از قبیل مونومر استایرن و اسید ترفتالیک توسط صنایع پتروشیمی، تخصیص حجم بزرگی از تولیدات صنایع پتروشیمی به تعدادی از شرکت‌های خاص، افزایش صادرات این محصولات و برخی اقلام پالایشگاهی مانند حلال‌ها که تولیدکنندگان داخلی باید از طریق بورس تهیه کنند اما به دلیل سیاست‌های خام‌فروشی، بخش زیادی از این مواد صادر می‌شود و تنها بخش کمی در بورس به فروش می‌رود را بخشی از چالش ‌های این صنعت عنوان کرد.

وی ادامه‌داد: تعیین و کشف قیمت مواد اولیه که بر اساس فوب خلیج فارس و با ارز نیمایی است، به همین دلیل خرید مواد اولیه از بورس برای تولیدکنندگان بسیار گران تمام می‌شود و این مساله نیز صنعت رنگ و رزین را با چالش و مشکل مواجه کرده است.

مشکلات صادرات محصول نهایی

این فعال صنعتی گفت: در سال‌های گذشته امکان صادرات مواد اولیه به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان وجود داشت اما به دلایلی نتوانستیم از این فرصت به درستی استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: برخی افراد با صادرات کالاهای نامرغوب و بی‌کیفیت، اعتماد شرکای خارجی و بازار مصرف منطقه‌ای را خدشه‌دار کردند و ترکیه و سایر کشورها جای ما را در این دو کشور همسایه گرفتند.

اسدپور اضافه‌کرد: همچنین به دلیل نوسانات نرخ ارز، صنعت رنگ مانند سایر صنایع با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد و مشکل نقدینگی در گردش را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد.

وی بیان‌داشت: علاوه بر این، بر اساس آمار رسمی در سال‌های گذشته ساخت‌وساز در کشور با کاهش ۷۰ درصدی مواجه شده و این موضوع، صنعت رنگ و رزین را هم تحت تاثیر قرار داد.

به گفته این فعال صنعتی، مهم‌ترین مشکل این صنعت، نوسانات قیمتی است که هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان را دچار سردرگمی و مشکل کرده است که دلیل اصلی آن نوسان در بازار مواد اولیه است که مانند یک فنر فشرده عمل می‌کند و روی محصول نهایی تاثیر می‌گذارد در نهایت هم بازار مصرف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: در این زمینه دولت می‌تواند با از میان برداشتن انحصار در بازار مواد اولیه صنایع شیمیایی (رنگ، چسب، رزین و غیره) شرایطی را فراهم کند تا همه ذی‌نفعان بتوانند در فضای رقابتی فعالیت کنند.

اسدپور معتقد است: با توجه به اینکه کشور ما تولیدکننده نفت و محصولات پتروشیمی است، مزیت‌های صادراتی زیادی در این محصولات داریم اما بنا به دلایل فوق در مقاطع زمانی این مزیت‌ها و فرصت‌ها از دست رفت.

برگزاری نمایشگاه رنگ، رزین و پوشش های صنعتی

وی در ادامه با اشاره به برگزاری بیست و دومین نمایشگاه تخصصی رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی، اظهار داشت: نمایشگاه‌ها، پایگاه‌هایی بزرگ برای تبادل اطلاعات محسوب می‌شوند و حرکت صنایع در مسیر یک اقتصاد باز و رو به رشد را با جهش صادراتی، نگاه مدبرانه به خواسته‌ها و علایق مشتریان، همچنین رصد مداوم بازار مصرف، ارزیابی کارشناسانه بازارهای مختلف و دستیابی به دانش و تکنولوژی روز دنیا و پدیده‌های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری، میسر می‌کنند.

این فعال صنعتی گفت: در مجموع، نمایشگاه، فضای مناسب نمایش توانمندی‌ها و قابلیت‌های فنی و آخرین دستاوردهای واحدهای تولیدی و خدماتی است و به نوعی ارتباط زنده و مؤثر تولیدکننده را با مصرف‌کننده، مشتری و فعالان صنعت و اقشار مخلف مردم برقرار می‌کند.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی ابزاری کارآمد در راستای توسعه صادرات و مراودات تجاری کشورها محسوب می‌شود و با تمرکز بر کالاهای دارای مزیت نسبی و کشورهای هدف، می‌توان از این ابزار قوی به طور موثری بهره‌برداری کرد.

به گفته اسدپور، حضور در نمایشگاه یکی از مهم‌ترین راهکار برای بازاریابی و شناخت بازارهای جدید و ارزیابی بازارهای موجود و نوعی خود ارزیابی از وضعیت حضور هر مجموعه در بازارهای داخلی و خارجی است.

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی رنگ، رزین، پوشش‌های صنعتی، مواد کامپوزیت و صنعت آبکاری با تمرکز بر افزایش صادرات تولید داخل از تاریخ ۹ لغایت ۱۲ آذر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =