• ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
  • کد خبر: 29759
  • readingTime: ۲ دقیقه
فولادچین

بازار فولاد دنیا که به خاطر شرایط اقتصادی و سیاسی دچار نوسانات زیاد و رکود شده به اقدام چین چشم دوخته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار جهانی فولاد از سال ۹۸ با حکم‌فرما شدن شرایط کرونا بر بخش تولید دچار چالش‌های زیادی شد. به خاطر اینکه در ابتدا چین درگیر این بیماری شد بسیاری از خطوط تولید فولاد این کشور که به عنوان اولین تولیدکننده این محصول مهم در دنیا به شمار می‌رود دچار محدودیت‌هایی شدند.

به همین خاطر بسیاری از کشورهای دنیا که فولاد مورد نیاز خود از چین تأمین می‌کردند دچار مشکل شدند. به مرور تقاضا برای خرید فولاد افزایش یافته ولی به خاطر شرایط بیماری، عرضه در بازار با محدودیت همراه بود و به همین خاطر بازار فولاد و به طور کلی زنجیره فولاد دچار مشکلات متعددی شد.

البته هم‌اکنون نیز به دلیل وجود برخی از محدودیت‌های کرونایی در چین، رکود ادامه دارد و به همین خاطر، چشم دنیا به اقدام چین است. البته شرایط سیاسی و نزاع بین اوکراین و روسیه نیز در مشکلات بازار بی‌تأثیر نبوده و بر رکود بازار فولاد در دنیا دامن زده است.

گفته می‌شود با فروکش‌کردن نزاع میان اوکراین و روسیه و از سوی دیگر اتخاذ تصمیمات جدید در چین برای از سر گرفتن تولید به روال قبل با بازگرداندن محدودیت‌ها به شرایط عادی، رشد تولید فولاد در دنیا را شاهد باشیم.

البته همانطور که گفته شد علاوه بر محصولات فولادی، بسیاری از قسمت‌های دیگر زنجیره نیز دچار مشکل شده و به طور مثال در ابتدای زنجیره، سنگ آهن نیز دچار افت قیمت شده است. البته با اعلام خبر تصمیمات جدید چین برای رفع محدودیت‌های ناشی از بیماری کووید-۱۹ قیمت سنگ‌آهن ژاتویه در بورس کالای دالیان چین در معاملات روزانه با ۴.۹ درصد افزایش به قیمت ۹۱.۳۵ دلار معامله شد.

این د ر حالی است که این کالا در ماه اکتبر شدیدترین کاهش ماهانه خود را در ۲۲ ماه اخیر تجربه کرد که عمدتاً به دلیل چشم انداز تیره تقاضای چین برای ساخت فولاد خام بود. در بورس سنگاپور نیز، سنگ آهن دسامبر با ۵.۵ درصد افزایش به قیمت ۸۶.۲۰ دلار در هر تن رسید.

همچنین قراردادهای آتی فولاد و سایر ورودی‌های فولادسازی دالیان نیز رشد خود را افزایش دادند و زغال سنگ کک DJMcv و کک DCJcv به ترتیب ۵.۳ و ۳.۸ درصد افزایش یافتند.

در بورس آتی شانگهای هم میلگرد SRBcv و کویل نورد گرمSHHCcv۱ هر دو ۲ درصد، مفتول SWRcv ۱.۹ درصد و فولاد ضد زنگ SHSScv، ۰.۸ درصد افزایش یافتند.

ظرفیت تولید فولاد در کل دنیا چیزی حدود ۱میلیارد و ۹۰۰ هزار تن است که چین تقریباً نیمی از آن را تولید نموده و به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =