• ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
  • کد خبر: 27855
  • readingTime: ۲ دقیقه
دانش بنیان

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان سیاست‌های نادرست را عامل چالش صنایع کوچک و دانش‌بنیان در دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه بانکی دانست و گفت: یکی از راه‌های موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان تلفیق آن‌ها با شرکت‌های صنعتی پیشرو است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، یکی از مشکلات واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان تامین مالی و دریافت ضمانت‌های لازم برای پروژه‌های مختلف است. عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان سیاست‌های نادرست در اختصاص منابع مالی را یکی از علل چالش در دریافت تسهیلات مولد و اخذ ضمانت‌نامه‌های بانکی می‌داند.

رضا چینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره صنایع دانش‌بنیان و اهمیت ضمانت‌نامه بانکی برای صنایع کوچک و متوسط اظهار کرد: وقتی بانک تسهیلات خود را با نرخ ۲۰ درصد پرداخت می‌کند اما تورم حدود ۵۰ درصد است، هر کسی به دنبال دریافت تسهیلات است. از سوی دیگر برای تضمین برخی فعالیت‌ها به ضمانت‌نامه بانکی نیاز است. با این اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان خود را از بین می‌بریم. برای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان ما موفق باشند باید در واحدهای صنعتی پیشرو تلفیق شوند.

وی افزود: در بخش واحدهای دانش‌بنیان و صنایع کوچک نقدی به کارآفرینان وارد است. این بخش ارزشی برای هزینه پول قائل نیستند. به بیان دیگر متوجه نیستند که هر ایده‌ای ظرف یک مدت کپی می‌شود بنابراین باید در یک مقطع کوتاهی سود این ایده حاصل شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: در شهرک‌های صنعتی واحدهای تعطیل یا نیمه تعطیل بسیاری وجود دارد. در چنین شرایطی اگر قرار باشد برای شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک جداگانه در نظر گرفته شود و بخشی از سرمایه این شرکت‌ها به تامین زمین و امکانات در این شهرک‌ها اختصاص یابد، دچار اشتباه شدیم.

چینی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی برای معرفی توانمندی واحدهای صنعتی پیشرو گفت: در کنار این نمایشگاه واحدهای دانش‌بنیان طرح و ایده‌های خود را معرفی کردند. اگر واحدهای دانش‌بنیان با شرکت‌های صنعتی پیشرو تلفیق شوند، هزینه‌ها ابتدایی نظیر کارگاه، بازاریابی و ... حذف می‌شود و شرکت به سرعت به تولید می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در غیر این صورت حتی اگر تسهیلات لازم بدون ضمانت‌نامه بانکی هم در اختیار این واحدها قرار گیرد، واحد مذکور در بازپرداخت تسهیلات با چالش مواجه می‌شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: این تشکل علاقه‌مند است بین شرکت‌های دانش‌بنیان با قابلیت تحقیق و توسعه قوی و شرکت‌های پیشرو صنعتی تفاهم‌نامه‌ای امضا شود و این دو بخش با یکدیگر تلفیق شود.

چینی اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ که بیش از ۵۰۰ نفر پرسنل دارند، شبکه‌های فروش و صادرات مختص به خود را دارند. سیاست‌های موجود در بخش‌های مختلف مانند سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی باعث شده عده‌ای تاجر را به نام صنعتگر به بخش صنعت وارد کرده است. به بیان دیگر افراد برای تولید یک کالا مجوز گرفته و سپس در شهرک‌های صنعتی زمین می‌خرند.

وی افزود: پس از مدتی ارزش این زمین تحت تاثیر تورم چندین برابر می‌شود. در نتیجه این اقدام تعداد شهرک‌های صنعتی و ساخت کارگاه افزایش می‌یابد اما چه تعداد از این واحدهای صنعتی تولید دارند و ارزش افزوده برای کشور ایجاد کرده‌اند.؟

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: همه این مشکلات به این دلیل است که آمار اقتصادی نظیر تورم به درستی وارد نمی‌شود. وقتی تورم موجود در کشور ۴۰ درصد است، دلیلی ندارد تسهیلات ۲۰ درصد به واحدهایی تعلق گیرد که مشخص نیست آیا تولیدکننده واقعی هستند یا خیر!

چینی افزود: پارامتر اساسی در پرداخت تسهیلات و امکانات به واحدهای صنعتی باید میزان موفقیت این واحد طی سال‌های فعالیتش باشد.

وی درباره اختصاص امکانات به افرادی صاحب ایده بدون امکانات نیز اظهار کرد: از کجا مشخص می‌شود که ایده‌ها به پول و درآمد تبدیل می‌شود؟ اکثر کارشناسان ارزیاب در حوزه‌های مربوط کار نکرده‌اند. کسی که می‌تواند بگوید یک ایده به پول تبدیل می‌شود، تنها یک واحد صنعتی است که فعالیت مشابهی در حوزه مربوطه داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =