معدن

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد معدن فیروزه گفت: رونق ظرفیت‌های ژئوتوریسم معدن فیروزه در این استان نیازمند تکمیل زیرساخت‌ها از جمله مرکزی برای اسکان مسافر و همچنین ایجاد مجتمع تولیدی تراش فیروزه در شهرستان مربوطه است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، امیررضا رجبی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد معدن فیروزه گفت: رونق ظرفیت‌های ژئوتوریسم معدن فیروزه در این استان نیازمند تکمیل زیرساخت‌ها از جمله مرکزی برای اسکان مسافر و همچنین ایجاد مجتمع تولیدی تراش فیروزه در شهرستان مربوطه است.

وی با حضور در شهرستان فیروزه و پس از بازدید از معدن این شهرستان در نشستی با مسوولان فیروزه افزود: این شهرستان دارای ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری است و باید سیاست‌ها و برنامه ریزی‌ها در آن حول محور سوغات و جذب گردشگر برای بازدید از معدن فیروزه اتخاذ شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به افزایش برداشت سنگ خام از معدن فیروزه در سال جاری گفت: پارسال ۴۵ تن سنگ کلوخه فیروزه از این معدن برداشت شد، اما طی چهار ماهه امسال برداشت کلوخه از این معدن به ۶۰ تن رسیده که ۱۵ تن از آن به اتحادیه فیروزه تراشان این شهرستان اختصاص یافته است.

رجبی با اشاره به فعالیت ۳۰۰ واحد فیروزه تراشی دارای پروانه کسب در شهرستان فیروزه افزود: در اختیار گذاشتن سنگ فیروزه کافی برای این واحدها به رونق فعالیت و حفظ اشتغال آن‌ها کمک خواهد کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با توجه به ساختار سنگ کانی فیروزه در این شهرستان امکان استفاده از تجهیزات پیشرفته برای استخراج آن سنگ امکان پذیر نیست و باید با رعایت اصول پایه و دقت فراوان نسبت به برداشت فیروزه در معدن اقدام کرد.

فرماندار فیروزه نیز در این نشست حمایت بیشتر سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی را برای معرفی و بستر سازی حوزه گردشگری در آن شهرستان و هدایت صنایع مرتبط را خواستار شد.

مهدی باغیشنی با اشاره به سایر مطالبات شهرستان فیروزه، کنترل قیمت‌ها و نظارت و بازرسی، برگزاری بموقع انتخابات اتحادیه ها، توجه به نوسازی ماشین آلات معادن با ارائه تسهیلات، انتقال مالکیت معادن غیر فعال را خواستار شد.

وی به ناحیه صنعتی شهرستان فیروزه با برخورداری از ۱۷ واحد صنعتی فعال در زمینه کاشی و سرامیک، پنل‌های خورشیدی، الکترومکانیک اشاره کرد و افزود: بیمارستانی در این شهرستان در حال ساخت است که بعد از تکمیل شدن و بهره برداری از آن ظرفیت مناسبی در بحث ژئوتوریسم خواهد بود.

در پایان این نشست جواد خالقی به عنوان سرپرست اداره صنعت معدن و تجارت فیروزه معدنی معرفی و از زحمات آقای نجاری مدیر قبلی قدردانی شد.

معدن فیروزه در بخش مرکزی شهرستان ۴۲ هزار نفری فیروزه و فاصله ۱۶۲ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

معدن فیروزه در ۵۱ کیلومتری شمال شرق شهر نیشابور و در مرکز شهرستان ۴۲ هزار نفری فیروزه در ۱۶۲ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

مدیریت کنونی این معدن که پروانه بهره‌برداری آن سال ۱۳۷۹ صادر شد بر عهده یک شرکت تعاونی با سهامداری روستاییان و ساکنان شهر فیروزه است. این سهامداران علاوه بر بهره‌مندی از سود استخراج معدن فیروزه، خود به عنوان کارگران معدن بطور مستقیم دست‌اندرکار استخراج از آن نیز هستند.

گرچه سنگ فیروزه هم‌اینک از معادن ۹ کشور جهان استخراج می‌شود، اما کارشناسان سنگ‌های قیمتی به اتفاق آرا "فیروزه نیشابور یا فیروزه ایران" را مرغوبترین نوع آن در دنیا می‌دانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =