• ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
  • کد خبر: 30096
  • readingTime: ۱ دقیقه
فرونشست

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: بر اساس نقشه‌برداری انجام شده طی سال گذشته بیش از ۲۴۰ پهنه کشور دچار فرونشست زمین شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از ایرنا، علی جاویدانه امروز شنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان البرز، اظهار کرد: بر اساس آخرین محاسبات در استان‌های البرز و قزوین بیش از ۶۲۰ کیلومتر مربع از پهنه این استان‌ها دچار فرونشست بالای ۲۹ سانتی‌متر در سال شده است.

وی افزود: به همین دلیل در ساخت و سازهای مسکن و اجرای سایر پروژه ها باید این مهم مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در خصوص کانون‌های شناسایی شده ریزگردها، تصریح کرد: استان البرز به شدت تحت تاثیر این وضعیت طبیعی است و یکی از کانون های اصلی ریزگرد به شمار می‌رود.

وی تاکیدکرد: شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان البرز باید به این موضوعات حساسیت به خرج دهد و هرگونه تصمیم‌گیری در زمینه توسعه با توجه به این موارد باشد.

جاویدانه سهم البرز از کل شبکه‌های تراز یابی کشور را کمتر از یک درصد عنوان کرد و گفت: در کشور حدود ۳۷ ایستگاه ترازیابی است و ۵۲۰ از این ایستگاه‌ها در البرز است.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی وضعیت نقشه‌ها و اطلاعات مکانی استان البرز ۱۶ شهر در این استان نقشه دارند و برای تهیه نقشه دو شهر باقی مانده کمتر ۵۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز داریم.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور تاکید کرد: در دولت سیزدهم در تلاش برای موثر بودن و حل بسیاری از مشکلات هستیم و چشم انداز راهبردها ترسیم شده است.

وی افزود: بنابراین بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب در تلاش برای اقدامات موثر هستیم و برش استانی نقشه سازمان‌ها در حال پیگیری است.

پهنه‌بندی کشاورزی و صنایع البرز باید مورد توجه قرار گیرد

علی حدادی نماینده مردم طالقان، نظرآباد، ساوجبلاغ و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امروز در استان البرز با مشکلاتی در آمایش سرزمین مواجه هستیم.

وی افزود: مشکلات باید حل شود و به گذشته بازمی‌گردد بنابراین پهنه‌بندی کشاورزی و صنایع البرز باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم طالقان، نظرآباد، ساوجبلاغ و چهارباغ ادامه داد: متاسفانه سرمایه‌گذاری‌هایی را در پهنه فرونشست استان البرز شاهد هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد تا مشکل‌ساز نشود.

در نشست امروز شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان البرز شبکه ملی ژئودینامیک و ارسال تصحیحات تعیین موقعیت آنی، ظرفیت‌ها و چالش‌های زیرساخت داده‌های مکانی SDI البرز، تبیین ظرفیت بند ۲۵ دستورالعمل اجرای بودجه و تنظیم موافقتنامه‌های اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مورد توجه قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =