مجلس

طبق اختیاراتی که قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی می‌دهد، این نهاد مقدس می‌تواند طبق قانون به صورت‌های مختلفی بر مسائل داخلی و بین المللی و تمام سازمان‌ها و مقامات مشمول نظارت داشته باشد.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین- محمدجواد قائدی: بسیاری از مردم، مجلس شورای اسلامی را فقط به قانون‌گذاری می‌شناسند. به عبارت دیگر تصور این افراد در مورد مجلس شورای اسلامی این است که مجلس طرح و لوایحی را در صحن علنی بررسی نموده و آن را در نهایت رد یا تصویب می‌کند. ولی این یکی از وظایف و اختیارات است و مأموریت دیگر مجلس شورای اسلامی، نظارت بر شرایط حاکم است که این کار را با ابزارهایی نظیر سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و... به فراخور موضوع انجام می‌دهد.

طبق اصل هفتاد وششم قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد و ذکر عبارت تمام امور در این اصل در مفهوم مادی همه مسائل داخلی و بین المللی و در مفهوم سازمانی تمام سازمان‌ها و مقامات مشمول اصل نظارت فوق می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده «در رأس امور بودن مجلس» است.

البته در صورتی که نمایندگان مجلس صلاح ببینند گزارش به نهادهایی نظیر قوه قضاییه ارجاع پیدا می‌کند و این بدان معنی است که برای اثبات تخلفات احتمالی یا محکومیت اشخاص، قوه مقننه اختیاری ندارد و صلاحیت این کار در دستان قوه قضاییه است.

گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان که در مورد برخی از فعالیت‌های این شرکت در سال‌های گذشته شرکت فولاد مبارکه و دوره مدیرعامل سابق این شرکت تهیه شده است در نشست علنی روز سه شنبه، ۲۵ مردادماه مجلس شورای اسلامی با ۱۶۸ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در صحن علنی به قوه قضائیه ارجاع پیدا کرد.

عزم مجلس یازدهم برای افزایش نظارت

مجلس یازدهم در شش ماه نخست فعالیت خود ۸۲ طرح تحقیق و تفحص را به جریان انداخت که این موضوع خبر از ثبت رکوردی جدید در تاریخ ادوار مجلس برای نظارت در مورد امور کشور است.
گروه فولاد مبارکه سهم ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و باعث ایجاد اشتغال قابل توجهی در سراسر کشور شده است و مدیران جوان و انقلابی جدید این شرکت در تلاشند تا خدمات زیادی را از طریق جهش تولید و ایجاد اشتغال به مردم این کشور ارائه کنند. به همین خاطر گزارش‌ها و نظارت‌های مجلس در این زمینه می‌تواند چراغ راهی برای این مدیران در راستای مبارزه با فساد و تلاش بیشتر برای اعتلای نام ایران اسلامی در دنیا باشد.

مدیران فولاد مبارکه برای تولید پایدار محصولات فولادی در کشور تلاش می‌کنند

در نامه‌هایی که از سوی فولاد مبارکه در روزهای گذشته به سازمان بورس ارسال شده به این موضوع تأکید شده است که کلیه ادعاهای مطرح شده در گزارش تحقیق و تفحص توسط مدیران قبلی انجام شده و صرفاً متوجه اشخاص موصوف در گزارش بوده و از طریق مراجع قضائی قابل پیگیری می‌باشد و تیم مدیریتی جدید شرکت از ابتدای فعالیت، اهتمام جدی بر رفع اشکالات داشته و با انجام اصلاحات لازم در ساختارها و روش‌ها و همچنین با انتخاب مدیران کارآمد و متعهد توانسته است اقدامات موثری در راستای فعال کردن طرح‌های توسعه و کسب نتایج درخشان در عملکردهای کمی، کیفی و مالی شرکت بردارد. همچنین مسائل مطرح شده در روند توسعه و تولید این بنگاه عظیم اقتصادی تأثیری نداشته و مدیران و کارکنان این شرکت در تلاشند تا روند رشد فولاد مبارکه با جدیت بیشتر نسبت به قبل پیگیری شود و بزرگترین فولادساز خاورمیانه و شمال آفریقا همانطور که امروز سهمی ٨ درصدی را در تولید ناخالص داخلی در بخش صنعت کشور دارد بتواند در اعتلای اقتصاد و صنعت کشور ایفای نقش کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =