تحقیق

پس از انتشار گزارش تحقیق و تفحص موجی از تحلیل‌ها و یادداشت‌ها در محکومیت فولاد مبارکه به راه افتاد. از انتشار اسامی افراد تا رسانه‌ها همگی با محوریت شفافیت روی کلید واژه اختلاس در فولاد مبارکه اجماع داشتند اما پس از دریافت اطلاعات بعدی مشخص شد که تعمدی جهت انتشار گزارش کارشناسی نشده وجود داشته که زمینه بداخلاقی‌هایی را در داخل و خارج از کشور فراهم کرده و رسانه‌های معاند با این خوراک خبری به ارکان نظام حمله کردند. 

به گزارش ایراسین به نقل از رصد روز، پس از انتشار گزارش تحقیق و تفحص موجی از تحلیل‌ها و یادداشت‌ها در محکومیت فولاد مبارکه به راه افتاد. از انتشار اسامی افراد تا رسانه‌ها همگی با محوریت شفافیت روی کلید واژه اختلاس در فولاد مبارکه اجماع داشتند اما پس از دریافت اطلاعات بعدی مشخص شد که تعمدی جهت انتشار گزارش کارشناسی نشده وجود داشته که زمینه بداخلاقی هایی را در داخل و خارج از کشور فراهم کرده و رسانه های معاند با این خوراک خبری به ارکان نظام حمله کردند.

پس از روشنگری و اعتراض برخی چهره ها نسبت به ادعاهای وارد شده و اظهارنظر برخی فعالان رسانه در این باره و همینطور بی اطلاعی نمایندگان مجلس از انتشار فایل گزارش تحقیق و تفحص ردیابی عاملان این ماجرا در دستور کار قرار گرفت. اهمیت این موضوع به دلیل اهانت‌هایی که در آن سوی مرزها با لشگر مجازی و جنگ نرم صورت گرفت برکسی پوشیده نیست. هدف این برنامه‌سازی‌ها تخریب فضای امنیتی و اقتصادی بود که تفاوت عمده ای با مسئله نقد و انتقاد دارد.

مرور فایل منتشر شده و دقت روی برخی موارد پس از چند روز مشخص کرد که قطعاً تعمدی در بزرگ جلوه دادن برخی اعداد مانند تخلف شمردن قرارداد خارجی شرکت فولاد و برآورد مالی آن با دلار ۳۰ هزار تومانی و در نظرگرفتن تفاوت قیمت ورق های فولادی در بورس کالا و بازار به عنوان اختلاس وجود داشت. اظهارنظر کارشناسان و فعالان رسانه باعث شد تا در موج دوم حمله‌ها به بهانه موضوع اختلاس فولاد مبارکه شأن نمایندگان مجلس به دلیل اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در این گزارش مورد حمله قرار گیرد که هزینه هایی برای خانه ملت داشت و نمایندگان مجلس در روزهایی که موضوع برجام حساس ترین مسئله کشور را تشکیل می دهد مجبور به توضیح درباره این خرابکاری هستند و همه این موارد ریشه در رفتاری دارد که منافع ملی را به خطر انداخت.

حسین میرزایی رئیس کمیته تحقیق و تفحص در دو توئیت جداگانه در این باره نوشت:

“گزارشی که در قالب تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان در فضای مجازی نشر پیدا کرده قابل استناد رسمی نیست و از سوی بنده و کمیته تحقیق و تفحص و دستگاه قانونی نشر پیدا نکرده است بنده به عنوان رئیس هیئت تحقیق و تفحص از این شرکت، گزارش منتشر شده در فضای مجازی در این رابطه را تایید نمیکنم”

“گزارشی که در فضای مجازی نشر پیدا کرده (که امیدواریم دستگاه‌های نظارتی به زودی بر اساس پیگیری خود متوجه شوند که چه کسی این گزارش را نشر داده) یکی از پیش نویس های ناپخته درباره تفحص از فولاد مبارکه بوده و بسیاری از اطلاعاتش نیازمند بررسی بیشتر است و متاسفانه برخی مطالب به آن اضافه شده است”

چه کسانی قصد انتشار گزارش خلاف واقع علیه فولاد مبارکه را داشتند؟ از دستکاری در آمار تا تعجیل در انتشار / رد پای نفوذ در هزینه ای که از آبروی نظام شد

چه کسانی قصد انتشار گزارش خلاف واقع علیه فولاد مبارکه را داشتند؟ از دستکاری در آمار تا تعجیل در انتشار / رد پای نفوذ در هزینه ای که از آبروی نظام شد

این نماینده مجلس با حضور در شبکه خبر نسبت به ابعاد انتشار گزارش دروغ درخصوص فولاد مبارکه به روشنگری پرداخت و گفت این فایل یک گزارش ناپخته است که در پروسه تحقیق و تفحص افرادی از گزارش بین راهی کپی برداشتند گزارش اصلی هنوز منتشر نشده و حجم و نوع تخلفات در گزارش اصلی متفاوت است.

فعالان مجازی نیز در واکنش به انتشار چنین گزارشی از اعضای کمیته تحقیق و تفحص توضیح خواستند:

چه کسانی قصد انتشار گزارش خلاف واقع علیه فولاد مبارکه را داشتند؟ از دستکاری در آمار تا تعجیل در انتشار / رد پای نفوذ در هزینه ای که از آبروی نظام شد

چه کسانی قصد انتشار گزارش خلاف واقع علیه فولاد مبارکه را داشتند؟ از دستکاری در آمار تا تعجیل در انتشار / رد پای نفوذ در هزینه ای که از آبروی نظام شد

پیش تر مجری برنامه تهران ۲۰ هم در واکنش به رقم مابه التفاوت قیمت ورق‌های فولادی در بورس کالا و بازار آزاد روی آنتن برنامه زنده از نهاد متولی این موضوع یعنی وزارت صمت گلایه کرد و گفت این کار و دستورالمعل شما باعث ایجاد رانت شده و فولاد مبارکه مجری دستورات شما بوده؛

جملات روشن و آشکار محدباقر قالیباف، رئیس کمیته تحقیق و تفحص و اظهارات مهدی طغیانی نماینده مجلس در خصوص تخلف بودن انتشار چنین گزارشی تنها یک پیام دارد که قطعاً باید ردپای نفوذ را در آن ردیابی کرد. شاید بخشی از اهمال و قصور بزرگی که در این باره صورت گرفت را باید در تسویه حسابهای جناحی و شخصی دانست و قسمت دیگری از آن ریشه در سهم خواهی دارد که در هر دو سمت قضیه از آبروی نظام هزینه شد و قطعاً باید با عاملان آن به شدت برخورد کرد و تا شناسایی همه نفرات مداخله گر در این مسئله پرونده را با توجه به ابعاد آن مفتوح نگه داشت. موضوعی که باعث شد تا رسانه های سعودی و انگلیسی همسو با برخی در داخل کشور به تخریب نظام بپردازند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =