حسابداری

مدیر حسابداری عمومی واحد حسابداری فولاد مبارکه گفت: یکی از اصلی‌ترین وظایف این واحد کنترل هزینه‌هاست. این واحد ثبت‌کننده کلیه هزینه‌های شرکت است و هزینه‌ها در قالب قرارداد و تنخواه‌های موجود و در قالب بودجه‌ای که برایش در نظر گرفته شده صورت می‌گیرد و باید سقف آن رعایت شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمد میزبانی، مدیر حسابداری عمومی، در برنامـه رادیـوم فـولاد بـه معرفـی واحد حسابداری فـولاد مبارکـه پرداختـه اسـت. ماحصـل سـخنان وی را در ادامـه می‌خوانیـد.

در ابتدا بفرمایید فرایند ثبت و بررسی صورت‌وضعیت پیمانکاران و تأمین‌کنندگان در فولاد مبارکه به چه صورت است؟

صورت‌وضعیت پیمانکاران عمدتا در حسابداری فروشندگان بررسی می‌شود. کلیه تأمین‌کنندگان، چه داخلی و چه خارجی، یا ارائه‌دهندگان خدمات، به‌محض انجام کاری که توسط دستگاه‌های نظارت تأیید می‌شود یا کالایی که به انبارهای شرکت تحویل داده می‌شود، صورت‌وضعیت خود را برای بررسی‌های لازم به واحد حسابداری فروشندگان ارسال می‌کنند. در این بخش تحت عنوان یک قرارداد، کنترل‌های مربوطه صورت می‌گیرد و در نهایت پس از ثبت برای پرداخت ارسال می‌شود.

یک صورت‌وضعیت در شرایط عادی چندروزه وصول می‌شود؟

درصورتی‌که صورت‌وضعیت هیچ‌گونه ایرادی نداشته باشد، نهایتا در یک بازه ده‌روزه پرداخت می‌گردد.

برای کنترل هزینه‌ها چه سیاستی وجود دارد؟

یکی از اصلی‌ترین وظایف این واحد کنترل هزینه‌هاست. این واحد ثبت‌کننده کلیه هزینه‌های شرکت است و به‌نوعی ورودی معاونت مالی در نظر گرفته می‌شود. هزینه‌ها در قالب قرارداد و تنخواه‌های موجود و در قالب بودجه‌ای که برایش در نظر گرفته شده صورت می‌گیرد و باید سقف آن رعایت شود. همچنین کنترل قوانین مالیاتی و قوانین تأمین اجتماعی و نهایتا بودجه‌های درنظر گرفته‌شده برای هر نوع هزینه در این بخش انجام می‌شود. اگر سقف هزینه از بودجه مشخص‌شده بیشتر باشد برگشت داده می‌شود تا اصلاحات لازم روی آن صورت گیرد یا بودجه کافی در نظر گرفته شود.

برای موارد پیش‌بینی‌نشده چه تدبیری اندیشیده شده است؟

برای این‌گونه موارد مجوز لازم به‌صورت جداگانه از مدیرعامل یا هیئت‌مدیره اخذ می‌گردد و بودجه در نظر گرفته می‌شود.

نحوه بررسی، تنظیم و نظارت بر اسناد مالی به چه صورت است؟

اسناد در قالب صورت‌وضعیت، صورت‌حساب یا تنخواه‌گردان و یا هزینه‌های پرسنلی به این امور ارسال می‌شوند و پس از بررسی، وارد مرحله کنترل مطابقت با قرارداد می‌شوند. در ادامه کسورات و اضافات قانونی اعمال می‌شود و در نهایت عدد قابل پرداخت، جهت پرداخت به واحد امور مالی ارسال می‌شود.

فرایند صدور صورت‌حساب محصولات فولاد مبارکه به چه صورت است؟

حسابداری مشتریان یکی از مهم‌ترین امور این واحد است و در این خصوص دو وظیفه مهم را بر عهده‌ دارد: ۱- توزین محصولات و مواد اولیه؛ ۲- صدور صورت‌حساب محصولات. صدور صورت‌حساب عملا مشتمل بر کل فروش شرکت است و هر محصولی که از شرکت خارج می‌شود توسط واحد توزین کنترل وزن می‌شود. در پایان هر روز هم صورت‌حساب آن به‌صورت اتوماتیک صادر می‌گردد و در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

میزان خرید روزانه محصولات چقدر است؟

بیشترین خرید مربوط به مواد اولیه‌ای است که به دو صورت ریلی و جاده‌ای حمل و وارد شرکت می‌شود. توزین دو مجموعه فولاد مبارکه و فولاد سبا زیر نظر این امور انجام می‌شود. سالانه حدود ۱۵ میلیون تن ورودی مواد اولیه این دو مجموعه است که توسط باسکول‌های ریلی و جاده‌ای توزین و وارد انبارهای شرکت می‌شود. پرداخت کرایه‌های واردکنندگان مواد اولیه طبق بارنامه‌های الکترونیکی صورت می‌گیرد؛ بدین صورت که زمانی که مواد وارد فولاد می‌شود و بارنامه تأیید می‌شود، وارد فهرست پرداخت می‌گردد و پرداخت الکترونیکی می‌شود. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد فرایند پرداخت به‌صورت آنلاین قابل رصد کردن است و اینکه هر صورت‌حساب در چه مرحله‌ای قرار دارد در سامانه تأمین‌کنندگان قابل ردگیری و مشاهده است.

فرایند حسابرسی و بازرسی شرکت چگونه است؟ آیا برای واحد شما هم حسابرسی انجام می‌شود؟

با توجه به اینکه فولاد مبارکه در سازمان بورس پذیرفته شده است، حسابرسی جزو الزامات قانونی شرکت است. در مجمع سالانه شرکت، بازرس و حسابرس توسط صاحبان سهام انتخاب می‌شوند و این حسابرس کل شرکت را بازرسی و حسابرسی می‌کند؛ بنابراین این بخش هم مورد بازرسی و حسابرسی قرار می‌گیرد تا در نهایت گزارش به سازمان بورس و همچنین در مجمع سالانه صاحبان سهام ارائه شود. نقش این واحد همکاری و هماهنگی و برقراری ارتباط با واحدهای مختلف و حسابرس و برطرف کردن ایرادات است. ما در این فرایند اطلاعات لازم را در اختیار حسابرس قرار می‌دهیم و گزارش‌های لازم را ارائه می‌کنیم تا در نهایت یک گزارش کامل و قابل‌اتکا برای همه استفاده‌کنندگان بیرون و درون سازمان تهیه شود.

فرایند تهیه و تنظیم صورت‌های مالی فولاد مبارکه به چه صورت است؟

در زمینه تهیه و تنظیم صورت‌های مالی می‌توانیم فولاد مبارکه را بزرگ‌ترین شرکت در داخل کشور محسوب کنیم، چون به غیر از خود فولاد مبارکه و حجم بالای مراودات مالی آن، ما صورت‌های مالی تلفیقی و گروه را هم انجام می‌دهیم. ما بالغ‌بر ۱۳۰ شرکت زیرمجموعه داریم که صورت‌های مالی این شرکت‌ها در شرکت اصلی یعنی فولاد مبارکه تهیه می‌شود و تجمیع و تلفیق آن صورت می‌گیرد و در موعدهای مقرر میان‌دوره‌ای حسابرسی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =